nAD Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Hallo! Jeg har da laget mine egne knapper, og en hover knapp som jeg vil skal komme frem med mouseover.. Jeg har f.eks 'knapp_start.gif' og mouseover 'knapp_start_hover.gif' Hvordan går jeg frem? Hvordan gjør jeg dette i CSS? Endret 16. mai 2004 av nAD Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) En mulig fremgangsmåte: Lim bildene sammen, slik: Så skriver du dette i html-koden: <div class="knapper"> [...flere knapper...] <div class="gjestebokLink"><a href="index.php?side=gjestebok"> <span class="usynlig">Gjestebok</span></a></div> </div> Og dette i css-filen: .knapper a:hover { background-position: top; } .gjestebokLink a { background-image: url(grafikk/gjestebokKnapp.jpg); background-position: bottom; } .usynlig { visibility: hidden; } På denne måten slipper du problemene med at man må vente på hover-effekten mens bildene lastes. EDIT: Tok vekk kode som ikke hadde noe med saken å gjøre... Endret 16. mai 2004 av anderlin Lenke til kommentar
nAD Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 For og si det sånn, den ble jeg ikke klok på! Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Hm.. Litt dårlig forklart fra meg. Du kan jo lese Arve87 sin tutorial, og se om den gjør det klarere. Lenke til kommentar
nAD Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 men er det akkurat SÅNN du skal lage css meny med photos? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Jepp. Mye bedre enn javascript. Edit: Du kan eventuelt bruke to bilder, men da vil nedlastingsstørrelse øke, du vil se at det tar litt tid til rollover kommer, og det vil bli mer arbeid å forandre hvert eneste bilde... Endret 16. mai 2004 av Mr.Berg Lenke til kommentar
nAD Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Finn 4 feil? Html kode <div id="meny"> <div class="knapper"> <div class="startLink"><a href="index.php?side=index2"> <span class="usynlig">Start</span></a></div> <div class="crewLink"><a href="index.php?side=crew"> <span class="usynlig">Crew</span></a></div> <div class="filmLink"><a href="index.php?side=films"> <span class="usynlig">Film</span></a></div> <div class="gjestebokLink"><a href="index.php?side=gjestebok"> <span class="usynlig">Gjestebok</span></a></div> </div></div> Rotete kode, føler på meg at det er feil inni der, men er trøtt nå.. a wake @ 27 hour now. CSS kode #meny { width: 740px; height: 70px; text-align: center; } .knapper a:hover { background-position: top; } .gjestebokLink a { background-image: url(bilder/guestbook.gif); background-position: bottom; } .startLink a { background-image: url(bilder/start.gif); background-position: bottom; } .crewLink a { background-image: url(bilder/crew.gif); background-position: bottom; } .filmLink a { background-image: url(bilder/film.gif); background-position: bottom; } .usynlig { visibility: hidden; } Endret 16. mai 2004 av nAD Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Ta en kikk på koden i denne, samt dette stilarket. Mulig du skjønner mer da.. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Bumpetibump... Uansett, ta en kikk på den CSS-en i "avsnittet" meny, så ser du litt av det andre som ofte trengs... Lenke til kommentar
nAD Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Greitt, så kom jeg frem til det også! Nå står knappene oppå hverandre.. Hvordan får jeg dem til og stå rett ved siden av hverandre? Endret 16. mai 2004 av nAD Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 display: inline; på meny-diven, display: block; på alle menyelementene. Lenke til kommentar
nAD Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Og der forsvant menyen... Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Greitt, så kom jeg frem til det også!Nå står knappene oppå hverandre.. Hvordan får jeg dem til og stå rett ved siden av hverandre? sett float: left; på li elementet. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Hvilket li elemenNt? http://www.absentvoid.com/index.php?sectio...ials/typography <= sjå på lista med ting der... Lenke til kommentar
magh Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 nAD, last ned kildekoden og CSS-filen til denne: http://www.csszengarden.com/?cssfile=/089/089.css&page=0 Her er det brukt samme metode som ble foreslått lengre opp i denne tråden. Kanskje det virker klarere for deg hvis du kikker på denne linken Lenke til kommentar
nAD Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 nah, fekk da til te slutt! takker folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå