Gå til innhold

Nedgang på minuttpris med kontantkortene?


Anbefalte innlegg

Personlig tror jeg kampen om kontantkundene kommer til å bli hardere i tiden som kommer. Det er tross alt en god prosentandel av mobilbrukerne som bruker kontantkort fremfor abonnement, og det er mye markedandeler å hente i dette segmentet.

 

Hvorfor skal ringeminuttene for kontantkunder være langt dyrere enn for abonnementskunder? Operatørene har ikke mulighet for TAP på kontantkundene sine - alt er jo forhåndsbetalt av kunden - likevel er det dyrere for kontantkundene. Risikoen er større for tap hos en kunde med abonnement, da disse bare kan la være å betale regningen.

 

Chess har startet kampen om kontantkundene å tilby Chess Kontant, med disse prisene:

 

Startpakke

Herav ringetid for kr 200,- 299

Minuttpris 1,89

Startavgift 0,59

SMS 0,49

MMS 1,99

 

Hvor lang tid tar det før NetCom og Telenor reagerer på dette? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har jo endel større utgifter forbundet med kontantkort fremfor abn.

Kortene må selges med avanse av butikkene, koster bittelitt å produsere kortene, systemet osv. Plus at mange av kortene har ikke så høyt bruk.

 

Dog håper jeg prisene synker.

Lenke til kommentar

Jeg enig i at prisene på kontant-kort har vært temmelig stive og dyre.

Samtidig skjønner jeg at prisene ikke kan være like billig som på abonnement, ettersom operatørene ikke er sikret fast inntekt gjennom månedsavgift på vanlige abonnement. Derfor må de prise kontantkortene litt høyere for å tjene inn dette.

 

Mne jeg håper at både Telenor og NetCom kan finne andre løsninger på kjøp av ringetid, slik som f.eks Chess, slik at prisene deres kan reduseres enda mer!

Lenke til kommentar
De har jo endel større utgifter forbundet med kontantkort fremfor abn. Kortene må selges med avanse av butikkene, koster bittelitt å produsere kortene, systemet osv. Plus at mange av kortene har ikke så høyt bruk. Dog håper jeg prisene synker.

 

Hvorfor skulle de ha større utgifter med kontantkortene?

 

Hva med kostnaden operatørene har med ansatte som tar seg av fakturering, innkreving (det koster masse dersom noen ikke betaler regningen), kostnaden ved å produsere og sende ut fakturaer osv? Jeg vil tro den kostnaden er ganske høy.

 

Med kontantkort er som du sier, kun produksjon av kortene, litt avanse og selve systemet (som sikkert er nedbetalt for lenge siden). Operatørene slipper å bruke penger på mange ansatte som skal ta seg av kundene, fordi alt er automatisk, og styrer seg selv. Det er da egentlig INGEN grunn til at operatørene skal ta så sinnsykt mye mer betalt av sine kontantkortkunder, som de gjør av abonnementskundene.

 

Det er vel ikke meningen at de med kontantkort skal betale for de med abonnement?

 

Dersom det var BILLIGERE å ringe med kontantkort er det GARANTERT at bruken ville øke ganske kraftig. Chess ser ut til å bevege seg et skritt i riktig retning - tross alt er kontantkortene mest utbredt blant ungdom, og det er et stort marked som bare venter på billigere priser. Det er vel bare et tidsspørsmål før prisene på ringetid vil gå ned, tror jeg.

 

NetCom og Telenor kommer etter ganske snart - de har nok ikke lyst til å se at alle forsvinner over til Chess.... hvilket mange nok vil gjøre med det gode tilbudet de har.

 

Prisen på SMS gikk jo ned med 31% for litt siden, fra 1 kr pr SMS, til 0,69 kr pr SMS. Da fikk kontantkortbrukerne 31% flere SMS for samme beløp som før. Vil de samme skje med pris pr. ringeminutt?

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Som jeg har skreiv tidligere: Grunnen til at det er billigere med abonnement, er at operatørene blir sikret en fast inntekt i måneden. Denne inntekten får de ikke ved kontant-kort. De er kun avhengig av at mange kjøper kontant-kort, og dette er overhodet ingen sikker inntekt for operatørene. Påfyllingskort kjøpes jo i butikkene, og mye utgifter forsvinner jo bare til sending av disse ladekortene, samt at butikkene skal ha sin del av kaka.

 

Det er jo selvfølgelig ikke noe særlig gunstig for operatørene at de må drive å betale ut i hytt og pine til Posten og butikkene som selger disse ladekortene, når de kan tjene alt selv gjennom å kun sende ut en faktura i måneden. Dette er jo garantert mye billigere, lønnsommere og tryggere for operatøren!

 

Er du med?

Lenke til kommentar
.... når de kan tjene alt selv gjennom å kun sende ut en faktura i måneden. Dette er jo garantert mye billigere, lønnsommere og tryggere for operatøren!

Tryggere, mye billigere og mye mer lønnsomt tror jeg nok ikke det er.

 

De har nok en god del tap på ubetalte regninger, samt alle kostnadene forbundet med fakturering. Det er ikke akkurat gratis....

Lenke til kommentar

Abonnement er er meir forutsibart økonomisk for operatør.

Distrubusjonsnett for kontantkort og påfyllskort

Produksjon av påfyllingskort.

Illojale kunder.

Større forbruk hjå abo. enn kontant.

 

Dermed er det meir fordelsaktig for operatørane å gje gunstige tilbud til abo-kundene framfor å senke prisen på kontant.

Det telenor og netcom har gjort istadenfor er å sponse kontant-telefoner, (noko ein del opplåsing satte ein midlertidig stoppar for). Som ein anna måte å gi kontantkort brukarane eit godt tilbud på.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Abonnement er er meir forutsibart økonomisk for operatør.

Distrubusjonsnett for kontantkort og påfyllskort

Produksjon av påfyllingskort.

Illojale kunder.

Større forbruk hjå abo. enn kontant.

Ja, det er mer forutsigbart i den forstand at operatøren alltid har abonnementsprisen pr. måned som inntekt.

 

Men kostnaden av distribusjonsnettet for kontantkort samt produksjonen av selve kortene, kan enkelt elimineres ved å kjøre hele greia via internett, slik Chess gjør med sin kontantkortløsning - bestilling, betaling, påfyll osv gjøres derfra, og Chess bruker ikke en eneste krone på distribusjon ut til forhandler eller produksjon av kort. Systemet de bruker er ganske fullautomatisert, vil jeg tro - og de har nok minimalt med administrasjonskostnader.

 

Å påstå at kontantkundene er mer illojale enn abonnementskunder tror jeg blir litt feil. Javel, det er enklere å bytte operatør, men når alle operatørene har hatt de samme prisene så spiller det liten rolle for kunden om de ringer med Telenor eller NetCom. Om prisene går ned, går forbruket opp, og grunnen til at kontantkundene bruker mindre enn abonnementskundene er pga. prisen - ikke fordi de ikke har råd til å bruke mer.

 

Derimot tror jeg endel kontantkortbrukere nå vil benytte seg av Chess sitt tilbud på 1,89 kr/min, fordi det innebærer en prisnedgang, eller differanse, pr. ringeminutt på hele 36,8% i forhold til NetCom og Telenor kontant med 2,99 kr/min - med mindre NetCom og Telenor setter ned sine priser.

 

SMS-prisene til Chess er også langt billigere. I forhold til Telenor kontant er prisen til Chess 38% lavere (hvis du lader på vanlig måte, lading via mobilhandel gir en differanse på 29%. I forhold til NetCom er differansen 29%. MMS er 17% billigere hos Chess enn hos Telenor og NetCom.

 

Om man fyller sitt kontantkort med 250 kroner, så får man hos:

 

NetCom

83,6 ringeminutter

eller

362,3 SMS'er

eller

100 MMS'er

 

Telenor

83,6 ringeminutter

eller

316,4 SMS'er (påfylling på vanlig måte)

eller

100 MMS'er

 

Chess

132,2 ringeminutter

eller

510,2 SMS'er :scared:

eller

125,6 MMS'er

 

 

Sier seg selv at Telenor og NetCom kommer til å tape kunder så det suser...

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Ja at kunder kommer til å forsvinne ingen tvil om, men spørsmålet er kor stor omsetning dei genererer. Om ein abo kunde genererer meir inntekt enn ein kontantkunde er det selfølgeleg abo kunden som blir prioritert.

 

Det er eit vesentleg aspekt. Ein gir ikkje gode tilbud til kunder som ein ikkje har god omsetnad/fortjenese på.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Hva er nødnummertjenesten???

Kontantkortet har også et forhåndsbestemt "nødnummer", som kan ringes i 3 minutter pr måned når det er tomt på kortet. Denne unike muligheten er en stor trygghet for foreldre som ikke lenger trenger å bekymre seg for at barna er tomme på kortet og ikke har mulighet å ringe hjem hvis de trenger det.

Lenke til kommentar

Her i Danmark, hvor jeg bor for tiden, er det "kontanktkortene" som har de billigste ringeminuttene. Det finnes noen operatører, www.telmore.dk og www.cbb.dk, som kun opererer via internet og med forhåndsbetaling. Det er disse operatørene som har de laveste prisene.

 

Eksempel fra www.teliamobile.dk:

Telia Cash: 0,- i mnd, 0,70 pr min, 0,20 pr sms

Telia Comfort: 0,- i mnd, 0,85 pr min og 0,20 pr. sms

 

Å få regning i posten blir altså ansett som en luksus du må betale ekstra for. All opptanking skjer via internett eller en meny som ligger på SIM-kortet (via sms).

 

Nå skal det nevnes at disse operatørene er veldig dyre om du skal ringe til utlandet eller roame i utlandet, men det er vel ikke så viktig for målgruppen som jeg antar er ungdom. Sponsing av telefoner driver de heller ikke med.

 

Hvorfor er ikke dette mulig i Norge? Slik jeg ser det må det jo være en utrolig rimelig måte å være teleoperatør på. En slipper ubetalte regninger, falske navn, krangling i det uendelige om feil faktura osv. Dog er en ikke garantert en fast månedlig avgift, men når de holder de laveste prisene i markedet trekker de også til seg noen riktige storbrukere. Kanskje dette er en idé for de mindre norske operatørene?

 

edit: skriftstørrelse

Endret av skjelsba
Lenke til kommentar
Å få regning i posten blir altså ansett som en luksus du må betale ekstra for. All opptanking skjer via internett eller en meny som ligger på SIM-kortet (via sms).

...

Hvorfor er ikke dette mulig i Norge? Slik jeg ser det må det jo være en utrolig rimelig måte å være teleoperatør på. En slipper ubetalte regninger, falske navn, krangling i det uendelige om feil faktura osv. Dog er en ikke garantert en fast månedlig avgift, men når de holder de laveste prisene i markedet trekker de også til seg noen riktige storbrukere. Kanskje dette er en idé for de mindre norske operatørene?

Nettopp.. det er dette som er poenget.

 

At operatørene slipper alt ekstra arbeid med abonnementene er jo bare en fordel!

Kostprisen pr. ringeminutt tilsier nok IKKE en pris på 3 kroner.. jeg tror kostprisen hos abonnementsbrukerne er høyere pga. all administrasjonen.

 

Danmark har noen svært gode priser sammenlignet med Norge, som er sinnsvakt dyrt. Nå bør det komme lavere priser her i landet også. Og hvem kan med hånden på hjertet si "nei" til at de ikke ville ringe mer dersom det var slike priser her i landet?

 

Om man fyller sitt kontantkort med 250 kroner, så får man hos:

 

Telia Cash

 

357,14 ringeminutter

eller

1250 SMS'er

 

(MMS er faktisk ikke tilgjengelig, av en eller annen grunn....)

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Danmark har noen svært gode priser sammenlignet med Norge, som er sinnsvakt dyrt. Nå bør det komme lavere priser her i landet også.

At Danmark er billigere enn Norge er jo ganske selvsagt. Danmark har mye høyere befolkningstetthet og mindre fjell og daler. I tillegg har de 4 uavhengige nett og en bindingstid på telefonsponsing på maks 6 mnd.

 

Det er tydelig at konkurransen er større her nede og det er jo ikke noe norske operatører ønsker seg så veldig. Telenoreide Sonofon leverte ganske svake tall i siste kvartal. Lurer på om de faktisk gikk med tap. Husker dessverre ikke nøyaktige tall.

 

Men om små operatører (untatt chess) har planer om å overleve i det norske markedet burde de kanskje begynne å tenke på en ny prisstruktur.

 

Personlig synes jeg ikke at prisene har gått så veldig ned her i landet siden årtusen skiftet. Det kommer stadige prisøkninger på alt annet enn sms og samtalepriser innenlands som gjør at min regning holder seg ganske konstant. Tenker på netcom's "lik pris i norden", oppstartsavgiften på samteler, telenors prisøkning på meldinger til utlandet osv.

 

På mitt abonnement hos www.cbb.dk koster oppstartsavgiften bare 25 øre. Ganske mye mindre enn netcom sine 59. På den annen side må en betale for ubesvarte anrop her nede.

Lenke til kommentar
Abonnement er er meir forutsibart økonomisk for operatør.

Distrubusjonsnett for kontantkort og påfyllskort

Produksjon av påfyllingskort.

Illojale kunder.

Større forbruk hjå abo. enn kontant.

Ja, det er mer forutsigbart i den forstand at operatøren alltid har abonnementsprisen pr. måned som inntekt.

 

Men kostnaden av distribusjonsnettet for kontantkort samt produksjonen av selve kortene, kan enkelt elimineres ved å kjøre hele greia via internett, slik Chess gjør med sin kontantkortløsning - bestilling, betaling, påfyll osv gjøres derfra, og Chess bruker ikke en eneste krone på distribusjon ut til forhandler eller produksjon av kort. Systemet de bruker er ganske fullautomatisert, vil jeg tro - og de har nok minimalt med administrasjonskostnader.

 

Å påstå at kontantkundene er mer illojale enn abonnementskunder tror jeg blir litt feil. Javel, det er enklere å bytte operatør, men når alle operatørene har hatt de samme prisene så spiller det liten rolle for kunden om de ringer med Telenor eller NetCom. Om prisene går ned, går forbruket opp, og grunnen til at kontantkundene bruker mindre enn abonnementskundene er pga. prisen - ikke fordi de ikke har råd til å bruke mer.

 

Derimot tror jeg endel kontantkortbrukere nå vil benytte seg av Chess sitt tilbud på 1,89 kr/min, fordi det innebærer en prisnedgang, eller differanse, pr. ringeminutt på hele 36,8% i forhold til NetCom og Telenor kontant med 2,99 kr/min - med mindre NetCom og Telenor setter ned sine priser.

 

SMS-prisene til Chess er også langt billigere. I forhold til Telenor kontant er prisen til Chess 38% lavere (hvis du lader på vanlig måte, lading via mobilhandel gir en differanse på 29%. I forhold til NetCom er differansen 29%. MMS er 17% billigere hos Chess enn hos Telenor og NetCom.

 

Om man fyller sitt kontantkort med 250 kroner, så får man hos:

 

NetCom

83,6 ringeminutter

eller

362,3 SMS'er

eller

100 MMS'er

 

Telenor

83,6 ringeminutter

eller

316,4 SMS'er (påfylling på vanlig måte)

eller

100 MMS'er

 

Chess

132,2 ringeminutter

eller

510,2 SMS'er :scared:

eller

125,6 MMS'er

 

 

Sier seg selv at Telenor og NetCom kommer til å tape kunder så det suser...

Greit nok at man får mer for pengene hos Chess, men de subsidierer ikke kjøp av ny telefon. Er ikke sikkert det blir så mye billigere hvis man ikke ringer mye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...