Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store skole-preik tråden


Anbefalte innlegg

Du trenger ikke å ha bruk for ting du lærer for at det skal være nyttig! (og 253 utropstegn til)

 

Noen ting i for eksempel norsk, samfunnsfag, matematikk er ting som du kanskje ikke har bruk for i jobben, men som det likevel er svært sannsynlig at du en eller annen gang kommer borti likevel.

Da mener jeg ting som for eksempel norsk litteraturhistorie og enkel matematikk (ja, særlig X og Y).

 

Du kan lett føle deg dum om du sitter midt oppi en diskusjon med venner, og de prater om Ibsen og Bjørnson (kun et eksempel :) ) og du knapt vet at disse to er forfattere.

 

Jeg er nettopp ferdig med allmenn, og jeg er glad for ALT jeg lærte, ja, til og med bittelitt for tysken, selv om det var ekstremt kjedelig til tider.

Endret av svamp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man lærer på ungdomsskolen ER nødvendig for å i det hele tatt kunne passe inn i samfunnet synes nå jeg. De ekstra tre årene med allmenn gjør at de fleste utvikler seg veldig. Den utrolige store forskjellen på GK elever og VK2 har ikke bare med alderen å gjøre.

Men hvis du ikke har noen planer whatsoever for å gjøre noe videre i livet og er fast bestemt på å bli bilmekaniker eller elektriker og jobbe med det resten av livet, så er det greit at mye av kunnskapen er "unyttig".

 

I mine øyne er nesten all kunnskap nyttig.

 

Edit: Kan legge til at jeg og Svamp er inne på det samme. Tror faktisk de fleste som gjør seg ferdig med tre år allmenn sitter igjen med følelsen av at de har gjort noe lurt. Jeg er i alle fall veldig glad i ettertid for at jeg valgte allmenn, selv om jeg ikke var det i det hele tatt mens jeg gikk på VK1..

Endret av zimen
Lenke til kommentar

Man lærer ikke nødvendigvis for å bruke alt man lærer, det er en liten misforståelse.

 

Slik er det også videre med f.eks. universitetsutdannelse også.

 

Noe av poenget er at man lærer måter å tenke på, måter å løse problemer på. Selvfølgelig lærer man historie for å forhåpentligvis huske det senere, men et element er også det at man faktisk skal lære å fremstille kunnskap på et visst nivå. Videre, innen matematikk kommer de færreste, selv de som velger matematisk utdannelse videre, til å bruke _alt_ de har lært. Men man lærer en metode å tenke på og en måte å arbeide på. Selv om man ikke sitter igjen med mye konkret kunnskap man kan ramse opp etter noen år, har man lært noe som ikke er like målbart.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om almennfagene fra Gk teller på snittet på vk1 altså de fagene som står igjen som jeg ikke har i år. Går vk1 elektronikk og har ikke lenger naturfag og matte.

Standpunktkarakterer i fag som var avsluttende på GK allmennfag kommer i alle fall på vitnemålet i VK2.

 

Om det er helt likt med elektro, vet jeg ikke, men det er vel meget sannsynlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Fikk karakterene i dag. Skal begynne å jobbe med skolen. En lang liste 4ere (til og med i klare 6er fag som engelsk og gym) samt to ugyldige karakterer (velger jeg å kalle det), henholdsvis 2 og 3. Så har vi den stryken i matte da...

 

Har en del toppkarakterer som også er avgang fra i fjor og året før å rutte med, men dette siste året står ikke i stil. Her må det helomvending til.

Lenke til kommentar

Vi fikk halvtårsvurderinger idag, greit nok, bortsett fra i matte.. Der fikk jeg mellom meget og særdeles god, nå sier sikkert noen av dere at jeg skal holde kjeft og være fornøyd med en drit bra karakter? Men nei, dette er ikke bra nok. Vi har hatt to prøver i høsthalvåret, på den første fikk jeg 63 av 65 mulige poeng, som gir meg i underkant av særdeles, og på den andre fikk jeg alle riktige, en ren S. I vurderingen står det også at min oppførsel i timene er eksemplarisk. Åssen kan jeg da få mellom meget og særdeles god da? Jeg spurte hva som trakk ned, og han sa den første prøven vi hadde trakk ned. Når jeg kom hjem fant jeg frem prøven og så at det sto "i underkant av særdeles" (jeg husket ikke karakteren når jeg snakket med læreren), åssen kan jeg få mellom meget og særdeles da? *riste på hodet*

Lenke til kommentar
Vi fikk halvtårsvurderinger idag, greit nok, bortsett fra i matte.. Der fikk jeg mellom meget og særdeles god, nå sier sikkert noen av dere at jeg skal holde kjeft og være fornøyd med en drit bra karakter? Men nei, dette er ikke bra nok. Vi har hatt to prøver i høsthalvåret, på den første fikk jeg 63 av 65 mulige poeng, som gir meg i underkant av særdeles, og på den andre fikk jeg alle riktige, en ren S. I vurderingen står det også at min oppførsel i timene er eksemplarisk. Åssen kan jeg da få mellom meget og særdeles god da? Jeg spurte hva som trakk ned, og han sa den første prøven vi hadde trakk ned. Når jeg kom hjem fant jeg frem prøven og så at det sto "i underkant av særdeles" (jeg husket ikke karakteren når jeg snakket med læreren), åssen kan jeg få mellom meget og særdeles da? *riste på hodet*

Steinerskole?

Lenke til kommentar

Min til jul:

Norsk: 5

Norsk sidemål: 5

Norsk muntlig: 5

Engelsk: 5

Engelsk Muntlig: 5

Matte: 5

Kunst å håndtverk: 5

Musikk: 5

Gym: 5

Samfunnsfag: 5

KRL: 5

Natur og miljø: 5

 

Tysk: 5

Tysk muntlig: 5

 

Orden: G

Oppførsel: G

 

Jeg går jo bare i undgomskolen da, og klarer ikke å øve hjemme/gjøre lekser, så tipper at jeg faller som en stein når jeg går opp til vidergående (allmenn, Kristiansand Katerdralskole)...

Lenke til kommentar
Engelsk: 4 <-- gikk på mange baksmeller her, engelsk er virkelig mitt fag! Fikk 6 avsluttende der på ungdomsskolen, men men. Det er jo GK da så. Godnatt.

Hvis du mener at det ikke betyr noe fordi du skal ha engelsk til neste år, så tar du feil, for det er avsluttende i år. Altså kommer karakterene på vitnemålet.

Lenke til kommentar

Ang. Opptakskarakterer på Medier og kommunikasjon, så tror jeg det er en fordel å satse på et snitt oppunder 5. Laveste som kom inn på min skole, dette skoleåret, var 4,8.

 

Over til terminkarakterene (Gk, Medier og kommunikasjon);

- Norsk, skriflig: 5

- Norsk, muntlig: 5

- Engelsk: 6

- Matematikk 1M: 6

- Naturfag: 5

- Kroppsøving: 4

- Mediekommunikasjon, individ og samfunn (mis): 6

- Mediedesign: 5

- Medieproduksjon: 5

- Entrepenørskap: 5

 

Hvilket skulle tilsi et snitt på, 5,2. Og jeg kan ikke si meg annet enn fornøyd. Har ikke jobbet allverden utenfor skolen (med unntak av entrepenørskap). Riktignok kan jeg ikke forstå mis-karakteren min, da dette er vesentlig mye over det jeg selv mener at jeg fortjener. Jeg har deltatt aktivt i timene, og har god forståelse for faget, men jeg har på ingen måte fortjent karakteren 6. Derimot, kan jeg ikke forstå 5 i mediedesign, siden den samme karakteren ble tildelt personer som hverken eier estetisk sans, eller forstår at grønn tekst på rød bakgrunn ikke fungerer.

 

Jeg får prøve å holde samme nivå, og forbedre mediedesign-karakteren (og kanskje kroppsøving, hvis jeg gidder).

Lenke til kommentar
Fikk karakterene i dag. Skal begynne å jobbe med skolen. En lang liste 4ere (til og med i klare 6er fag som engelsk og gym) samt to ugyldige karakterer (velger jeg å kalle det), henholdsvis 2 og 3. Så har vi den stryken i matte da...

 

Har en del toppkarakterer som også er avgang fra i fjor og året før å rutte med, men dette siste året står ikke i stil. Her må det helomvending til.

har fått med meg at du går på gand, hvilken gymlærer har du?

Endret av mais
Lenke til kommentar
*brrrrr*

Det er kaldt her i klasserommet...

Snart skal vi presentere matte presentasjonen. *gjesp*

Matteprosjekt? Går det an?

Jepp. På medialinjen så kan vi få oppdrag i presentere hva som helst i hvilket som helst fag.

 

Vi skal presntere...

 

*drumroll*

 

TREKANTER! (og pytagoras ingår ikke...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...