Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lykke O' glede!


Anbefalte innlegg

Fikk gjort masse på bilen i dag, er klar til å ta ut motoren og girkassa i ett stykke i morra.. For å si det som snowboardskidsa: i'm stoked!

Skal bli så bra å få ut motoren, skal ta det med på jobben for rengjøring og lakking (seriøst motorarbeide kommer senere, når lommeboka tillater det :D) så er det ned med den "gamle" ramma for renovering.

 

Skal lage chassis-bukk for å kunne snu chassiset opp-ned, kommer lettere til under da. Dessuten har bilen allerede ramlet ned på en kar, vil ikke bli nestemann.

 

ER så gira nå :D:D:D Dette blir så bra.. *danser litt av glede*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

402'en nok eldre enn det, de ble levert som 396'er men var på 402cui.

Den jeg har nå er fra en Nova eller Chevelle fra -65 eller -66

Har noen bilder på hjemmesia mi, www.figenschau.com

Har noen spørsmål om andre-generasjons Camaro er det bare å spørre ;)

Endret av Narmacil
Lenke til kommentar

har du en 396 fra 65/66 er det nok ikke en 402 nei (med mindre den har blitt borra opp ved et senere tidspunkt). Helt fram til 1969 hadde disse motorene et motorvolum på 396cu.in. Først til året 1970 ble motoren borret opp til 402cu.in, men chevrolet valgte å beholde 396 betegnelsen fordi den var godt innarbeidet blandt folket (Man hadde jo den kjente SS396 betegnelsen, og det var ingen grunn til å forandre til 402 når det egentlig var samme motor).

 

Fikk man 396 i en nova (chevy II som den het på det tidspunktet) i 1965/1966? 1965 var første året for denne nymotens bigblockmotoren og jeg mener å huske at den da bare var å få i fullsize biler og den "nye" chevelle.

 

huff.. Jeg VIL ha amerikansk bil NÅ!

Lenke til kommentar

Ved nærmere sjekk ser jeg at du har helt rett, min bommert :)

Baserte min uttalelse på post-70 motorene som er boret til 402 men beholdt 396 benevnelsen.

Bra du retter meg når jeg er langt ute på viddene, vil jo ikke gå rundt hele livet og ta feil ;)

Det vil altså si at min 396blokk er boret i ettertid da 396en er på 4.096" og 402en er 4.125" boring, slaglengden er den samme, 3.76".

 

3855961....396.......65-66...2 or 4 bolt

 

Fra Mortec sin database over Chevrolet motorer ser vi at cast# på blokka mi var enten en -65 eller -66 2 eller 4-bolt, flere versjoner ble laget med samme støpenummer. Skal se når jeg har fått ut motoren om det er 2 eller 4bolt.

Et lyspunkt er i allefall Ed Staffel's bok om bigblock der han nevner et eksempel med en -961 blokk, den kan bores opp fra 4.096" til 4.250" uten problemer og tar en 4" veiv uten noen modifikasjoner som sliping eller tilpassing.

Mye vil ha mer og fanden vil ha fler som de sier, 402 kubikktommer, 6.5 liter burde holde men kan man bore og stroke den opp til 454 så...

 

Får holde meg til å jobbe med de tingene jeg holder på med, motorarbeid er så skremmende dyrt, det får komme til sist.

 

Takk for kjapt svar, bra med mer aktivitet her på Amcarforumet ;)

Lenke til kommentar
402'en nok eldre enn det, de ble levert som 396'er men var på 402cui.

Den jeg har nå er fra en Nova eller Chevelle fra -65 eller -66

Har noen bilder på hjemmesia mi, www.figenschau.com

Har noen spørsmål om andre-generasjons Camaro er det bare å spørre ;)

Det snakkes mye om 1970 og en halv. Hva mener du om det ?

Lenke til kommentar

1970 modellen ble levert sent i produksjonsåret 1970, nærmere bestemt februar -70.

Streiker og andre forsinkelser forårsaket denne utsettelsen, og siden -70 modellen kom halveis ut i produksjonsåret ble den ofte kalt -70 1/2.

Det er bare et uoffisielt kjælenavn som har oppstått etter hvert.

Da jeg først ble interessert i denne bilen fikk jeg også høre mye om at det var en ekte -70 1/2, noe som fikk meg til å tro at Chevy ga ut to forskjellige versjoner det året.

 

;)

 

Edit: Modellen kom i salg 26 februar 1970.

Endret av Narmacil
Lenke til kommentar
1970 modellen ble levert sent i produksjonsåret 1970, nærmere bestemt februar -70.

Streiker og andre forsinkelser forårsaket denne utsettelsen, og siden -70 modellen kom halveis ut i produksjonsåret ble den ofte kalt -70 1/2.

Det er bare et uoffisielt kjælenavn som har oppstått etter hvert.

Da jeg først ble interessert i denne bilen fikk jeg også høre mye om at det var en ekte -70 1/2, noe som fikk meg til å tro at Chevy ga ut to forskjellige versjoner det året.

 

;)

 

Edit: Modellen kom i salg 26 februar 1970.

Er endel forskjellige teorier om denne sene 70 modellen, eller 70 og en halv som folk liker å kalle det :) Selv har vi en 70 og en halv her i garagen, har skrevet litt om den her.

 

Far's Camaro

 

Ps, bilder og slikt der er med de gamle felgene .. Nå har vi 15" American Racing felger på :)

Lenke til kommentar

Ikke hørt om andre teorier, men denne er korrekt i følge NastyZ28.com:

http://www.nastyz28.com/camaro/camaro70.html

 

"Due to production delays the 1970 Camaro was introduced in February 1970, half way into the production year. Because of this, some people will call the 1970 Camaro a 1970 1/2, but officially the car is a 1970 model year Camaro."

 

Den tråden din var det som fikk meg til å registrere meg på amotor og poste her, søkte på camaro i norge på altavista og fikk opp den tråden ;)

Lenke til kommentar

For å forvirre enda mer har jeg hørt at 1969 modellen i tillegg var så ettertraktet at den siste 1969 camaro ble produsert noen mnd inn i 1970. Så egentlig kan man ha en 1969 camaro som er produsert i 1970.

 

Var vel kanskje en kombinasjon av forsinkelser, streik, og enorm etterspørsel etter `69 modellen som var årsaken til at 1970 camaro ikke ble ferdig tidsnok

Lenke til kommentar

Det stemmer at -69 ble produsert og solgt i produsjonsåret 1970, mest for å ha noe å selge mens forhandlerne ventet og ventet på den nye modellen som da endelig kom 26/2/70.

Produksjonsåret 1970 begynte i august -69, de nye modellene skulle vært klare da, men ble utsatt, produksjonen av -69 Camaro bare forstatte for å ha biler i butikkene i påvente av generasjonsskiftet.

243,085 -69 Camaroer ble laget totalt mot 124,901 -70 Camaroer så at -69 modellen var/er etterspurt er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Sånn, da er det gjort..

Motoren og girkassa er tatt ut og fraktet til jobben min for vask og sjekk.

Neste på lista er å ta av ramma og demontere bremsene og annet jeg trenger fra den gamle ramma.

Så er det bare å ta fatt på en lang liste over ting som må gjøres....

 

*brette opp ermene*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...