Gå til innhold

P3 450@600 og kanskje mer....

The_Inca

Anbefalte innlegg

Intel ga ut 2 batcher med P3 450Mhz Slot1. Den første er så og si ubrukelig til overklokking, siden base cpu'en kun var basert på å kjøre 450Mhz. 2. batch derimot er den samme som de brukte helt opp til 600Mhz/100fsb. Det vil si at cpu'ene er så og si like. Kun multiplyeren er anderledes (450 = 4,5 * 100mhz og 600 = 6 * 100mhz). Derfor prøvde jeg å se om 450'en kunne kjøres som 600 ved økning i klokkefrekvens. Jeg brukte et Tekram hovedkort som kan tvinges til å kjøre 133mhz bus ved å strappe om på hovedkortet. Altså, ingen overklokking i bios og 33mhz bus på PCI portene. Cpu'en hadde orginal kjøler og stod i en helt standard kasse uten ekstra vifter. Minnet var Orginal PC133. Før overklokking lå CPU'en på 30 grader. Etter at jeg strappet om hovedkortet prøvde jeg å boote maskinen. Og til min store overaskelse kom den opp, feilfri! Både Win98 og W2k kjørte uten problemer. Kjørte BurnIn test på cpu'en i 30min, og rebootet. Tempratur på cpu? 30 grader! Samme som før, men 150 Mhz mer og rutte med. prøvde så og overklokke videre i Bios, men jeg bruker et gammelt SCSI kort i maskinen, og dette kan ikke kjøre på høyere en 133mhz fsb, så det stoppet booten. Så til alle som sitter med en slik 450 i maskinen sin og drømmer om oppgradering.....prøv dette først. Det kan spar deg for mange kroner i cpu og hovedkort, og jeg vil senere ta ut SCSI kortet og sette inn IDE disker. Da er 675Mhz/150fsb målet. 225mhz overklokking uten ekstra kjøling! Merk: CPU oppgradering uten å bruke ei krone. Følg med!

(PS. Er ikke ekspert, så noe av info'en i dette innlegget kan være feil :smile: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stoppet dessverre på 600mhz med orginal kjøler...

Prøvde å bytte til IDE disk/cd-rom, men dessverre fikk jeg den ikke høyere opp. Skal allikevel ikke være misfornøyd med 450@600 uten å bruke ei krone.

Maskina går støtt som et fjell, og med GeForce2 GTS 32mb overklokket til 240mhz GPU/400mhz minne scorer den 2266 i 3dMark2001. Holder til de spilla jeg spiller :smile:

Neste steg blir Alpha 3125 med Peltier fra 3dfxcool.no. Kanskje da....?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...