Oxford Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Jeg har prøvd å kjøre chkdsk på c:, men det vil ikke la seg gjøre. Formatet er NTFS OS er Win XP Pro Norsk HDD er Seagate 7200.7 120 GB Jeg får kjørt chkdsk på D: og E: (jeg har delt disken i 3). Jeg har fått konstatert at det er feil på noen filer, men får altså ikke rettet opp dette. Måter jeg har prøvd å kjøre chkdsk på: ved å skrive inn chkdsk /f i kjør-vinduet ved å sette en boot time defragmentation med chkdsk via Diskeeper Ved å gå inn på egenskaper for disken, verktøy bladet og valgte så feilsøking, der begge alternativer ble merket. Er det noen som har forslag til hva som kan gjøres, evt. andre program som kan brukes? Eller må det en formatering til? Vil helst unngå det siste alternativet siden det tar en del tid å sette opp alt igjen... Har testet disken med program fra seagate, og den er feilfri! Jeg får heller ikke defragmentert C: fordi systemet venter på at chkdsk skal fikse noen feil der... Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Mener at det er slik at den disken med OS ikke kan kjøre CHDSK mens OS kjører! Hvis du rebooter så skal den starte hvis du har haket av for det! Edit: Start ---> Min Datamskin ---> Høyreklikk på HDD en du vil sjekke ---> Egenskaper ---> Verktøy ---> Feilsøking ---> Kontroller ---> Kryss på begge hakene ---> Trykk Start ---> Nå får du sikkert beskjed om at operasjonen trenger alene tilgang til filene og at dette kan oppnås ved å sjekke ved neste reboot ---> Velg ja! Nå er det bare å starte på nytt... Hvis det ikke går bruk restart knappen på maskina slik at den starter pga det... Endret 16. mai 2004 av P-in-P Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Alle forsøkene mine med bruk av chkdsk har foregått med reboot, det er mulig jeg ikke fikk dette ordentlig frem i den første posten... Den feilmeldingen jeg får er: "Kan ikke åpne volumet for direkte tilgang" Har prøvd både normal reboot, og å slå av og på maskinen helt... Det nærmer seg faretruende en formatering! Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Har du prøvd å kjøre chkdsk /r? Da får du et spørsmål om å dismmounte el. (husker ikke helt) Her svarer du nei og får spm. om du vil kjøre chkdsk ved neste boot, og du svarer ja. Da skal det gå. Håper du forstod forklaringa mi? Endret 16. mai 2004 av XenZor Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 chkdsk /r ga samme feilmelding som nevnt i min forrige post... Er det noen som har erfaring med chkdsk /X ? Det står flg om det: Tvinger volumet til å demontere først, hvis nødvendig. Alle åpne referanser til volumet blir da ugyldig (medfører /F). Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Problemet er løst. Det ble løst når jeg la inn de siste 4in1 driverne. Jeg har et 3-4 år gammelt hovedkort med VIA chipset, og dette taklet tydeligvis ikke den nye 120 GB Seagate disken med 8 MB cache. Etter at jeg la inn de siste 4in1 driverne gikk det bra å kjøre chkdsk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå