Gå til innhold

Hva skal til for å få hevet kjøpet


Anbefalte innlegg

Jeg har en ECS G736

Jeg har hatt en del problemer med min pc. Jeg lurer på hva som skal til for å få hevet kjøpet, da jeg er ganske lei av den.

 

Minnebrikker som har vært innom pc'en:

1. brikke: fungerte ikke med dvalemodus, byttet

2. brikke: fungerer, og står i pc'en nå

3. brikke: fungerte ikke, byttet

4. brikke: fungerer delvis (får slått på pc'en, men får bluescreen etterhvert), byttet

Venter på brikke nr. 5

 

Jeg har funnet ca 15 døde pixler rundt om kring på skjermen

 

Hva skal til for å få byttet den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kjøpt denne som èn vare, dvs ferdig bygget og garantert for at fungerer sammen, kan det virke som grensen er nådd. Det ser ut som du har hatt 3 feil på minnet, og dersom dette er individuelle feil, er det over 2-forsøks grensen for å utbedre en feil.

Skjermer med så mange døde piksler har du rett til å bytte, men ikke å heve kjøpet på.

NB! Har du bygd sammen PC'en selv, kan du ikke kreve noe som helst med tanke på laptopen som helhet.

 

B.T.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt den hos digitalimpuls i oslo som en helhet.

Det var originalt 512MB RAM (byttet en gang), og jeg har kjøpt 512 til (byttet to ganger).

Jeg har 1400x1050 oppløsning, og man ser ikke noen døde pixler hvis man ikke anstrenger seg. Det har ikkeno å si for meg, jeg prøver bare å samle sammen nok elendighet

 

Edit: Jeg har kjørt memtest86 på brikken som står i. Den ga masse feil på test 2.

Betyr dette at denne brikken også er "ødelagt" ?

Endret av Abbern
Lenke til kommentar

Døde piksler skal du normalt kunne se uten problemer. Er dette stillestående pikselfeil, eller noe som kan likne mer på forstyrrelser i bildet?

Dersom sistnevnte er tilfelle, gjerne på mørg grå eller mørk grønn bakgrunn, kan nok leverandøren eller ECS sine nettsider hjelpe deg med en BIOS oppdatering for å fikse dette.

 

www.ultimatebootcd.com

En stor sak å laste ned, men er pokker så nyttig CD å ha på lur for å sjekke for feil på minne, nesten enhver harddisk, knekke et passord her og der, etc...

 

Når MemTest sier at noe er feil, så er det noe feil.

 

Siden du har kjøpt den andre brikken etterpå, er dette å anse som et eget kjøp, og du kan ikke blande brikke nr. 2 oppi klagesaken på laptopen som du først kjøpte den.

 

B.T.

Lenke til kommentar

§ 23. Heving

 

Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.

 

Ved vurderingen av om forsinkelsen er vesentlig, skal det særlig legges vekt på forsinkelsens betydning for forbrukeren. Det skal blant annet tas hensyn til hvilken type ting kjøpet gjelder, og om levering skulle skje til en bestemt tid.

 

Kjøpet kan også heves dersom selgeren ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som forbrukeren har fastsatt. Mens tilleggsfristen løper, kan ikke forbrukeren heve, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

 

Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for forbrukeren etter forbrukerens oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan forbrukeren bare heve dersom forsinkelsen medfører at formålet med kjøpet blir vesentlig forfeilet.

Lenke til kommentar
§ 23. Heving

 

Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.

 

Ved vurderingen av om forsinkelsen er vesentlig, skal det særlig legges vekt på forsinkelsens betydning for forbrukeren. Det skal blant annet tas hensyn til hvilken type ting kjøpet gjelder, og om levering skulle skje til en bestemt tid.

 

Kjøpet kan også heves dersom selgeren ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som forbrukeren har fastsatt. Mens tilleggsfristen løper, kan ikke forbrukeren heve, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

 

Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for forbrukeren etter forbrukerens oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan forbrukeren bare heve dersom forsinkelsen medfører at formålet med kjøpet blir vesentlig forfeilet.

Hvilket betyr at jeg IKKE kan heve kjøpet?

Lenke til kommentar

Abbern: Ikke så enkelt.

 

Siteres fra Forbrukerportalen.no

Hva har du krav på hvis varen har en mangel?

 

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert (for eksempel biler og motorsykler). Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner, klær osv.). Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

 

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.

 

Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %. Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

 

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

Man kan vel si at minnefeil slik som du beskriver det, uansett om årsaken er feil ved minne eller andre feil, gjør at du ikke kan bruke PC-en som planlagt, eller i det hele tatt. Mangelen er således ikke uvesentlig. Du har således mulighet til å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...