inaktiv000 Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Kameraet mitt har i utgangspunktet ingen mulighet til å stille lukkertid (tror jeg, Olympus C-990Z), men via et program kunne jeg gjøre det. Nå viser det seg at standarden som var satt (1/0) ikke er mulig å sette tilbake (tenkte 0 betydde auto eller noe sånt). Vet noen standard lukkertid? Jeg har hatt endel problemer med uklare bilder, spesielt når det er mørkt. Det har nok med lukkertiden å gjøre, så kan noen anbefale en bedre? Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Les i manualen til kameraet. Link til online manual her. Se om kameraet står på AUTO-FLASH. Andre blitz modus kan stille om på lukkertidene, som f.eks Slow-Sync, se under, da forlenges lukkertiden til 0,5 sek. Og bilde blir uklart hvis ikke kameraet står på stativ eller helt i ro. Du kan ikke stille lukkertiden direkte på kameraet ditt, og det er vel heller ingen standard lukkertid. Denne skal forandres automatisk etter lysforholdene. Slow Sync (bilde av lyn ,slow) For taking pictures at night, especially night views. In this mode, the flash will fire automatically when the picture is taken. The shutter will stay open for 1/2 second. This setting is most appropriate for night view photography. The use of a tripod is recommended to prevent blurriness caused by camera movement. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2004 (endret) Den har jeg lest, men den beskriver dårlig innholdet i menyene. Det står også at lukkertiden ikke kan stilles (noe jeg kan gjennom et program, photopc ) Tror jeg bør finne en bedre lukkertid enn standarden, ser at jeg kan få mye klarere bilder ved å endre denne. Hva er ulempen? Mindre lys eller noe? Edit: etter å ha brukt slow og så deaktivert den, er ennå shutterspeed det jeg satte i programmet... (1 ms) Endret 15. mai 2004 av cecolon Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Shutter speed bør være så lav som mulig for å gi klare bilder. Men i mørke omgivelser skal den øke for å gi lysere bilde. Du sier at det gir uklare bilder, spesielt når det er mørkt. Dette er helt vanlig hvis du ikke bruker blitz, da er lukkertiden (shutter speed) lang, og kameraet bør stå på stativ. Hvordan blir bildene når du tar bildere ute, når det er lyst? Du kan også prøve å sette kameraet på noe når du tar bilder når det er mørkt, å se om det blir bedre da. Skal ikke være mulig å sette lukkertid manuelt, i følge manualen. Men jeg kjenner ikke kameraet ditt, så jeg vet ikke. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Bildene blir fine ute i godt lys. Inne er jeg avhengig av blitz, og de kan bli uklare da også. Shutterspeed er ikke mulig å stille på kameraet, men ved hjelp av et "uoffisielt" program kan jeg endre endel parametre. Derfor kan jeg stille hastigheten når jeg er ved PCen, og er derfor ute etter en instilling som er bra til det meste. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå