TheIlluminated Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Hva er det med Xeon, P3 utgaven koster jo over 17.000 og hva er det egentlig? Egner det seg for spill? P4 Xeon, når kommer det? Trenger man HK til Xeon? Håper noen kan gi meg svar. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 PIII XEON kommer med mer L2 cache og støtte for større SMP systemer enn den vanlige PIII. Mer cache betyr bedre muligheter for å håndtere store datamengder uten for mye ytelsestap. Når det gjelder P4 er historien litt forskjellig... Den vanlige P4 er krøplet slik at den ikke funker i dual og derfor må en kjøpe den dyrere XEON utgaven for dual/quad. Forskjellen er antall pinner og at XEON skal støtte "hyperthreading". Dog viser de fleste tester at HT ikke gir spesielt mye ytelsesøkning (kommer muligens dersom software optimaliseres for HT). Med andre ord en dårlig deal... Ellers må en ha egne hovedkort for XEON og de er dyre. P4 XEON (egentlig bare kalt XEON) hovedkort kommer på ca 8-10.000,- Har forøvrig et par PII450 XEON med 2 MB L2 cache dersom vi vil ha :smile: Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Northwood er vistnok dual capable, trolig er noen willamette steppinger også dette, i alle fall har min on-chip APIC support som betyr at den kan kjøres i dual... såvidt jeg vet. Athlon XP skulle jo lissom heller ikke fungere i dual - men det vet alle den gjøre, NW er nok samme dealen. Har også hørt rykter om at Asus jobber med et dual socket478 hovedkort basert på i845D. Hva HyperThreading angår viste det i Anandtech's server/workdstation test for 1 uke siden at det kunne gi et solid boost (opptil 20%) i endel oppgaver. Hyperthreading kommer også i vanlig socket478 Pentium 4 fra og med Prescott kjernen (kalt Hammerkiller av journalister på CeBit). Det med Cache - helt riktig såklart :smile: Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Quote: On 2002-04-09 15:07, Dollar skrev:Northwood er vistnok dual capable, trolig er noen willamette steppinger også dette, i alle fall har min on-chip APIC support som betyr at den kan kjøres i dual... såvidt jeg vet. Athlon XP skulle jo lissom heller ikke fungere i dual - men det vet alle den gjøre, NW er nok samme dealen.Har også hørt rykter om at Asus jobber med et dual socket478 hovedkort basert på i845D. Når det gjelder dual støtte så gjelder det stort sett ikke prossesoren. Men chipsettet og antall pinner her. Stabiliteten krever jo at prossesorene kan jobbe i lag. Og ytelsen i multitasking vil bli bedre når prossesorene er designet får å sende til/fra hverandre uten å gå gjennom chipsett. Enkelt og greit to MP ER bedre enn to XP på samme klokkefrekvens, og i multitasking er MP bedre enn overgående XP modeller også. Har hørt om ASUS kortet jeg også! Men skulle det ikke bygges på det kommende i845 chipsettet? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Kommer en ny rev av i845 som muligens bli i845G til sensommeren, dette er dual-channel DDR og kan bli knallbra til dual, dog tror jeg Asus skulle ha det klart før den tid. Dual DDR'n som kommer skal forøvrig erstatte i850 og i850E sifidt jeg fårstår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå