Gå til innhold

Temperaturstyrt vifte og styrer?


Knudix

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 temperaturstyrte vifter i kabbiset mitt som bruker 4pin srømkontakt.

 

Er det mulig å bruke disse sammen med en 3pin basert viftestyring? Med lodding og konvertere o.l. I butikken sa mannen at "det var ikke å anbefale", men jeg regner med at det er folk her med mer peiling enn ham :p

Endret av Knudix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke slik at de vil øke/senke hastigheten etter temperaturen?

 

De 3 viftene jeg har er faktisk de som følger med dette kabinettet om det betyr noe...

Tempstyringa ligger i hovedkortet el. Dersom de er koblet på kontakter på HK vil de bli styrt til å snurre raskere om det blir varmt, men dette gjør du manuelt dersom du kobler dem til ei viftestyring som du setter inn.

Lenke til kommentar

OK så siden de bruker 4pin strøm rett fra PSUen så har de ikke vært styrte før?

 

Så om jeg konverterer 4pinen til en 3 pin funker alt fint?

 

Kjøpte 2 vifter som brukte 3 pin men som hadde konverter med. Det er det 4pin hun og han og 3pin hun og han. Kan jeg bruke disse til å få de temp-styrte viftene med 4 pin utgang til 3 pin som jeg kan ha på styringen?

 

Vet det blir mange spørsmål men er helt fersk på området :blush:

Lenke til kommentar
OK så siden de bruker 4pin strøm rett fra PSUen så har de ikke vært styrte før?

 

Så om jeg konverterer 4pinen til en 3 pin funker alt fint?

 

Kjøpte 2 vifter som brukte 3 pin men som hadde konverter med. Det er det 4pin hun og han og 3pin hun og han. Kan jeg bruke disse til å få de temp-styrte viftene med 4 pin utgang til 3 pin som jeg kan ha på styringen?

 

Vet det blir mange spørsmål men er helt fersk på området :blush:

Jeg tror vi må få orden på begrepene.

At vifter er tempstyrte har ingen ting med selve vifta å gjøre. Det er bare det at de er koblet til en kontroller som bestemmer turtall basert på temp. Det vil si at det ikke er forskjell på viftene.

Det som er spørsmålet her, hvis jeg har forstått det riktig, er om du kan modde ei vifte som har en firepinnskontakt til å passe med en trepinnskontakt. Og svaret er ja, det er bare å bytte kontakt (muligens med litt lodding) siden vifter bare bruker to eller tre ledninger. Har vifta di tre ledninger kan den også kobles til en turtallsavleser. Det er det den tredje ledningen er til.

 

Og nei, dersom de er koblet direkte til PSU er de ikke tempstyrte.

 

Håper jeg forklarer meg på en måte du forstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...