Gå til innhold

Sony TRV950 / HC85 / PC330

Anbefalte innlegg

Prøver å finne det beste kjøpet for feriepengene, og da oppstår det en del spørsmål:

1: Hva står E-en for etter modellbetegnelsene? Noen nettsteder operer med E, mens andre har kuttet ut denne.

2: Er TRV950 utgått på dato? Veldig få nettbutikker som har det, og ettersom det ble kåret til beste kameraet i 02-03, er det kanskje utgått?

3: Noen synspunkter på kameraene i overskriften? Stillbildekvalitet er helt uinteressant.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venter på test av HC-85 her på akamera. Regner med at den må være ute i løpet av en uke.

TRV 950 erstattes av HC-1000. Her kan du lese om det. Tror dette gir best videokvalitet av disse 3.

PC-330 har antagelig beste stillbilde kvalitet, men mulig HC-85 ikke er mye dårligere på video.

Har selv tenkt på HC-85, og jeg vil heller ikke betale mye ekstra for at det skal være bra stillbildekvaliet. Vet ikke, men regner med at en betaler en del ekstra for bra stillbildekvalitet på PC-330.

Lenke til kommentar

E'en i navnene tror jeg står for en litt forbedret utgave, men merk deg TROR.

Ikke ta mitt ord for god fisk.

TRV950 er ikke tatt ut av produksjon, men grunnen til at du finner det i relativt få "vanlige" nettbutikker er at det er et prosumer 3CCD-kamera med en veiledende pris på rundt 19.000 kroner.

Derfor er det stort sett bare butikker som har spesialisert seg på foto og film som fører kameraet.

Hvis du er villig til å bruke 19.000 kroner av feriekronasjene dine på et kamera, er TRV950 det klart beste valget, i og med at dette er et semiprofesjonelt kamera.

De andre har jeg dessverre ikke prøvd, så de kan jeg ikke hjelpe med.

Lykke til med jakten, videokamera er kjempegøy!

Lenke til kommentar

Oi. Takk for HC-1000 tipset berntmh. Det spørs imidlertid hvor lang ventetiden på dette kameraet blir. Noen erfaringer med hvor lang tid et slikt kamera vanligvis bruker fra Japan til Norge?

Regner med at det blir lansert i USA før Europa, og ettersom det ikke var noen datoer for lansering i USA (artikkelen er så vidt jeg kan se ikke datert heller) blir ventetiden kanskje vel lang... Men sikkert verdt å vente på

Lenke til kommentar

Står mer her.

Lanseres i Japan i Juli, så da blir det nok lenge å vente.

Men hvorfor ikke vente på test av HC-85 og vurdere dette i stedet, holder lenge det hvis du ikke driver mye med video, og er mye billigere. Kan også vurdere det eksisterende DCR-TRV80, det har fått mye skryt.

Lenke til kommentar

Hei!

Har selv panasonic gs70, og man får utrolig mye for pengene med tanke på video og lyd.Tror nok jeg ville vurdert oppgraderingene av dette kameraet, det skal også være forbedret mht. lysfølsomhet. er ganske fornøyd med gs70 sin lavlyskvalitet.

Vi brukte dette kameraet + sony pd150 til videoproduksjonen av rock mot rus 2004 på andøya. På ren videokvalitet er pd150 bedre i dårlige lysforhold på grunn av de store ccd-brikkene, men i normale lysforhold er det nærmest umulig å se forskjell på disse to kameraene.

Jeg har også brukt panasonic gs70 når jeg har laget reportasjer for NRK.

Lenke til kommentar

Bare en liten ukes erfaring med mitt nye PC330E kamera, men her er erfaringene så langt:

Størrelse ER viktig for meg. Utrolig mye mer hendig og enkelt å ta med. Kameraet kommer til å bli med meg på flere utflukter=mer filming.

PC330E=Ikke motorstøy. I praksis bør man opp i en semi/profesjonell klasse for å få støyen ytterligere ned, men uansett kan det ikke bety stort når den ikke er hørbar.

Dårligere lysfølsomhet enn mitt gamle TRV30E. Du merker det i settings av type "dårlig belyst stue sent på kvelden når solen har gått ned". TRV30E VAR definitivt mer lysfølsom, men jeg skyter 90% av filmene enten utendørs eller i alminnelig opplyste rom innendørs. Og til det er kvaliteten minst like god eller bedre sammenlignet med mitt tidligere.

De har nok rett de som sier at langvarig filmin med vertikalholdt kamera kan bli slitsomt (litt knotete stilling for å holde kameraet støtt). Men jeg driver familiefilming og "se hva jeg var med på" filming med sekvenser av 3-5 (maks!) min lengde. Da har ikke det noen betydning.

"Seriøs" filming (oppdrag, salg, distirbusjon, kunstnerisk uttrykk osv): Glem PC330E. "Ta vare på minnene filming": Gi 330E en nøye vurdering. Sjansen er stor for at du vil ha flere minner å kunne se på om 10 år enn om du velger et større kamera.

Og jada - du kan greie deg med BARE 330E på utfluktene hvor du bare skal ha "point and shoot" bilder. Stillbildekvaliteten er MER ENN GOD NOK for denne typen bilder.

Lenke til kommentar
Hei!

Har selv panasonic gs70, og man får utrolig mye for pengene med tanke på video og lyd.Tror nok jeg ville vurdert oppgraderingene av dette kameraet, det skal også være forbedret mht. lysfølsomhet. er ganske fornøyd med gs70 sin lavlyskvalitet.

Vi brukte dette kameraet + sony pd150 til videoproduksjonen av rock mot rus 2004 på andøya. På ren videokvalitet er pd150 bedre i dårlige lysforhold på grunn av de store ccd-brikkene, men i normale lysforhold er det nærmest umulig å se forskjell på disse to kameraene.

Jeg har også brukt panasonic gs70 når jeg har laget reportasjer for NRK.

Oppgraderingene til GS70 heter GS120 og GS200 og ifølge testene er lysfølsomheten blitt bedre. Men ifølge dvspot kunne den vært bedre.

Men det er eneste de har å utsette på GS200 som toppmodellen av de to.

http://www.dvspot.com/reviews/panasonic/pv...iew/index.shtml

Har vurdert å kjøpe dette, men HC85 ligger nok best an foreløpig.

Lenke til kommentar

TRV950 er uaktuell, både på grunn av at HC-1000 snart overtar og samtidig er billigere, samt at Panasonic GSV120 er mer aktuell som 3CCD-kamera.

Nå står det mellom HC85 og PC330. Skal i barnedåp neste helg, og skulle helst hatt det i hende innen den tid. Bor i Oslo, men oppdaget i dag at Rolfs er nedlagt (!), Japan Photo og Oslo Kameraservice er alt for dyre og har ingen av kameraene på lager. Har egentlig ikke lyst til å kjøpe et slikt kamera på nettet i tilfelle det blir noe trøbbel, og mye frem og tilbake i posten.

Lurer på en tur til Lefdal i morgen, men da må jeg velge mellom HC85 eller PC330 i løpet av natten... nei dette blir vanskelig. Regner med at HC85-omtalen ikke kommer i kveld?

Lenke til kommentar
Hva har HC85 som ikke PC330 har?  Jeg har ikke sjekket, men det har forhåpentligvis du. Jeg vet i alle fall at jeg er happy med mitt PC330.

Etter hva jeg kan se i farten:

+ Lavere pris (2.500-3000 billigere)

+ Større LCD (3.5")

+ Bevegelig viewfinder

+ Super Plus nightshot

- Dårligere oppløsning på stillbilder, men stillbilder er ikke noe tema for min del

- 90 gram tyngre

- Ikke så kult utseende, men muligens mer behagelig å holde i lengden?

Lenke til kommentar

Vet ikke hva "bevegelig viewfinder" er for noe, er det noe gromt så må du jo ta hensyn til det. Prisen er en viktig grunn til å velge HC85. Men det andre du lister opp ville aldri ha fått meg til å velge HC85. PC330 tar "utmerkede" bilder i night shot mode - hvis du digger disse grønn-svarte bildene da. Det hadde jeg på mitt gamle videokamera også, men jeg brukte det nesten aldri.

Og det ER virkelig kjekt å kunne ta "bra nok" bilder med et videokamera - bilder som utmerket godt kan skrives ut og limes i album.

Lenke til kommentar
Vet ikke hva "bevegelig viewfinder" er for noe, er det noe gromt så må du jo ta hensyn til det.  Prisen er en viktig grunn til å velge HC85.  Men det andre du lister opp ville aldri ha fått meg til å velge HC85.  PC330 tar "utmerkede" bilder i night shot mode - hvis du digger disse grønn-svarte bildene da.  Det hadde jeg på mitt gamle videokamera også, men jeg brukte det nesten aldri.

Og det ER virkelig kjekt å kunne ta "bra nok" bilder med et videokamera - bilder som utmerket godt kan skrives ut og limes i album.

Den bevegelige viewfinderen er ikke noe mer komplisert enn at det er mulig å vippe opp søkeren og se ned i den i stedet for å være avhengig av å se rett frem.

Jeg vet ikke hva forskjellen på night shot og super night shot er, men det er nok neppe noe stort... Det jeg ikke skjønner er at den èn tommer større LCD-skjermen på HC85 har nesten halvparten av oppløsningen av PC330. Er oppløsningen på PC330-skjermen vanvittig bra?

Det står vel mest mellom pris og fasong/modell (stående PC eller liggende HC)...

Jeg har sett på stillbildene fra PC330 på denne siden, og synes ikke at de overgår min 2.1 mpix Ixus... Er bildene på siden dårlige?

Lenke til kommentar

LCD skjermen på PC330 er mer enn bra nok for meg. Jeg må ikke myse for å se hva jeg filmer, den viser utsnittet greit, men den er ikke noe å samle på hvis planene dine er å virkelig se filmen etterpå på kameraet. Men det gjør i alle fall ikke jeg annet enn for å kontrollere at det jeg tok opp ble brukbart.

Stillbildene er rimelig representative, litt mer støy i himmelen på det ene bildet enn hva jeg har erfart hittil, men jeg har fortsatt for liten erfaring til å gå i detaljer. Jeg tror du skal oppfatte bildene som du linket til som representative, det er kvaliteten du kan regne med.

PC330: Virkelig praktisk og lite, tar mer enn bra nok bilder for "point and shoot", ikke motorstøy, litt svak lysfølsomhet når du filmer inne i mørkt rom. Skulle jeg hatt noe bedre kvalitet ville jeg selv valgt et 3CCD kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...