Gå til innhold

Voltmodding av Asus P4C800


Anbefalte innlegg

Her følger en liten guide for volt modding av Asus P4C800 kort. Denne fungerer for alle P4C800 kort. Vet ikke om det er ett stort marked for dette her eller siden kortet er så pass gammelt at de fleste som har det nok har gjort moddene allerede. Men jeg hadde nå lite å gjøre på idag.

 

Advarsel: Jeg tar ikke på meg ansvar hvis moddene du har gjort ikke fungerer eller at noe ødelegges. Å gjøre noen av disse moddene vil også gjøre at du mister garantien på kortet. Kan også gjøre oppmerksom at en bør ha litt erfaring med lodding fra før en gjør disse moddene.

 

Moddene som blir vist her:

- Drop-mod. Denne stabiliserer Vcore.

- Vdimm. Denne øker Vdimm og Vtt.

 

Mods som kan komme.

- Vagp

 

Begynner med hva en trenger for moddene.

- Asus P4C800 hovedkort

- 2x50 Kohm Variable motstander ( Potensiometer )

- Tynn ledning.

- Loddebolt (Under 30watt anbeflat) og loddetinn. Helst noe å rengjøre loddebolten/ta bort lodde tinn med også.

- Multimeter.

- Tang for å avisolere/klippe ledningen

- Div Skrujern

- Og til slutt. En laveffekts limpistol. Denne er ikke nødvendig, men jeg anbefalter den.

 

Bilde over utstyret jeg brukte. Alle bilder er klikkbare.

 

Utstyr_brukt_lite.JPG

 

Her er ett oversiktsbilde av ett asus P4C800. Områdene der moddene skal gjøres er sirklet inn og merket.

 

Modde_hvor_lite.JPG

 

Først drop-modden.

 

Det første en gjør er å klargjøre Potensiometrene. Lodd ledningen på to pinner på Potmeteret, det i midten og ett på en av sidene. Klipp av det siste ubrukte beinet. Her kommer limpistolen inn for første gang. Ha lim over loddepunktene og metaliske flater.

 

Potmetere_lite.JPG

 

Nå måler du motstanden på potmeteret. Still motstanderen til ca 37 Kohm (kan hende du må finjustere denne litt, husk at lavere motstand øker volten). Dette vil gi en Vcore på ca 1.6 Volt ved 1.525 Volt innstilt i BIOSen. Vær litt forsiktig med å stille Vcoren høyt i BIOS, den virklige volten kan øke raskere

enn det du stiller opp inne i BIOSen.

 

Deretter klargjøres andre enden. Ledningsendene som skal loddes på kortet. Begynne med å avisolere en god del av

ledningen.

 

Ledning_1_lite.JPG

 

Deretter fortinner en ledningen. Trenger ikke mye.

 

Ledning_2_lite.JPG

 

Og sist klipp av lederen i den lengen du vil ha den i.

 

Ledning_3_lite.JPG

 

Deretter tar en av holderen for CPUkjøleren. Den fjernes her (Bilde) av ett middels stort

stjernejern som løsner skruene.

 

Fjerne_Kj%f8ler_Holder_lite.JPG

 

Nå skal en lokalisere punktet hvor en skal lodde på ledningene. Her følger noen bilder med mulige loddepunkter.

 

drop_hvor_lite.JPG

 

Drop_hvor_sammenligning_lite.JPG

 

Lodd på ledningene enten på begge de blå punktene eller på begge de grønne punktene. IKKE TA EN AV HVER.

 

Hold den fortinnede ledningen inntil der den skal loddes fast. Før loddebolten

inntil ledningen.Hold den der i veldig kort tid. Ett sekund eller to burde

være mer enn nok.

Her er noen bilder av ledningen loddet fast.

 

drop_ferdig_1_lite.JPG

 

drop_ferdig_2_lite.JPG

 

Til slutt så tar en litt lim over loddepunktet. Dette for at det skal være mindre mulighet for at modden faller av

ved berøring av ledningene. Dessuten så vil ledningene ikke ligge å slenge hvis den skulle falle av. Ikke noe fare for at den skal

kortslutte noe.

Men vær VELDIG sikker på at du har loddet rett og at lederen du har loddet på ikke er i kontakt med

noe som den ikke skal være borti før du har limen på.

 

Drop_ferdig_lim_lite.JPG

 

Og det er Dropmodden. En trenger ikke å stille på dette potmeteret etter det er innstilt på ca 37 Kohm.

 

 

 

Nå videre til Vdimm modden.

 

Klargjør potmeteret på samme måte som med dropmodden. Eneste forskjellen her er at du stiller potmeteret til

50 Kohm. Bruk multimeteret og vær sikker.

 

Nå skal du lokalisere hvor lednigene fra potmeteret skal loddes fast. Se på bildet.

 

Vdimm_hvor_1_lite.JPG

 

Vdimm_hvor_sammenliging_lite.JPG

 

Lodd ledningene fra potmeteret inn på beina som er merket med blå farge.

 

Hold den fortinnede ledningen inntil der den skal loddes fast. Før loddebolten

inntil ledningen.Hold den der i veldig kort tid. Ett sekund eller to burde

være mer enn nok.

Her er noen bilder av ledningen loddet fast.

 

Vdimm_ferdig_lite.JPG

 

Til slutt så slenger jeg litt lim på her også. Men vær VELDIG sikker på at du har loddet deg fast på riktige bein og at lederene

ikke er i kontakt med noe som de ikke skal være borti, f.eks. et nabobein.

 

Vdimm_lim_lite.JPG

 

Vdimm kan måles av MOSFETen som er sirklet inn her. Mål mellom beinet som er

farget blått og jord.

 

Vdimm_m%e5le_lite.JPG

 

For å øke Vdimm så må du skru ned motstanden på potmeteret. Hold øye med spennigen etter hvert som du skrur ned motstanden. Det går sakte opp til å begynne med. Men etter hvert så blir forandringen stor på noen få omdreininger. Vdimm tar spennignen fra +3.3 Volt linjen på PSUen. Den kan derfor ikke bli høyere enn denne. I tillegg økes Vtt.

Vtt=Vdimm/2

 

 

Nok en gang. Jeg tar ikke på meg noe ansvar om moddene ikke virker for deg.

 

Da var det eneste som manglet bedre kjøling for min del :D

 

Noe jeg har gjort feil? Kom med tilbakemeldinger.

 

Litt sent ute med denne. Men kommer med en for X800pro litt raskere ;)

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel midt i blinken dette da spesielt tidlige P4C800, inkludert mitt eget, har store variasjoner i vcore avhengig av cpu-load. Det er ganske irriterende at man må utsette kjernen for kanskje 1.75 volt idle for å holde over 1.6 volt under load. Resultatet blir at man klokker noe ned for å skåne cpu for slike spenninger, og å klokke ned var jo aldri spesielt gøy...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Vdimm kan måles av MOSFETen som er sirklet inn her. Mål mellom beinet som er

farget blått og jord.

Kan man måle den når psu er koblet til uten å skru på PC'en? målte med psuen tilkoblet og ikke pcen på, og fikk 0,26Vdc... Greit å vite før jeg eventuelt skrur på maskinen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...