Gå til innhold

Hvordan sorterer dere bildene deres?

Anbefalte innlegg

Etter en dag med digitalkamera så ser jeg fort at jeg trenger en måte å sortere bildene på, så nå lurer jeg på hvilken erfaring dere har med å få orden på bildene på best mulig måte.

Kom gjerne med anbefaling av programmer, mappe oppsett osv. Tar imot alle tips som kan hjelpe meg å holde orden på bildene mine på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker egentlig ikke noen annen metode enn å lage en ny mappe hver gang jeg overfører bilder til PC'en. Mappen får da filnavn av typen "2004-05-17-Bursdagsfeiring", og når jeg har fått endel mapper fra samme år legger jeg dem i en stor mappe av typen "2002", "2003" eller "2004".

edit: innen hver mappe kopierer jeg først alle originalene inn i en undermappe "original", før jeg eventuelt begynner å klippe/fikse/manipulere noe...

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Jeg bruker ACDSee 6 til å organisere bildene mine (ca 6000). Programmet spiser litt ram og CPU, men det er vanvittig bra.

Jeg kan for eksempel hive alle bildene inn i en database (tar litt tid) og deretter sortere alle bildene etter dato. Jeg kan trykke på "Januar" og få alle bildene som er tatt i Januar. Dette gjelder også år, uker og dager. Kjekt.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ACDSee 6 til å organisere bildene mine (ca 6000). Programmet spiser litt ram og CPU, men det er vanvittig bra.

Jeg kan for eksempel hive alle bildene inn i en database (tar litt tid) og deretter sortere alle bildene etter dato. Jeg kan trykke på "Januar" og få alle bildene som er tatt i Januar. Dette gjelder også år, uker og dager. Kjekt.

Må en ikke "tage" bildene først da for at det skal kunne gjøres?

Lenke til kommentar

Håper det er greit jeg hiver meg på her. Har helt likt system i mappene som anderfo. Det jeg ønsker i tillegg, er å kunne "merke" alle bilder, eller ivertfall de beste, med f.eks:

stedsnavn, bil, sommer - (til et bilde av en bil et vist sted om sommeren=

dyr, hest, natur - (til et bilde av en hest i naturomgivelser)

osv.. slik at jeg kan søke å finne frem alle med f.eks DYR, eller HESTER.. eller natur-bilder. osv... Eller alle som er tatt på et spesielt sted. Utenom dette har jeg ikke trang til særlig mer. Finnes det et billig/gratis program som gjør jobben?

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Håper det er greit jeg hiver meg på her. Har helt likt system i mappene som anderfo. Det jeg ønsker i tillegg, er å kunne "merke" alle bilder, eller ivertfall de beste, med f.eks:

stedsnavn, bil, sommer - (til et bilde av en bil et vist sted om sommeren=

dyr, hest, natur - (til et bilde av en hest i naturomgivelser)

osv.. slik at jeg kan søke å finne frem alle med f.eks DYR, eller HESTER.. eller natur-bilder. osv... Eller alle som er tatt på et spesielt sted. Utenom dette har jeg ikke trang til særlig mer. Finnes det et billig/gratis program som gjør jobben?

mvh Jan Ove

Etter å ha lest om adobe photoshop album så tror jeg at dette har en slik funksjon. Der kan en sortere inn bildene på mange forskjellige måter, og så slke dem fram etter tag.

Lenke til kommentar

Jeg har testet flere av disse programmene.

ACDSee 6. Greit nok, hvis det bare funket. Starte ACDSee nå tar ca. 20 sekunder, og det er for å vise 1 bilde når jeg dobbeltklikker på det i explorer. Å gå til fil-explorer i ACDSee for å se alle thumbnails i en katalog kan jeg glemme, går vinter og vår. Programmet ble tregere og treger etter hvert som databasen fyllte seg opp.

Bortsett fra problemene med ACDSee liker jeg ikke at alt jeg ser på med programmet blir puttet i databasen. Bilder jeg vil ha styr på er bilder jeg vil eksplisitt be programmet om å katalogisere.

Photoshop Album er flott. Litt "tungt" grensesnitt, og litt for enkel katalogiserings-funksjon. Kun et par nivåer med kategorier. Grensesnittet er flott og rundt og fint, men det føles litt sluggish.

Extensis Portfolio er et bra program, men gira mot reklamebyråer og andre institusjoner med behov for flerbruker-system. Ikke spesielt bra for hjemmebruk.

IMatch er det jeg bruker nå. Det har alle de funksjonene jeg trenger og en god del mer. Kategori-system uten grense på antall nivåer. Kan lage dynamiske kategorier som kombinerer, gjør søk, osv. F.eks. har jeg hovedkategorier for personer, steder, hendelser, osv. og så har jeg en kategori som bruker søkebegrep for å finne alle bilder i databasen som *ikke* er i en steds-kategori, en slik kategori for å finne alle bilder som ikke er person, hendelse, objekt, tema, osv. for å finne bilder som jeg ikke har kategorisert. Kan også enkelt si at bilder er blitt brent ut på cd eller dvd.

Mye av dette gjør f.eks. ACDSee også men dette programmet ga jeg helt opp. Ville bruke funksjonen i ACDSee for å brenne en cd med bilder og database-informasjon, men denne funksjonen gjør rett og slett ikke det den skal i det hele tatt. ACDSee support er ikke-eksisterende, har sendt bortimot 20 eposter nå og ikke fått svar på en eneste en.

Lang post, håper dere unnskylder det :)

Lenke til kommentar

Jeg kan uten tvil skrive under på det ja. ACDSee er grusomt tregt. For eksempel tar det for meg her og nå nesten 10 sekunder bare å starte programmet etter å ha dobbeltklikket på en bildefil i explorer. Synd at det er så treigt, da jeg ellers liker dette programmet.

Lenke til kommentar

Mulig at hastigheten på pc'en har mye å si for ACDSee, men dette er en AMD 1900+ pc med 1GB ram og raid-konfigurerte disker, så jeg tror ikke at det har så mye å si. Hvis jeg går inn og sletter database-filene som ACDSee bygger opp er jeg nede i noen sekunder i oppstarts-tid igjen men med min vanlige bruk (jobber en del med bilder på kveldene) så er den treg igjen i løpet av en ukes tid.

ACDSee bruker jo databasen til å ta var på thumbnails så den vokser sånn passe sakte etter hvert som jeg ser på bilder.

Jeg kommer til å bytte ut ACDSee når jeg finner et bilde-visnings-program som er like bra i forhold til støtte for bildeformater. Det at ACDSee tar RAW-bilder fra Canon-kameraet mitt er en av grunnene til at jeg fortsatt bruker det.

Lenke til kommentar

Jeg sorterer bildene etter år - måned - dato

eks

\2004\05 - mai\17 - Feiring av nasjonaldagen

Lett å holde oversikten.

Bruker ACDSEE 5 for å se gjennom, v6 er usannsynlig treig, v5 har en tendens til å krasje dersom databasen over thumbnails blir for stor, så ingen versjoner er egentlig "perfekt"

Lenke til kommentar

Når det gjelder disk-organisering av bildene mine har jeg kataloger på flere nivåer:

2004

+ 01 - Januar 2004

+ 01 - Torsdag 1. Januar 2004

+ 03 - Lørdag 3. Januar 2004

På den måten er katalogene alltid sortert korrekt. Programvaren jeg bruker for å dumpe bilder fra bilde-disken, Downloader Pro, sammen med noen små script jeg har laget ordner dette helt automatisk. Uansett blir bildene katalogisert i IMatch og er søkbare på dato, kategori, sted, osv. der så disk-organiseringen er mer til hjelp når jeg skal brenne ut på cd eller dvd.

En jeg kjenner bruker bare en slik organisering, men han legger også på en tekst bak datoen som sier hva som skjedde den datoen slik at han enkelt kan finne igjen bildene. Jeg må ha litt mer system på det enn det så jeg bruker en database men en jo ikke gjøre det vanskelig heller :)

Lenke til kommentar
Etter en dag med digitalkamera så ser jeg fort at jeg trenger en måte å sortere bildene på, så nå lurer jeg på hvilken erfaring dere har med å få orden på bildene på best mulig måte.

Kom gjerne med anbefaling av programmer, mappe oppsett osv. Tar imot alle tips som kan hjelpe meg å holde orden på bildene mine på best mulig måte.

Jeg gjør som lassevk og bruker Imatch. Sjekk hvordan denne karen flyttet over til Imatch: http://buchan.org/archives/000920.php

Klippet fra www.photools.com:

Support for over 50 image file formats

Customizable Web and HTML support

Full support for "RAW" files: NEF, CRW, ORF, RAF, ...

Unique dynamic categorization feature

Full EXIF (including maker notes) and IPTC support

Lossless rotation

Built-in image editor with automatic red-eye removal

Built-in Contact Sheet Builder and Batch Processor

Complete file management support

Smart Rename with many features (with EXIF support)

Integrates other applications via customizable menus

Printing support and email integration

Powerful scripting language to automate frequent tasks

Control other applications from IMatch

Extensive Import and Export features

Unmatched flexibility for removable media (CD-ROM, DVD)

Excellent performance for small and large databases

Virtually no limit for the number of images per database

XML-based data management

"Open System" approach with published data formats

Lenke til kommentar

For å ta en reell arbeidsflyt fra min situasjon. Når jeg har en disk full av bilder (jeg har en portabel harddisk som jeg flytter bilder fra minnebrikkene over på) og vil ha dem inn på pc'en så kjører jeg Downloader Pro. Denne flytter bildene inn fra disken inn på min pc, rett i katalogene der jeg vil ha dem, med de rette katalognavnene.

Deretter starter jeg opp IMatch og ber den ta en scan av katalogstrukturen min. Siden jeg har kun én rot-katalog med bilder under har jeg lagret informasjon om hva som skal scannes og hvordan, og kun bilder jeg faktisk legger inn der blir plukket opp av IMatch. Etter en scan har den plukket opp IPTC informasjon, Exif informasjon, generert en thumbnail og lagret dette i databasen.

Deretter oppdaterer jeg lagrede søk. Dette har den funksjonen at kategoriene mine som lister bilder pr. filformat og pr. år blir oppdatert.

Så går jeg til kategoriene og sjekker en hovedkategori som heter "@Quality Control". Denne har en del underkategorier med følgende navn:

- Ikke stedsbestemt

- Ikke kategorisert

- Ikke gradert

Jeg har en hovedkategori som heter Steder, og hvis et bilde ikke er i denne kategorien eller noen kategori under denne så vil "Ikke stedsbestemt" kategorin inneholde dette bildet. I tillegg har jeg en gjeng med andre toppnivå-kategorier, og hvis et bilde ikke er i noen av disse så dukker det opp i "Ikke kategorisert", uavhengig av om jeg har stedsbestemt bildet eller ikke.

"Ikke gradert" er tilsvarende, men jeg har en @Gradering kategori som inneholder slike kategorier som "0 - Ubrukelig", "1 - Meget Dårlig", "2 - Middels" osv.

Så jeg klikker på "Ikke stedsbestemt" og får opp alle bildene. Velger en gjeng bilder som er fra samme sted, tar opp kategori-vinduet (lister alle kategoriene med sjekkbokser foran hver enkelt) og krysser av for hvilket sted bildene er fra. Alternativt må jeg inn i hoved-treet for kategorier og legge til manglende steder. Etter å ha satt kryssene klikker jeg i bilde-listen, som vil oppdatere denne. Siden noen av bildene nå ble stedsbestemt forsvinner disse fra listen, og sånn fortsetter jeg.

Samme gjør jeg med vanlige kategorier, og til slutt gradering.

Innimellom (kommer an på hvor mye bilder jeg har tatt og hvor ille det ville vært å miste dem) tar jeg en titt på diskene og sjekker størrelser på kataloger og evt. brenner ut til dvd/cd. Etter å ha brent ut til dvd/cd kan jeg gå inn på katalog-visningen i IMatch og si "Relocate" og så "flytte" en katalog fra disk ut på cd/dvd. Da vil IMatch lagre informasjon slik som tittel på dvd/cd'en og glemme at disse ligger på harddisk. Vil jeg se på disse senere vil IMatch be om korrekt disk.

De tingene som jeg ville savnet i de andre programmene (ACDSee, Photoshop Album) er:

- mulighet for kategorier som egentlig søker etter bilder

- *enkel* mulighet for å flytte til disk (jada, jeg vet at de andre programmene har denne funksjonen, men prøv å bruk den :))

- mulighet til å integrere arbeidsflyt og kontroll av bildene (dvs. Quality Control som jeg beskrev) inn i arkiv-programmet

- kraftige søkemuligheter

- programmerings-mulighet!!! vil du lage web-sider fra katalogen din ? hent ned eller lag eget "program" inne i IMatch

Igjen en lang post :)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd versjon 2 også, og greit nok, de har lagt til en del funksjoner. F.eks. kan du nå lage nye toppnivå-kategorier og velge ikoner til disse selv men jeg syntes det fremdeles var noe som manglet. Kalender-funksjonen i PSA2 er glimrende, den skulle jeg ønske IMatch hadde.

Nå har jo Jasc kommet med versjon 5 av deres album programvare og den har jeg ikke testet skikkelig i noen versjon, men nå har jeg funnet et program som jeg ikke har noen mangler eller problemer med så jeg gidder ikke å flytte bildedatabasen ennå en gang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...