Gå til innhold

Nytt skjermkort, men hvilken type?

salah

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg lurer på, jeg skal ha meg nytt skjermkort. Men jeg vet ikke helt hvilken type.

Altså, ikke hvilken skjermkort, men hvilken type.

1.Her snakker jeg om; skal jeg velge 256 MB RAM? (Har hørt at dette ikke gir så mye ytelse enn det 128 MB gjør :))

2.Hva er forskjellen mellom AGP, PCI, og PCI Express, og hvilken av dem skal jeg velge?

3.Hvilken type (AGP, PCI eller PCi Express) kommer til å bli moderne, og hvilken er "utdatert"?

4.Skal jeg kjøpe idag, eller skal jeg vente?

Jeg har null peiling på skjermkort, så jeg håper noen kan hjelpe meg.

Med vennlig hilsen, pavlion ;)

(EDIT: Noen skrivefeil)

Endret av pavlion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg vil si at 256MB RAM er overvurdert. Folk sier alltid at man selvfølgelig trenger det til nye spill, men for å være ærlig tror jeg ikke de vet en dritt om hva minnet verken brukes til eller hvordan spillindustrien utvikler seg. Ting tar ikke så stor plass enda, og selv om de gjør det så vil raskere minne (les: på størrelse med 128MB) ikke være en kjempestor flaskehals. Om du vil gå for 256 så værsågod, men etter min mening så holder nok 128 litt til.

2. Forskjellene er teknisk, og den fysiske forskjellen er bare utseende. Ellers så er PCI det eldste og mest utdaterte, AGP på andreplass. AGP brukes hovedsakelig for skjermkort, og inget annet så langt jeg vet. Denne teknologien er i ferd med å bli omplassert av PCIe (PCI Express), som er det nyeste og forhåpentligvis det beste. Skjermkort (og hovedkort for den saks skyld) med denne teknologien er enda ikke ute på markedet, og vil heller trolig ta over i år, men ikke enda. Om du skal kjøpe skjermkort i nærmeste fremtid ville jeg ha satset på AGP.

3. Som allerede forklart i svar nr. 2.

4. Det kommer helt an på ditt behov. Om du føler stor spillelyst i deg selv og tror ikke du overlever sommeren uten det så kan du kjøpe i dag. Om du skal kjøpe senere (og om du da velger PCIe) så må du også kjøpe nytt hovedkort.

Ellers, om du ikke bruker noe annet enn windows på maskinen, så ville jeg ha gått for skjermkort av type ATi. Det er det sikkert noen andre som er villige til å forklare om.

Lenke til kommentar

:) 1. Skal du kjøpe et middelklasse kort (9600) bør du gå for 128mb ram.

Det er fordi 256 mb varianten av disse kortene er lavere klokket og at kortene ikke har nok resurser for og utnytte de siste 128mb med ram.

Men derimot kort som 9800xt eller X800 kortene har kvalitets minne med høy hastighet, disse kortene klarer også og utnytte all rammen og dermed blir konklusjonen: billigkort trenger ikke 256mb ram, toppkort bør ha 256mb ram.

2. AGP (acelerated graphics port) er den nåværende porten for grafikkkort.

PCI-Express kommer vel etter sommren/sent på høsten og ksla ha høyere overføringshastighet og at den kan gi flere watt. (dermed kan du for eksempel bare trenge 1 strømkontakt på 6800ultra siden mer strøm kan leveres gjennom porten.

PCI er nå nesten ute av markedet og brukes nesten bare av noen få budsjett pc'er.

men det kan være kjekt å ha et gammel pci skjermkort i skuffen hvis du flasher bios en på skjermkortet og noe går galt.

3. AGP fases nå ut av markedet og PCI express kommer for fullt.

4. har du tenkt til å spille mye andbefaler jeg deg til å vente og kjøpe et X800 eller 6800 kort.

Hvis du vil ha et budsjett kort kan du godt kjøpe nå.

hvis du vilha et godt spillkort med godt pris/ytelse forhold kan du gå for et 9800pro for ca.1700 kr.

håper dette hjalp.

EDIT: tja, det sneik seg inn 2 tykker foran meg og en av de sa det samme som meg..... men men..

Endret av TDK
Lenke til kommentar

Tusen hjertlig for svara.

Ja, det får vel bli nytt hovedkort, den begynner å svikte nå.

Ja, jeg vet jeg er dum, men hadde ikke andre typer lim, og brukte trelim. Det ble for mye, og.... eh... jeg vet ikke hva som har skjedd, men hovedkortet begynner å pipe av og til og skjermkortet flimrer som elvete :D

Menmen, jeg er glad dette skjedde med en gammal PC (NVidia GeForce 2 MX 200, med bare 32 MB RAM) så griner ikke :)

Det skal bli nytt skjermkort, og det får vel bli 9800 Pro.... Jeg bruker pcen til kun Battlefield 1942 (modden som heter DesertCombat 0.7, forkortelse DC.7) internett og musikk.

Takker for alle svarene. Ja, det hjalp absolutt, jeg lærte mye!!!

Lenke til kommentar
ER det noen som vet når det ny kortet til ati kommer kortet Radeon X800 i norge eller hvor jeg kan bestille det fra i usa eller europa. :p

1-2 uker igjen.

Råder jeg til å ha litt mer tålmodighet. Bestiller du fra USA må du uansett vente lenge, i tilegg til vanskelige garangtiordninger om noe skal gå galt.

Regner med portoen blir høy også.

Lenke til kommentar
Det er nesten ikke noe forskjell i ytelsen mellom 4X og 8X AGP.

Kjapt spørsmål: Kan jeg sette inn et grafikk kort som har AGP 8x inni hk'et som støtter 4x ? (Elendig formulert setning, men se på klokka!)

Svaret er kjapt og enkelt Ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...