tigerdip Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Jeg har nettopp sett "Troja" på kino. Stor film med mye dramatikk og artige slagscener. Men siden jeg kjenner historien slik Homer forteller den i Iliaden var store deler av filmen bare irriterende. De har valgt å snu store deler av historien på hodet og er frekke nok til å ta livet av sentrale helter både tidlig og sent i filmen selv om disse personene ikke skulle ha dødd i det hele tatt. "Helten" som overlever er den mest patetiske av hele rollegalleriet. Det virker som om manusforfatteren har fått beskjed om å skrive manus til Troja, men selv har lyst til å lage Romeo og Julie på nytt. Kort sagt: et spektakulært makkverk av en historieforfalskning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Unge manusforfattere er lette å lure ... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Francis Ford Coppola rævkjørte Bram Stoker's bok Dracula når han lagde "storfilmen" sin i 1992. Det ble også en slags Romeo&Julie historie selv om det ikke er et fnugg av kjærlighetshistorie mellom Mina og Dracula i boka. Pearl Harbor ble også stappa full av kjærlighetsvrøvl mellom 2 eplekjekke flygere som digga samme dama. De liker å gjøre sånt i Hollywood. Endret 16. mai 2004 av Bitex Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Et av det mest ekstreme tilfellene av voldtekt av historie må være Hollywood versjonen av 'Helter i Telemark' - sodomert med motorsag. Jeg foretrekker filmer/miniserier som holder seg til fakta... Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Kort sagt: et spektakulært makkverk av en historieforfalskning. det er jo litt drøyt, Homer lagde ikke historiske beretninger, han lagde eventyr, men når det er sagt så har jeg også lest litt av homer, og etter hva jeg har hørt om at de har fjernet gudene og masse anet, så tror jeg ikke det blir så veldig bra Lenke til kommentar
sweetness Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Kort sagt: et spektakulært makkverk av en historieforfalskning. det er jo litt drøyt, Homer lagde ikke historiske beretninger, han lagde eventyr, men når det er sagt så har jeg også lest litt av homer, og etter hva jeg har hørt om at de har fjernet gudene og masse anet, så tror jeg ikke det blir så veldig bra Sann eller usann historie, det Homer skrev er opphavet til filmen og da må de nærmest følge det de vet av historien til "punkt og prikke". F.eks Texas Chainsaw massacre er inspirert av en sann begivenhet men ingen vet alt som skjedde, derfor kan ingen si at Michael Bay har endret ting. Her har Homer skrevet ned (med detalj) hva som skjedde og da er bare og føye seg etter historien 3 Troja tråder nå....ikke stabilt! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 F.eks Texas Chainsaw massacre er inspirert av en sann begivenhet men ingen vet alt som skjedde, derfor kan ingen si at Michael Bay har endret ting. *kremt* Michael Bay lagde bare en ussel remake. Ikke gi han noe som helst kredit for ideen å lage en slik film. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 De liker å gjøre sånt i Hollywood. Det handler, som alt annet, om penger. Men sannheten er at en ren action film vil ikke appelere til de fleste kvennfolka, derfor kommer de med komprimiss. Guttene får heftig action og spesial effekter Jentene får naken Brad Pitt og en kjærlighets historie jeg føler ikke at filmen ble noe dårligere av at det var litt romantikk, filmen blir mer balansert. Vi får pauser mellom slagene til å samle oss. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 De liker å gjøre sånt i Hollywood. Det handler, som alt annet, om penger. Det handler også om å lage underholdning. En straight-forward historie fortalt med ekte Hollywood-dramaturgi treffer et større publikum enn hva litt mer spesielle filmer gjør. De har som jobb å underholde et stort publikum, og det klarer de. Det er som med politikere; de gjør jobben sin, men tar i mot mye shit fra folk de har hjulpet/underholdt for det. Lenke til kommentar
sweetness Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) F.eks Texas Chainsaw massacre er inspirert av en sann begivenhet men ingen vet alt som skjedde, derfor kan ingen si at Michael Bay har endret ting. *kremt* Michael Bay lagde bare en ussel remake. Ikke gi han noe som helst kredit for ideen å lage en slik film. Ikke prakk på meg noe liker-Texas Chainsaw massacre-filmen. Jeg brukte dette som en metafor, for å poengtere noe. Det har ikke noe med at filmen er ussel eller ei (kjedelig film, skvatt "nesten" 1 gang, langt i fra at jeg deler ut kred til Michael Bay), men faktum er at han har sitt på det tørre når det gjelder gjenskapelsen av hendelsen. Det kan jeg ikke si om Troy og Roland Emmerich! sjæl! Endret 27. mai 2004 av dub Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Sann eller usann historie, det Homer skrev er opphavet til filmen og da må de nærmest følge det de vet av historien til "punkt og prikke". F.eks Texas Chainsaw massacre er inspirert av en sann begivenhet men ingen vet alt som skjedde, derfor kan ingen si at Michael Bay har endret ting. Her har Homer skrevet ned (med detalj) hva som skjedde og da er bare og føye seg etter historien Det står jo at filmen Troja er inspirert av Iliaden da. The Texas Chainsaw Massacre er nok ikke inspirert av noen direkte liknende hendelser, men heller av en slags bestialsk seriemorder hvis navn er Ed Gein. Les om ham på www.crimelibrary.com hvis interessen er der. Lenke til kommentar
sweetness Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Ja, jeg er klar over at den er kun inspirert av Iliaden, men jeg synes det blir feil å ha storparten av Iliaden riktig for å endre på en liten ting, det henger ikke helt på greip My bad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå