Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frontlys, baklys, parklys og starter "blinker".

Anbefalte innlegg

Har et uendelig irriterende problem. Går utifra at det er et rele eller styring til et rele som er kaputt. (Bilen er en 1991 Citroën BX14TE)

Følgende ting skjer samtidig, men helt tilfeldig, så lenge motoren er i gang:

- Et bestemt rele lager masse tikkelyder (kopler hurtig ut og inn).

- Frontlys, baklys, parklys, en del av bryter- og instrumentbelysningen

Andre problemer:

- Starteren kopler ikke inn (når motoren er av selvfølgelig). Kopler ofte inn hvis jeg holder inne clutchen og skifter fort mellom gira, eller renner bittegrann i gir først. (For å få bittelittegranne rotasjon på motoren først).

- Når starteren kopler inn så kopler den i korte perioder helt ut.

Ting som ALDRI klikker:

- Fjernlys, bremselys, belysning av instrumentpanel, stereoanlegget, motor til soltak, blinklys, horn, varmeapparat, og sikkert noen ting til.

Har sjekka alt jeg kan finne av koplinger, og rista borti alt jeg har funnet av ledninger, releer og mistenkelige bokser/etc. Har også sjekket batteriet, og koplinger på dette.

Håper noen kan gi et magisk svar som gjør at jeg slipper å betale for en time på verksted. :D

Og ikke gidd å si at jeg skal selge haugen og kjøpe ny bil. :mad: Bilen er i topp stand ellers, og feilen virker som en minimal bagatell som er verdt å fikse på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper/tippa også på enten et defekt rele, eller en dårlig kontakt i en kobling. Har gått over alt jeg kan finne av (relevante) koplinger og reléer jeg kan finne uten hell.

Sitter det noen form for rele på/ved starteren (til f.eks. å kople ut lys når starteren går)? Hvis starteren er helt kopla ut så er det ikke rare greiene som skal til før den kopler inn igjen. Holder som regel å holde inne clutschen og vri på tenninga mens jeg bytter fram og tilbake mellom diverse gir.

Ser stygt ut til at det blir verkstedet snart. :(

Edit: Filmbit (50kB) som viser noe av problemet. Alt som flimrer flimrer slik. :dontgetit:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Har et uendelig irriterende problem. Går utifra at det er et rele eller styring til et rele som er kaputt. (Bilen er en 1991 Citroën BX14TE)

Følgende ting skjer samtidig, men helt tilfeldig, så lenge motoren er i gang:

- Et bestemt rele lager masse tikkelyder (kopler hurtig ut og inn).

- Frontlys, baklys, parklys, en del av bryter- og instrumentbelysningen

Andre problemer:

- Starteren kopler ikke inn (når motoren er av selvfølgelig). Kopler ofte inn hvis jeg holder inne clutchen og skifter fort mellom gira, eller renner bittegrann i gir først. (For å få bittelittegranne rotasjon på motoren først).

- Når starteren kopler inn så kopler den i korte perioder helt ut.

Ting som ALDRI klikker:

- Fjernlys, bremselys, belysning av instrumentpanel, stereoanlegget, motor til soltak, blinklys, horn, varmeapparat, og sikkert noen ting til.

Har sjekka alt jeg kan finne av koplinger, og rista borti alt jeg har funnet av ledninger, releer og mistenkelige bokser/etc. Har også sjekket batteriet, og koplinger på dette.

Håper noen kan gi et magisk svar som gjør at jeg slipper å betale for en time på verksted. :D

Og ikke gidd å si at jeg skal selge haugen og kjøpe ny bil. :mad: Bilen er i topp stand ellers, og feilen virker som en minimal bagatell som er verdt å fikse på.

hmm! har nyaktig samme problemer/symtomer på min 190E :no: jeg tror det er et lys relê! skal prøve og bytte det i morgen så kan jeg gi deg tilbake melding

Lenke til kommentar

Henta bilen på verksted idag. Ble 750,- utav lommeboka det. :(

Var en ødelagt kontakt på starteren som forårsaka alt. De brukte faktisk omtrent en hel time på å finne utav det.

Edit: Nå har jo bilen min gått "bare" 180000, så det er vel verdt å kaste ut noen hundre for å holde den i orden en stund til. :)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Er det nå man skal komme og si at "det var jo det jeg tenkte å foreslå, har opplevd liknende selv"? ;P

Men fra spøk til brannbil, har hatt problemer med biler tidligere (bilen døde, hadde prob med å dra rundt starteren skikkelig osv) og da var det + kabelen på starteren som ikke hadde god nok kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...