Thargoth Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Etter å ha lest litt på dette forumet så tror jeg KANSJE at jeg har blitt bitt litt av basillen igjen. For ca 2-3 år siden så dreiv jeg og par-tre stk i klassen min litt med redhat 6.x på basic nivå. og vi kom oss et lite stykke. Jeg har ADSL og har en win2k-maskin ståene som gateway. Men det hadde vært litt gøy å fått opp en linux-box... Husker vel litt enda fra "linux-tida". Men det jeg husker best at av alt var at alle config-filer lå "over alt". Det jeg har lyst på er en enkel distro med støtte for PPPoE. En enkel web-server, trenger ikke noe php og annet stasj enda. Og mulighet for bnc og en enkel privat ftp-server. Og selvfølgelig en enkel ruting. X er en fordel siden den vil bli brukt til litt småsurfing og muligens IRC. (eller går det bra å lese ok.no/hw.no-sidene i text-mode?) Siden det ikke er CD-ROM på denne pc'n så hadde det vært greit om jeg kunne kjøre det via en fat32-stasjon (image) eller via nettverk (stå i cd-rom på "hoved"-pc'n) har vel framdeles en rh6.2 cd liggende og slenge en plass. Av hardware så er det følgende: ASUS P3B-F HK (som var konge i si tid) PIII 500mhz 5400 IBM(?) disk Voodoo3-skjermkort Kammar-tastatur Logitech mus PSU'n til Aopen hq08 Alt dette er pent og pyntlig monetert i en telefonbenk og står på gangen min. Lenke til kommentar
maggun Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 http://www.freebsd.org ikke linux.. men BSD, bedre, enklere, raskere, mer stabilt, mer logisk. Lenke til kommentar
eirikm Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Last ned Trustix ! http://trustix.org Trustix er en strippa versjon av Redhat og blir ofte brukt som software i firewalls osv. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Quote: On 2002-04-13 14:37, maggun skrev:http://www.freebsd.orgikke linux.. men BSD, bedre, enklere, raskere, mer stabilt, mer logisk. Og dette kalles en flame. FreeBSD er _ikke_ bedre, enklere, raskere, mer stabilt, mer logisk enn Linux. Du synes sikkert det, men det er dine personlige meninger. Gi noen argumenter i alle fall. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Quote: On 2002-04-22 11:46, TiaZzz skrev:Og dette kalles en flame. FreeBSD er _ikke_ bedre, enklere, raskere, mer stabilt, mer logisk enn Linux. Du synes sikkert det, men det er dine personlige meninger. Gi noen argumenter i alle fall. Enkelt. Hvor mange web servere kjører FreeBSD (Unix), og hvor mange kjører Redhat osv (Linux) (håper jeg ikke driter meg ut på dette argumentet :smile:) Lenke til kommentar
xeon Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Personlig er jeg veldig fornøyd med RedHat Linux.. For å gjøre det enkelst mulig kan du jo bruke et web administreringsprogram som f.eks webmin RedHat Linux er forsåvidt ikke så veldig vanskelig Lenke til kommentar
jean Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 svaret er ganske enkelt slackware [www.slackware.com]. pppoe støtte får du enkelt ved å laste ned ett program fra roaring penguins, rpppoe. Ellers så er slackware stabilt, enkelt, bra, lite ekstra "dilldall".. tja, egentlig helt gull til en liten server.. krever at man må gjøre litt selv, det er jo en ulempe for mange.. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Quote: Enkelt. Hvor mange web servere kjører FreeBSD (Unix), og hvor mange kjører Redhat osv (Linux)(håper jeg ikke driter meg ut på dette argumentet :smile:) Du driter deg ikke ut med antall BSD-web-servere, nesten. Har du noen harde fakta å legge ut? Jeg kan ikke huske å ha sett flere BSD servere, enn Linux. (Men det er jeg ikke sikker på.) Du driter deg ut med utsagnet, derimot. Smaken er som baken. Hadde BSD vært så sinnsykt mye bedre, så hadde Linux ikke overlevd. Linux og BSD drives frem, for det meste, av folk som koder på fritiden, på plattformen de liker best. Mye kode kan brukes av begge, men Linux har blitt stort, og det kommer av at folk liker Linux. Derfor synes jeg ikke argumentet holder. Linux og BSD har begge gode og dårlige sider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå