Gå til innhold

Vektorformat ???

Anbefalte innlegg

Hei :wink:

ok, et spm. jeg lurer på om det er noen som kan forklare meg:

1. hva en vektorbassert tegning er ?

2. (mest viktig) hva en vektorformat er og om Adobe photoshop støtter det?

3. hvordan lagrer jeg et bildet i vektorformat ?

4. i vanlig vektorformat, vil jeg da tegne heltvanlig som jeg gjør i photoshop? eller må jeg bruke matematiske ttrykk ?

på forhånd, mange takk :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Vektorformat:

Et bilde består av 'objekter' i stedet for en array av pixler med farge-egenskap. Dette gjør at det er lett å gjøre endringer på et objekt uten at andre objekter i bildet blir påvirket. Dersom et objekt ligger over et annet blir ikke det nedre 'overskrevet' av det øvre. Man kan flytte/resize/slette et objekt fritt på bildet uten at det endrer annet enn seg selv.

Hvert objekt er avhengig av sine 'egenskaper' og disse igjen er forskjellige fra objekt til objekt (og mellom forskjellige programmer). Typisk kan en vektor basert tegning egentlig være en databasefil hvor egenskapene for objektene ligger nedtegnet.

Eksempel på et objekt kan være en firkant. Denne kan ha bl.a. disse elementære egenskapene:

UpperLeftCorner_XPos

UpperLeftCorner_YPos

SizeHorizontal

SizeVertical

Fill_Color

Frame_Size

Frame_Color

Utvidede egenskaper kan være:

Rotation_Angle

Rotation_Center_XPos

Rotation_Center_YPos

Layer

Order_In_Layer

Fill_TextureFile

2) Jeg regner med at Adobe Photoshop kan importere (i alle fall fra egne adobe produkter) men er usikker på om Photoshop selv støtter særlig mye vektorbasert. Vi får se om Adobe-guru'ene svarer på dette.

3) Man tager et vektor basert tegneprogram, tegner sitt vektorbaserte prosjekt og lagrer dette :wink: . Evnt kan en eksportere den ferdig vektorbaserte tegningen til pixelbasert og ta dette inn i f.eks. Adobe Photoshop (my way).

4) Man tegner veldig vanlig. Jeg synes det er enklere å tegne i vektor enn direkte i Photoshop, men det er nok fordi jeg har benyttet vektor (CorelDRAW) siden 1993 og er nokså elementær på Adobe. Avanserte vektorprogram kan en sette egenskaper i matematisk form hvis en skal ha helt nøyaktig kontroll (f.eks. i CAD miljø - AutoCAD). Også CorelDRAW tillater å sette enkelte egenskaper direkte (X/Y pos mm). Andre eksotiske program kan alle egenskaper settes via egenskaps-vindu og gjøres dynamiske vha C-script (endre farge/form/synlighet/posisjon/mm).

Lenke til kommentar

Fritt sakset fra Macromedia FreeHands dokumentasjon:

'FreeHand generates lines and curves, called vectors, which describe graphics according to their mathematical characteristics.'

'In contrast, bitmap images consist of a matrix of pixels whose display depends on the resolution of your monitor and printer. Bitmap images appear granulated when enlarged.'

Altså vektorer har ikke direkte noe med objekter å gjøre, men linjer trukket mellom minst to punkter.

Som du kanskje skjønner, er det både fordeler og ulemper med dette, det kan bli vanskelig å nøyaktig gjenskape et fotografi med vektorer.

Lenke til kommentar

Jo, photoshop er også et vektor-program(dog endel forenklet i forhold til f. eks Illustrator). Man kan bruke penneverktøyet til å tegne bezierkurver med.

2. (mest viktig) hva en vektorformat er og om Adobe photoshop støtter det?

Svar: Adobe Photoshop støtter vektorformat. Hva vektoformat, var det vel en annen som svarte på.

Svar: Du lagrer vektorformat som .eps. (for å være på den sikre siden)

4. i vanlig vektorformat, vil jeg da tegne helt vanlig som jeg gjør i photoshop? eller må jeg bruke matematiske uttrykk?

Svar: I vanlig vektorformat, mener du da at du bruker penneverktøy? Hvis det er tilfellet, ja du bruker penneverktøy(pen tool). Du kan ikk bruke matematiske uttrukk. Det er det vektorgrafikk blir lagret som, istedet for pixler. Dette gjør at eps-filer tar svært liten plass i forhold til pixelerte filer. For mer info, kan du jo ta en titt på Adobe Illustrator her.

Håper dett var til hjelp.

Get a life - get a Mac

[ Denne Melding var redigert av: C. Alshus på 2002-04-09 22:31 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Jo, photoshop er også et vektor-program(dog endel forenklet i forhold til f. eks Illustrator). Man kan bruke penneverktøyet til å tegne bezierkurver med.

Tja, vet ikke om jeg er 100% enig i det svaret her.. PhotoShop har støtte for og importere visse vektor filer, men det er dog ikke et vektorprogram i seg selv (kan ikke lagre som vektor).

Quote:

Svar: Du lagrer vektorformat som .eps. (for å være på den sikre siden)

Et bilde (bitmap bilde) kan ikke lagres som vektor uten og traces først.. Men har du laget noe i et vektorprogram, er .eps/.ai ofte det kjekkeste og lagre som. Lagrer man som .eps i PhotoShop har man fortsatt et bitmap bilde, og ikke vektor grafikk..

Lenke til kommentar

Man kan jo lagre som eps i Photoshop da. Men deut blir ikke lagret som ren vektorgrafikk. Men når man for eksempel dypetser, så får man en innkapslet bane når man lagrer som eps.

Du skrev: "Lagrer man som .eps i PhotoShop har man fortsatt et bitmap bilde, og ikke vektor grafikk.."

Joa, det stemmer det, men hvis man har dypetset et bilde , så blir bildet

forsetter senere, man jeg må gå..

Lenke til kommentar

Du skrev: "Lagrer man som .eps i PhotoShop har man fortsatt et bitmap bilde, og ikke vektor grafikk.."

Joa, det stemmer det, men hvis man har dypetset et bilde, så kan man for eksempel åpne det i Quark, legge inn bildet, velge (for eksmpel) innkapslet bane, og du får opp bildet uten bakgrunn (såfremt du har brukt penneverktøyet i Photoshop). Det er derfor det er mulighet for vektorgrafikk i Photoshop når man bruker penneverktøyet. Men det stemmer til en viss grad det du sier, at bildet ikke blir lagret som vektorgrafikk, men at det beholder pixeleringen med en bane(path) av vektoriserte kurver.

Håper dette ver litt mer oppklarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...