Gå til innhold

3 skjermkort... forskjellige priser, men samme ytelse?

Stigma

Anbefalte innlegg

Her er en mal jeg sendte til flexi-data.no (og fikk utrolig lite brukbar respons på). Kankje noen her kan gi et mer fornuftig svar...

Heisann =)

>

> Bare et kort spørsmål om disse 3 skjermkortene...

>

> Asus AGP V8200 GeForce3 Ti500 64MB DDR - 4330

> Gainward AGP GeForce3 Ti/550XP 64MB 3,8n - 4100

> Hercules AGP 3D Prophet III Ti 500 64MB - 3530

>

> Alle med Ti500 GF3 chipset og 64MB 4ns (bortsett fra

> gainward's 3,8ns) DDR-RAM. Samme klokkefrekvens på

> kjernen og minnet på alle (såvidt jeg kunne finne ut

> på produsentsidene)

>

> Bortsett fra Gainward kortets noe raskere VRAM kan jeg

> ikke finne noen betydelige forskjeller på disse

> kortene... Jeg er klar over at software-pakken og

> varierende priser fra deres leverandører kan gi

> sprikende priser, men hvilken av disse kortene er

> faktisk raskest??

>

> Er det noe jeg ikke legger merke til som

> "rettferdiggjør" gainwards og ASUS kortenes mye høyere

> pris over hercules? Eller er hercules kortet rett og

> slett det samme for en billigere penge?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle disse kort har 3.8ns.. 3.8 er refrense design fra Nvidia....

Hvis klokkefrekvensen skulle vere lavere en 500MHz da er 3.8 overdreven for rollen og vert at snakke om men nar den skal ble 500 da er 3.8 (525MHz Max) der som den skal bli.

Hilsen

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-02 17:58, eirikg skrev:

etter hva spesifikasjonene er så knuser ati disse kortene..om det gjør det i virkeligheten er jeg ikke helt sikker på men på papiret skal ati radeon 8500 slå disse tre på ytelse.....

hvem papir? dopapir?

Lenke til kommentar

Drit i de kortene men hvis du absolutt må ha et av dem å velger du det billigste. En frame eller to i tap gjør ingen ting.

Men jeg ville ventet på Ati Radeon som er raskere på mange ommråder og bedre grafikk.

Truform teknologien på Radeon 8500 kortet er noe av det råeste jeg har sett!!!

Den gjør kantete objekter helt rundt og glatt!!!:-D

Tenk deg Truform Patch til Quake 1!!!

HHHHHÅÅÅÅHÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

Lenke til kommentar

Radeon 8500 ser veldig flott ut på papiret, og i toretiske tester (som 3Dmark2001) slår den geforce3

MEN!....

I praksis, dvs i faktiske spill-tester så er den så syyyyjelig mye dårligere! =( Litt synd i grunn siden jeg hadde ikke sagt nei til å få et bedre enn geforce3 kort for 500Kr mindre. Men slik er det da altså ikke.

Det ser u til at det er driverene som hitil holder Radeon lang langt under potensialet, men nå har ATI jobbet faktik ganske lenge med de driverene, og har bare fått dem et par hakk bedre enn de var. Nå er jo til-og-med Radeon8500 på markedet, og det er jo litt illevarslende hvis de mener radeon er "ferdig" når den bare går på ca 80% av maks ytelse, mens Nvidia presset sine geforcer opp med 10-15% bare med nye drivere for en stund siden.

Hvis du vil sjanse på at ATI vil skjerpe seg og fikse driverproblemene slik at de vil slå geforce3 alternativet så gjør gjerne det, men problemet er at hvis det viser seg at du tar feil så kunne du fått mer for pengene i ett annet kort.

Her er en av de mange testene mellom geforce3 og radeon8500:

http://www.sharkyextreme.com/hardware/revi...a_ti500/4.shtml

-Stigma

Lenke til kommentar

Ikke glemm at Ati har satt opp klokkefrekvensen fra 250 - 275 MHz på CPU og Minne.

Jeg har sett truform i praksis og er overbevistom om at truform setter enn ny standard innen 3D.

GeForce har også dårligere bildekvalitet enn

GeForce 3 på 2D og 3D.

Jeg er enig driver tullet til Ati. Men de vill trappe opp driver forskingen for å konkurere med nvidia.

KJØP ATI!!!!

Lenke til kommentar

Å nei, her starter Nvidia/ATI krigen på dette forumet også!!!! 8-/

Det var ikke det han spurte om!!

ASUS har Hardware monitor(Temparaturmåler), Software bundle(spill), Deluxe modellen har Video-INN, og 3d briller!

Gainward har ikke så mye bundle, men kortet gjør det veldig bra når det gjelder 2dkvalitet!!

Forskjellen på de 2 modellene er klokkehastighet! Har Gainward MX, og ikke noe negativt å si om merket!!!!

Herkules har jeg ikke så mye peiling på bortsett på at Gainward lagde kortene til de før :wink:

Når det gjelder Ti500 er vel Creative til ca 3500,- det billigste jeg har sett!?

Så hva prioriterer du?! 2d kvalitet/Hardwaremonitor/klokking/pris!?!

S-O

Lenke til kommentar

Er det et spørsmål? =P Ytelse står alltid i høysetet hos denne unge mannen ;P

Poenget er at jeg er absolutt ikke interresert i noe bundle... (bortsett fra 3d briller hadde sikkert vært kult å leke med en stund =P )

Tror jeg har bestemt meg for herculesen for å få en Ti500 som er det raskeste på markedet (hvis man utelukker Radeon).

Men jeg har utrolig lyst å få se noen eksempler på denne "fantastiske" trueform teknologien. Jeg tror jeg leste om noe lignende, men da het det ikke trueform... tror jeg =P Anyway, hvis det er så snadder så få fram noe screenshots med og uten så jeg kan vurdere om jeg skal ta sjansen på ATI i stedet.

Ja ATI fans... det er en UTFORDRING! =P

Tenker de fikk fart på seg der ja ;P

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...