Gå til innhold

EU-støtten daler i Øst-Europa

Anbefalte innlegg

Andelen i de ti nye EU-landene som mener EU-medlemskapet er en bra ting er 15 prosentpoeng lavere i dag enn for ett år siden. Det hevder Klassekampen i dagens utgave.

EU var fra begynnelsen av et økonomisk samarbeid på tvers av landene i Vest-Europa, men man spådde at landene bak jernteppet hadde mye å tjene på et EU-medlemskap. Ikke minst som følge av arbeidsmulighetene, og for gjenoppbyggingen av landene. Indikerer denne målingen at dette ikke er en oppfatning som deles av dem som bor i disse landene? Hva mener dere?

Mer kan leses i dagens utgave, og på internett, her på denne siden.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe til å bygge opp igjen landa at høyt utdannede og fagfolk flytter ut av landet for å skaffe seg godt betalte jobber og mange av de som er igjen i landet får seg jobb på en eller annen utenlands fabrikk.

Lenke til kommentar

Kjent fenomen.

Man føler seg usikker etter man har kjøpt noe nytt. Dette er grunnen til at bedrifter med en viss kunderelasjon satser sterkt på oppfølging etter kjøp av vare.

Gi kommunismen litt tid på å tørke vekk, så skal man se at landene kommer seg opp på et høyere økonomisk nivå.

Lenke til kommentar
Kjent fenomen.

Man føler seg usikker etter man har kjøpt noe nytt. Dette er grunnen til at bedrifter med en viss kunderelasjon satser sterkt på oppfølging etter kjøp av vare.

Gi kommunismen litt tid på å tørke vekk, så skal man se at landene kommer seg opp på et høyere økonomisk nivå.

yepp!

Lenke til kommentar

Dei som forventar å få jobb umiddelbart, eller ei kraftig auke i levestandard på kort tid vil nok bli skuffa. Det vil ta tid, men EU vil pumpe inn store midlar, og bedrifter i både aust og vest vil få ein større marknad. I løpet av 20 års tid vil dei nye landa oppleve ein formidabel vekst, og hadde eg hatt litt tiltak ville eg flytta dit, for det er der det er potensiale til å tene pengar.

Mhp. målinga er det sikkert fleire ting som spelar inn, blant anna Irak-krigen der mange av aust-landa har støtta USA, og dermed vorte litt meir skeptiske til EU. Vidare har dei sett at veksten har vore ganske stor dei siste ti åra utan EU-medlemskap, samt at dei har vorte meir bevisste på også dei negative sidene ettersom 1. mai 2004 nærma seg og dei snart faktisk er ein del av EU.

Ganske naturleg reaksjon det, men eg trur at i det store og heile vil medlemskapet slå ut positivt.

Lenke til kommentar

Tja er det ikke i hovedsak storkapitalen som blir å tjene på dette som alltid, flytte bedrifter til østblokkland med gunstige avtaler og billig arbeidkraft, eller få billig (underbetalt) arbeidskraft til å ta jobbene her hos oss .

Res for oss, høyere arbeidledighet,større konkuranse om jobbene noe som presser lønningene våre ned, mindre satteinngang til stat/kommune .

Lenke til kommentar

Berre dersom ein kan gå ut frå at alle pengar som blir tent havnar i ein diger binge og aldri blir brukt. Heldigvis er ikkje det tilfellet, store inntekter blir oftast brukt til vidareutvikling, noko som stimulerer etterspørselen av andre varer, som i sin tur fører til auka sysselsetting og kjøpekraft for andre grupper.

Press på løner og arbeidsplassar er berre midlertidig, i løpet av nokre år er dei nye landa oppe på vårt nivå, og andre land (lenger aust?) tek over konkurransefordelane ved lågare løner.

Lenke til kommentar

Det er lenge siden vestlige bedrifter begynte å investere i østlige land. Dette vil bli enklere når disse landene blir EU-medlemmer. Redselen for arbeidsplasser er størst for de vestlige landene og det er mer redsel for at produksjonen skal flyttes østover enn at arbeidsløse kommer hit.

Men det er ikke bare det økonomiske som vi bør tas hensyn til. Med EU kan arbeidere i Øst-Europa garanteres like gode abeidsvilkår som oss i vesten. Når de kommer under et felles regelverk, vil investeringen bli investeringer og ikke utnyttelse. Hva folk mener om EU er ofte inspirert av hva enkeltpersoner er tjent med på kort sikt. Det er svært få som, av naturlige årsaker, tenker at, ja, jeg blir kanskje arbeidsledig, men mine barnebarn får det kjempefint pga. denne ordningen. Selv syns jeg EUs inkluderende holdning er rørende. De har mye å tjene på dette, men det tas også en stor risiko. Håper Norge også etterhvert vil bli en del av dette istede for at vi sitter på pengesekken vår.

Lenke til kommentar

Det er viktig å forstå at det er ingen ting som er 100% riktig eller 100% bra. Det vil alltid være to eller flere sider av samme sak.

I dette tilfellet har jeg tro på at landene vil nyte godt av EU-sammarbeidet på sikt.

edit - bra sagt Feynman.

Endret av alexf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...