brannslange Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Hei, For å få lavere støynivå i PCen tenkte jeg å montere en bryter over en av de strømførende ledningene til to av harddiskene i PCen min (ingen av disse diskene er OS disker). Begge diskene er av SATA typen. Mener å huske at SATA støttet hot-swap som muliggjør å skru disse diskene av og på mens OSet (WinXP) kjører. Stemmer dette? I motsatte tilfelle, hvilke andre muligheter har jeg for å gjennomføre dette prosjektet på interne harddisker? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Windows har også en funksjon som slår av "ubrukte" disker etter en tidsperiode, kan settes til f.eks 3 minutter (som jeg har gjort i min maskin). Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Ja, men Windows starter disse opp igjen i både tide og utide. Jeg vil ha en fysisk bryter på utsiden av kabinettet mitt for å manuelt kunne overstyre dette. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Burde fungere hvis du i tillegg går inn i DeviceManager/Enhetsbehandling i kontrollpanletet og disabler disken hver gang du skal skru den av. Hvis du bare kutter strømmen, vil vet være det samme som om du bare brått river ut lydkortet ... altså ikke bra. Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Burde fungere hvis du i tillegg går inn i DeviceManager/Enhetsbehandling i kontrollpanletet og disabler disken hver gang du skal skru den av. Hvis du bare kutter strømmen, vil vet være det samme som om du bare brått river ut lydkortet ... altså ikke bra. Er ikke noe problem det med SATA. De er jo hotswap. Så det skulle bare være å sette en bryter på strømledningen til sata-disken. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Er ikke noe problem det med SATA. De er jo hotswap.Så det skulle bare være å sette en bryter på strømledningen til sata-disken. Hmm, var dette jeg mente jeg også, men nå begynner jeg nesten å lure litt. Samtlige eksterne disker som går via firewire og usb må jo deaktiveres i enhetsbehandling får en napper ut kontakten til dem. Noen som har erfaring med dette? Går det evt. an å lage en snarvei til den deaktiversaken på skrivebordet slik at jeg bare kan klikke på et ikon for å deaktivere dem enkelt å greit? Hva skjer når jeg plugger inn strømmen på dem? Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Er ikke noe problem det med SATA. De er jo hotswap.Så det skulle bare være å sette en bryter på strømledningen til sata-disken. Hmm, var dette jeg mente jeg også, men nå begynner jeg nesten å lure litt. Samtlige eksterne disker som går via firewire og usb må jo deaktiveres i enhetsbehandling får en napper ut kontakten til dem. Noen som har erfaring med dette? Går det evt. an å lage en snarvei til den deaktiversaken på skrivebordet slik at jeg bare kan klikke på et ikon for å deaktivere dem enkelt å greit? Hva skjer når jeg plugger inn strømmen på dem? Det stemmer ikke. Det kan konfigureres for den eksterne enheten at du bare kan nappe ut ledningen uten prob. det er default setting i XP. Endret 16. mai 2004 av XenZor Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Det stemmer ikke. Det kan konfigureres for den eksterne enheten at du bare kan nappe ut ledningen uten prob. det er default setting i XP. Dersom du napper ut kabelen til f.eks. iPod før en deaktiverer enheten kan det skje en katastrofe med filsystemet med disken. Halvveis overførte filer spredd rundt på disken er ikke akkurat noe særlig kurrant. Vet ikke hvordan det er med andre ting og det var jo derfor jeg spør.. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Jeg prøvde å hotswappe min SATA-disk, det likte ikke pcen. Da jeg satte inn strømpluggen, restarta pcen. Jeg burde ha kraftig nok PSU, så jeg tror ikke det er den som er skyldneren. Holder meg til den gamle metoden jeg. Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Jeg prøvde å hotswappe min SATA-disk, det likte ikke pcen. Da jeg satte inn strømpluggen, restarta pcen. Jeg burde ha kraftig nok PSU, så jeg tror ikke det er den som er skyldneren. Holder meg til den gamle metoden jeg. Tror hotswap-muligheten er avhengig av at du bruker SATA-strømledningen og ikke den vanlige 4pins-kontakten. Har selv nappa ut og satt inn en SATA uten problemer. Lenke til kommentar
moav Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 burde vel ha et program som spinner ned diskene før du napper dem ut Lenke til kommentar
FX Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 hot-swap funksjonen på S-ATA er beregnet for RAID men det er jo altid en mulig het å koble ut disken vis den ikke er i bruk , vis man disabler disken ver gang ialle fall disable write cache Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Altså, hot-swap betyr ikke at man kan røske ut disken uten tanke på konsekvensene. Man må naturligvis "ta ned" disken på en kontrollert måte, før den fysisk kobles fra systemet. For kraftige raid-kontrollere som takler dette, gjøres dette via programvaren som følger med. Denne vil da sørge for at ingen programmer bruker denne disken mer, og av den grunn ikke kræsje. Etter at det er skjedd, kan man ta ut disken og bytte den ut med en ny. Kontrolleren vil så oppdage at en ny disk er koblet til (enten automatisk, eller at man trykker "søk" i programvaren som følger med). For en slik løsning som trådstarter ønsker seg, må man nødvendigvis gjøre det samme her. Uten fancy-smancy programvare, må dette gjøres via DeviceManager i Windows. Et annet spørsmål er; støtter virkelig kontrolerne HotSwap? Greit at SATA spesifikasjonen støtter hotswap, men det er jo ikke sikkert at kontrollerne har dette implementert. Hvis ikke, risikerer man å ødelegge hovedkortet/kontrolleren ved å ta ut/sette inn en disk på denne måten. (disable WriteCache kan ha svært negativ innvirkning på ytelsen) Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Hovedkortet mitt er av typen Asus A7N8X Deluxe. Om det støtter hotswap direkte er jeg neimen ikke sikker på.. Finnes det en måte å sjekke dette på annet enn ved prøv (og feil) metoden? Endret 16. mai 2004 av brannslange Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Hovedkortet mitt er av typen Asus A7N8X Deluxe. Om det støtter hotswap direkte er jeg neimen ikke sikker på.. Finnes det en måte å sjekke dette på annet enn ved prøv (og feil) metoden? Står det ikke nevnt noen plass i manual/Asus' hjemmesider, er det liten sjangs for det ville jeg tro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå