Svulst Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Hei! De fleste av dere vil helt sikkert synes dette er et teit og unødvendig spørsmål, men jeg stiller det alikevel For en tid tilbake jobbet jeg for et firma som for tiden oppdaterte maskinparken sin ganske hyppig. De nyinnkjøpte maskinene kom med "Windows XP", men det ble ikke benyttet fordi alle PC'ene skulle ha "Windows 2000" som standard, så hver maskin hadde da XP-lisensen sin på maskinen uten å bruke den... Jeg tok rett og slett og tok av XP-lisensen (som sitter på selve PC'n i form av et klistremerke) og tok med meg medfølgende installasjons-CD og la dette inn på min egen PC.. Det funket fint, fikk aktivert den.. Den XP-versionen har jeg hatt på PC'n min i over 1 år nå.. MEN.. for to dager siden satte jeg inn nytt hovedkort, prosessor og harddisk.. Da måtte jeg naturlig nok legge inn WinXP på nytt igjen, men aktiveringen var nede den dagen, så jeg ringte et nr som stod der og fikk lest opp noen tall.. Versionen ble nok en gang aktivert.. Mitt spørsmål er: Har jeg, i Microsofts øyne, gjort noe ulovelig da jeg tok denne lisensen fra den nyinnkjøpte PC'n? (må understreke at det var greit for han i IT-avdelingen at jeg gjorde det..) Er dette noe jeg kan bli "tatt" for? Lisensen er jo egentlig kjøpt og betalt( ? ) Uansett.. Setter pris på de saklige svarene (skjønner pussigheten i spørsmålet..) Lenke til kommentar
cairn Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Det avhenger av om lisensen er en OEM (som lovlig sett kun skal gis ut med ny PC) eller om det er en fullversjon (Retail), hvor det da er din lisens helt og holdent såfremt du fikk den av jobben på lovlig vis. Dog ikke helt sikker på hvordan det er med skatteregler på slikt Skulle nok tro du likevel er på den trygge siden. Endret 16. mai 2004 av cairn Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Så lenge ikke bedriften din bestemmer seg for å ville benytte den så er den din. Lenke til kommentar
Cinet- Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Feil... Denne lisensen tilhører bedriften, hvis du er i tvil spør direktøren, eller eieren av bedriften. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Du kan jo eventullt spørre om å få kjøpe den for et par kronasjer da.. Lenke til kommentar
Svulst Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Altså... Fra jobben sin side var ikke dette noe problem.. Dessuten jobber jeg ikke der lenger.. Har microsoft noe problem med dette var det jeg lurte på.. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Du kan jo eventullt spørre om å få kjøpe den for et par kronasjer da.. Betale IT-sjefen 1 krone mot at du får en kvittering på at du har kjøpt den. Da har du ditt på det tørre og det er IT-Sjefen/bedriften som evt. får problemet hvis det skulle oppstå noe. Lenke til kommentar
Svulst Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 hvis den fulgte med en ny maskin, var det kanskje OEM Lenke til kommentar
svening Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Dette er nok en OEM lisenes som hører til PC'en som ble kjøpt, så egentlig har du ikke lov til og bruke den. Lenke til kommentar
gundik Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 etter det jeg har hørt så er det klistremerket som er viktigst. Den som har det har lisens. Forrige arb.giveren din mangler altså en, hehe... Lenke til kommentar
Svulst Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Det er det jeg også mener / tror / håper Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Passer bedre i Windows forumet. Flyttes dit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå