The_Inca Skrevet 20. august 2001 Del Skrevet 20. august 2001 Intel ga ut 2 batcher med P3 450Mhz Slot1. Den første er så og si ubrukelig til overklokking, siden base cpu'en kun var basert på å kjøre 450Mhz. 2. batch derimot er den samme som de brukte helt opp til 600Mhz/100fsb. Det vil si at cpu'ene er så og si like. Kun multiplyeren er anderledes (450 = 4,5 * 100mhz og 600 = 6 * 100mhz). Derfor prøvde jeg å se om 450'en kunne kjøres som 600 ved økning i klokkefrekvens. Jeg brukte et Tekram hovedkort som kan tvinges til å kjøre 133mhz bus ved å strappe om på hovedkortet. Altså, ingen overklokking i bios og 33mhz bus på PCI portene. Cpu'en hadde orginal kjøler og stod i en helt standard kasse uten ekstra vifter. Minnet var Orginal PC133. Før overklokking lå CPU'en på 30 grader. Etter at jeg strappet om hovedkortet prøvde jeg å boote maskinen. Og til min store overaskelse kom den opp, feilfri! Både Win98 og W2k kjørte uten problemer. Kjørte BurnIn test på cpu'en i 30min, og rebootet. Tempratur på cpu? 30 grader! Samme som før, men 150 Mhz mer og rutte med. prøvde så og overklokke videre i Bios, men jeg bruker et gammelt SCSI kort i maskinen, og dette kan ikke kjøre på høyere en 133mhz fsb, så det stoppet booten. Så til alle som sitter med en slik 450 i maskinen sin og drømmer om oppgradering.....prøv dette først. Det kan spar deg for mange kroner i cpu og hovedkort, og jeg vil senere ta ut SCSI kortet og sette inn IDE disker. Da er 675Mhz/150fsb målet. 225mhz overklokking uten ekstra kjøling! Merk: CPU oppgradering uten å bruke ei krone. Følg med! (PS. Er ikke ekspert, så noe av info'en i dette innlegget kan være feil :smile: ) Lenke til kommentar
The_Inca Skrevet 27. august 2001 Forfatter Del Skrevet 27. august 2001 Det stoppet dessverre på 600mhz med orginal kjøler... Prøvde å bytte til IDE disk/cd-rom, men dessverre fikk jeg den ikke høyere opp. Skal allikevel ikke være misfornøyd med 450@600 uten å bruke ei krone. Maskina går støtt som et fjell, og med GeForce2 GTS 32mb overklokket til 240mhz GPU/400mhz minne scorer den 2266 i 3dMark2001. Holder til de spilla jeg spiller :smile: Neste steg blir Alpha 3125 med Peltier fra 3dfxcool.no. Kanskje da....? Lenke til kommentar
mehmeh Skrevet 29. november 2001 Del Skrevet 29. november 2001 (endret) Endret 5. juni 2010 av mehmeh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå