Gå til innhold

MSI K7t Turbo Raid Limited Edition + XP1800+

Acheron

Anbefalte innlegg

Kj*rte tidligere en Tbird 1200 p* dette hovedkortet, men, jeg var s* heldig * svi denne. Da trengte jeg selvf*lgelig ny, og jeg sjekka ut http://www.msi.com.tw for * finne ut hvilken prosessor som var den beste jeg kunne kj*pe til kortet. Informasjonen sa meg at med nyeste BIOS version (3.2) s* kunne den dra max XP1800+. S* jeg kj*pte XP1800+, fikk den noen dager senere, smalt den p* hovedkortet og fyrte opp. Var overlykkelig over at det endelig var liv i kassa, helt til den skulle boote operativsystemet. Ved f*rste fors*k fylte skjermen seg vertikalt med en linje til venstre med sju-tall, stoppet etter en stund og rebootet. Lekte litt i BIOS, valgte "reset configuration data" under "PnP/PCI Configuration" og kom meg et steg videre... N* pr*vde den faktisk * f* kontakt med harddisk for * loade, men akk, fikk en fin feil fra bootloaderen med stackdumps og drit... Tenkte kanskje jeg skulle teste * boote fra en linux-cd. Fikk ogs* der noen stygge dumps, jeg ikke akkurat klarer * tyde... For meg ser det ut som om det er noen heftige konflikter i noen kritiske minneomer*der som CPU og hovedkort elle whatever krangler om...

Noen som har noen som helst id* om hva jeg kan gj*re for * f* skiten til * fungere? MSI sier selv at hovedkortet faktisk skal st*tte prosessoren, men det virker for meg som at det virkelig ikke gj*r det.

Meget takknemlig for hjelp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket en del på nettet på skolen ang. problemet... Og det viste seg at den ikke klarte å kjøre på 133mhz fsb... Men det skal den jo gjøre...!? Nå sitter jeg her med 1.16ghz fordi den ikke likte 133mhz fsb'en... Noen som har løsning eller idé eller whatever? Liker ikke akkurat å kjøre på 100mhz fsb og så mye mindre hastighet på prosessoren enn det jeg egentlig skal ha... :sad:

Lenke til kommentar

Det skal i utgangspunktet ikke være noe problem med kombinasjonen din.

- Er strømforsyningen kraftig nok?(250W kan være litt lite)

- Kan det være minnet ditt som ikke er 100%?

- Kan det være at den forrige prosessoren knertet hovedkortet når den gav seg?

-Kanskje litt dumt spørsmål, men jeg regner med at du fjernet jumper 17 når du satte FSB opp til 133 MHz ? (Du får muligens ikke valget på 133MHz FSB uten å fjerne denne, men jeg husker ikke det er derfor jeg spør)

Lenke til kommentar

Det er en 300W strømforsyning jeg har. Av minne har jeg 2 x Apacer 128mb og 1x Apacer 512. De har fungert utmerket tidligere. Hvorvidt hovedkortet tok skade av knertinga av forrige prosessoren vet jeg ikke... Ikke godt å si, men jeg sitter jo på PC-en min nå og skriver innlegget, det virker helt stabilt... Men dog bare på 100mhz FSB. Ja, jumperen må fjernes for å få 133mhz FSB, men da booter som sagt ikke PC-en. For meg virker det som et strømrelatert problem... Men har prøvd alle vcore fra 1.5 til 1.8 (Dvs. alle mulige) uten hell..

Lenke til kommentar

Har du prøvd å kjøre med bare en av minnebrikkene dine? Jeg har en liten misstanke om at problemet kan være minnet. Husk at med den nye prosessoren, så vil minnet måtte jobbe mer, og at dette kan gjøre at det ikke fungerer stabilt på 133MHz.

Dersom ikke dette hjelper, så kan du sjekket +5V spenningen inne i bios. Dersom denne er under 4.8V kan det være at strømforsyningen ikke holder hva den lover.

Derosm ingenting av dette hjelper, kan du prøve å flashe tilbake til versjon 3.0 eller 3.1 av bios. Det kan være her problemet ligger.

Lenke til kommentar

I BIOS sier den at +5V er 5.05 V. Samme sier motherboard monitor... Mens jeg jobbet med problemet i natt testet jeg hele tiden med kun en minnebrikke i, så problemet ligger ikke der. I så fall eventuelt at den misliker alle brikkene... Å degradere BIOS skal prøves. Takk for tipset!

Btw. Hvorfor ble posten min flyttet til overklokking.no? Hadde aldri noe med overklokking å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...