Blacksheep Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Forholdsvis enkelt spørsmål : Enkelte PCI-Raid Sata og Pata kontrollere skal benyttes sammen med en rambrikke (ofte SDRAM) som monteres på kontrollerkortet, har dette noe for seg ? Er det noen av dere som har erfaring med disse kortene VS "vanlige" eller har noe kjennskap eller "teorier" ut fra erfaring fra SCSI kontrollere med ram. Hvilke utslag gjør dette på feks en scsi kontroller ? Prisene på disse kortene ligger ink.ram på ca 500-1000,- over de vanlige kortene, med samme raid-muligheter, ville du vurdert dette i en raid 5 eller 0+1 konfigurasjon ? Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Seff har det noe for seg... Jo mer RAM jo bedre RAM er raskt disk er treigt... Med mer RAM kan du lagre mer data på disken før du må fysisk skrive det, samt maskinen kan laste mer data fra den fysiske disken til RAMen før du trenger det Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) XtraPlay : det er nok riktig som du skriver, men effekten av det ? kun målbar ? eller økning som merkes. Endret 16. mai 2004 av Blacksheep Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Det er jeg ikke helt sikker på rett og slett, du vil nok få noe mer ytelse. Men hvor mye er en annen sak Lenke til kommentar
Tias Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) P-ATA har en ulempe med at flere disker går paralelt på samme kabel, da dette treger ned noe helt for jævlig hvis en leser eller skriver fra/til disker på samme kabel samtidig. Da hjelper det nok på å ha noe liggende i rammen. Har du f.eks. 6 disker på en kontroller så skal alle disse ha tilgang til rammen, og da er det greit å ha mye av den. Endret 20. mai 2004 av Tias Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 P-ATA har en ulempe med at flere disker går paralelt på samme kabel, da dette treger ned noe helt for jævlig hvis en leser eller skriver fra/til disker på samme kabel samtidig. Da hjelper det nok på å ha noe liggende i rammen. Har du f.eks. 6 disker på en kontroller så skal alle disse ha tilgang til rammen, og da er det greit å ha mye av den. scsi kan ha flere enn 2 disker på en kabel. Lenke til kommentar
Tias Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 P-ATA har en ulempe med at flere disker går paralelt på samme kabel, da dette treger ned noe helt for jævlig hvis en leser eller skriver fra/til disker på samme kabel samtidig. Da hjelper det nok på å ha noe liggende i rammen. Har du f.eks. 6 disker på en kontroller så skal alle disse ha tilgang til rammen, og da er det greit å ha mye av den. scsi kan ha flere enn 2 disker på en kabel. Det er jeg fult klar over, men siden han nevnte P-ATA og P-ATA raid så var det naturlig for meg å refere til dette . Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 Takker for bidrag Saken er den at jeg vurderer sterkt, og kommer nok til, å skaffe meg en kontroller, for å i utgangspunktet sette sette 3 disker i raid 5, med mulig utvidelse til 4 stk med tiden. (noe som HK ikke støtter, så da kan alternativet være sofware raid, men.....) Sikkerhet er pri, men tenker at hvis jeg får litt ekstra ytelse ved å velge kontroller med integrert minne, så er jo det et pluss som veier tungt. Om det blir sata eller pata kontroller avhenger av flere faktorer, da jeg har ca 50/50 med sata/pata disker allerede. Vi får se.... Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Skal du ha kontroller med memory og write cache må du passe på backup batteri på kontrolleren i tilfelle strømbrudd. 128MB (not likely nei) uskrevet data er surt. Lenke til kommentar
Tias Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Hvis du skal ha Raid 5 så bør du kjøpe deg en dyr og god kontroller som har skikkelig støtte for det. Å kjøre Raid 5 med en kontroller som bruker maskinens cpu til å holde styr på ting, eller å kjøre software-raid er rett og slett idiotisk. Ting går treeegt, for det er en god del mer cpu bruk på raid 5 en du ville hatt på raid 0 eller et vanlig kontrollerkort. Skal du ha raid 5 kjøper du dyrt og bra. S-ATA er å anbefale, men hvis du ikke har serlig trafikk fra diskene så er vel P-ATA like greit, og sannsynligvis en del billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå