Gå til innhold

hvor mange A maks på 7v på en levicom 350W?

Anbefalte innlegg

Har en levicom 350W psu med følgende specs

+5v: 30A

+12v: 15A

+3,3v: 28A

Hvor mye kan jeg regne med at den klarer maks på 7v (altså gul og rød ledning)? Har nemlig skaffet en vifte som trekker veeeldig mange A (10,5A på 12v) og lurer litt på om psu'en er kraftig nok.

Vil vel bli 6,14A på 7v da, når motstanden på viften er 1,14 ohm?

Har jo resten av maskinen koblet til og. Den er ganske standard med athlon-xp cpu, to disker, noen vifter, 2 cd/dvd, ti4600 skjermkort, 1024mb ram.

Edit: Regnet litt feil.

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel......i følge ohms lov og multimeteret jeg brukte vil den vel hvertfall det.

Den trekker 10,5 A på 12V, altså er motstanden 1,14ohm. Når jeg da gir den 7 volt, blir det 7v/1,14ohm=6,14A. Er vel ikke helt på jordet nå?

Men siden psu'en klarer forskjellig antall A på 5v og 12v, tenkte jeg at 7v kanskje ville ligge et sted mellom det. Men det er vel kanskje den svakeste som er begrensningen.

Edit: hadde regnet litt feil her og.

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Fulgte vi ikke med i fysikktimene?

U (spenning, volt, V) = R (resistans, ohm, omega) * I (strøm, ampere, A)

Strømmen gjennom vifta _varierer_ med spenningen over den. Det betyr at det vil gå mindre strøm igjennom den når den er utsatt for 7 volt i stedet for 12. (Også motstanden i den varierer; med farten på en eller annen måte, så ikke regn med at en motstand du måler ved 12V gjelder ved 7V. (Når en elektromotor startes, går det mye strøm, fordi den går sakte.))

Når det gjelder maksstrømmen på PSUet ditt på 7-volten må jeg få si at jeg ikke har peiling. Du finner sikkert noen fine sider om oppbygningen av og egenskapene til et standar PSU. En kunne jo eventuelt spørre på et forum. Jeg har merket at nyere PSUer har noe som likner en automatsikring. Sett en motstand som tåler høy effekt, over 7-volten, og mink den til PSUet sier klikk og slår seg av. Eller eksploderer hvis du er uheldig. Sørg for å måle strømmen igjennom også.

Lenke til kommentar
Også motstanden i den varierer; med farten på en eller annen måte, så ikke regn med at en motstand du måler ved 12V gjelder ved 7V.

Korleis fekk du til å måle motstanden når du har spenning i kretsen?

Eg trur motstanden er rimelig konstant innanfor det området som vifta fungerer.

Det er nok den svakaste linja som er begrensningen.

Derfor reknar eg med at Josten har rett både i sitt første og siste innlegg.

Lenke til kommentar

er det dere eller jeg som har røyka noe her?

det er 12v som er den største spenningen her, så om du kobla mellom 12v og 0v(jord) eller 12v og 5v er det 12v railen som må "ta belasttningen" her.

slå opp i elektroteknikk bøkene deres på eklektrisk potensiale. mulig der ser noe ikke jeg gjør?

noen få ganger er elektroteknikk temmelig logisk. noen få ganger. jeg tror dette er en slik situasjon.

edit: går gk elektro.. om det gjør at jeg har litt mer forståelse om elektrisitet eller bare tror jeg har det kan forbli usakt, men jeg er temmelig sikker i min sak her.

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

beklager for at jeg spør, men HVOR I HULESTE HAR DU FÅTT TAK I EN VIFTE SOM TREKKER 126WATT? Hva slags vifte er det? noe ventilasjons vifte eller no sånt? über Delta?

Jeg tror ikke maskinen din har godt av å ha den under booting, så jeg foreslår at du har en bryter, og slår på vifta etter start, hvis du ikke har tenkt på det...

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar

Er en stor radialvifte som fulgte med et varmeregister jeg kjøpte. Har vel sikkert vært brukt til å pumpe luft inn i kupeen på bilen. Bråker som et uvær på 12v og blåser noe sinnsykt. Men på 5v er den ikke så ille. Tenker på å bruke den på radiatoren hvis jeg får laget meg vannkjøling. Men kan bli litt krunglete å få plassert. Fordelen med den er at jeg slipper noe særlig dødsone. Har ikke testet ut støy/ytelse forholdet kontra på to stk 12mm vifter da.

Demogorgon: mener du at viften da vil trekke 6,14A fra 12v railen? Eller vil den trekke 3,6A, siden 6,14 * 7= 43 og 12 * 3,6 = 43?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...