Gå til innhold

minne til amd opteron

kidden

Anbefalte innlegg

skal kjøpe et asus SK8N hk for amd opteron og en opteron 146 prosessor...

men jeg vet ikke ossen minne jeg skal velge, må være 1024mb ram og skal ikke koste mer enn 3000 spenn...

kan noen hjelpe meg med å finne et passende minne til det hk'et??

takker for alle svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er jo en brikke på 1 gb, støtter ikke opteron dual channel a??

da vill det vel være bedre med to 512 mb brikker??

Opteron MÅ ha to brikker ... ellers starter den vel ikke i det hele tatt ;)

Hvorfor må opteron ha to brikker a??

og hvorfor starter den ikke med en??

Lenke til kommentar
Hvorfor må opteron ha to brikker a??

og hvorfor starter den ikke med en??

Det er sånn den er laget. Dual channel er bedre enn single-channel, ergo lagde AMD den slik. Det er hvorfor den må ha to brikker

Hvorfor den ikke starter med bare en(annet oppsett med ikke-parvise like brikker) brikke :

Av samme grunn til at en bil med bare to hjul ikke kan kjøre. Eller en normal stol hvor to av bena er knekt av. Eller en strømledning med bare en leder. Eller et batteri med bare pluss-pol... Ser et mønster her?

Er en ting laget for å bruke to av ett-eller-annet, vil det ikke funke med bare en.

[EDIT]: Dette er ikke skrevet for å være frekk, så om jeg støter noen med dette innlegget, ber jeg om unnskyldning.

Endret av ufo
Lenke til kommentar
tror jeg kan anbefale denne...

er ikke helt sikker da...

edit: skriveleif

Han sa maks 3000 :roll:

azza

Legg igjen fjortisstaktene i skuffen hjemme når du er her på forumet, takk :cool:

oki da...

men quad selger den til 2900 da...

Lenke til kommentar

det er jo en brikke på 1 gb, støtter ikke opteron dual channel a??

da vill det vel være bedre med to 512 mb brikker??

Opteron MÅ ha to brikker ... ellers starter den vel ikke i det hele tatt ;)

Er vel bare dual-Opteron (to CPU'er altså) som må ha to brikker (pga. at hver CPU har minimum én minnekanal hver.

To brikker i dual-channel er jo alltids kjekt (isåfall når opteron har en av de beste dual-channel-kontrollorene på markedet), pass i tillegg på å får gode timings på, siden AMD trekker stor fordel av det (i forhold til Intel).

Lenke til kommentar

Om hver CPU krever egne brikker, kommer litt ann på hovedkortet. Noen hovedkort har bare ett sett med minnebanker, og disse blir da koblet sammen med CPU0. CPU1 må derfor gå igjennom CPU0 for å komme til minnet. Da holder det med 1 eller to brikker (1 hvis Opteron støtter single-channel).

Hvis derimot hovedkortet er satt opp slik at begge CPUene har sitt sett med minnekanaler, så må du nødvendigvis ha et passende antall brikker til hver av dem (min 1+1 hvis Opteron støtter single channel, eller 2+2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...