Gå til innhold

Høy CPU-temperatur?

Anbefalte innlegg

Jeg brukte for noen dager siden ASUS PC Probe for å sjekke hvor varm CPU'en min var. Jeg ble litt overrasket over å se at den holdt rundt hele 50 grader celsius. (For ordens skyld; jeg har en P4 3.2 GHz Prescott CPU). Jeg har etter dette jevnlig benyttet meg av PC Probe for å finne ut av hvor varm CPU'en er, og den har hele tiden ligget rundt 47-50 grader. Så er spørsmålet; er dette i overkant varmt? I manualen står det at processoren ikke bør være varmere enn 38 grader for maksimal ytelse. Noen datakyndige jeg har vært i kontakt med, sier at jeg bør avstå fra å bruke PC'en fram til jeg har fått viftene jeg har bestilt (2 stk 80 mm. kabinett-vifter), fordi CPUen er såpass varm at den kan ta skade av dette. Andre har sagt at det ikke er så farlig.

Noen som har tips/meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 kabinett vifter skal ikke ha sååå mye å si på cpu varmen, prøv og ta løs viften og se om det er mye støv der som kan hundre den, eller bruk noe annet til å fiunne ut varmne, mulig den ikke er riktig. eventuelt skift vifte og se om det hjelper ;)

50c i en p4 er ganske mye eller er ikke krise endå men kan skje:)

Lenke til kommentar

Bah.. Da jeg skulle skrive svar, klarte jeg å trykke på "rapporter"-knappen, og fikk rapportert posten din, Phonix. My apologies.

Men: CPU'en er helt ny, under en uke gammel. Så støv og lignende er det fint lite av der. Jeg finner det derfor både frustrerende og merkelig at temperaturen er så høy.. :(

Lenke til kommentar

Prescott gir mer varme, og jeg synes ikke 50 grader hørtes så ille. Hvilken Cpu kjøler bruker du? Samtidig vil jeg og si at 2 kab. vifter vil hjelpe godt så lenge de er effektiv.

Endret av stigen1
Lenke til kommentar

Skal også sies at pc probe eller hva du nå bruker av målingsverktøy for varme ikke alltid stemmer helt.

Kan altså godt hende at cpuen din ikke er 50grader selv om pc probe sier det.

Har for eksempel vært med på at min cpu lå på 25-30 grader load.

(amd xp2500 og Abit NF7 og thremaltake vulkano 11+)

Dette kan umulig være korekt.

Tror btw at cpuen tåler 90grader eller noe så 50 er ikke no prob.

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar
Skal også sies at pc probe eller hva du nå bruker av målingsverktøy for varme ikke alltid stemmer helt.

Kan altså godt hende at cpuen din ikke er 50grader selv om pc probe sier det.

Har for eksempel vært med på at min cpu lå på 25-30 grader load.

(amd xp2500 og Abit NF7 og thremaltake vulkano 11+)

Dette kan umulig være korekt.

Tror btw at cpuen tåler 90grader eller noe så 50 er ikke no prob.

En cpu tåer langt mere en 90 grader så lenge det ikke er over lengre tid!

CPUen min er et LEVENDE eksempel på det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...