endrebjo Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 (endret) Hei Driver og mekker på en lite kalkulator her (ikke spesielt komplisert i grunnen), så hadde jeg tenkt å lage en form der jeg kunne stille på om det skulle kommer både dataene og svaret (f.eks 2 + 2 = 4) i SUM-boksen (tekstboks), eller om det bare skulle komme svar (f.eks 4). Koden for addisjon ser slik ut ( ) Private Sub cmdPluss_Click() Dim Ledd As Double, Ledd2 As Double, Sum As Double Ledd = txtPrim.Text Ledd2 = txtSek.Text Sum = Ledd + Ledd2 If optSporsmalSvar.Value = True Then txtSum.Text = Ledd & " + " & Ledd2 & " = " & Sum ElseIf optBareSvar.Value = True Then txtSum.Text = Sum End If End Sub Option-boksene heter "optSporsmalSvar" og "optBareSvar", option-formen heter "frmOptions". Hva har jeg gjort feil?? Edit: Alt funker helt greit når jeg har option-boksene i samme form som "utregningen skjer", men når jeg flytter dem over i option-formen får jeg opp "'424' Object required". Endret 15. mai 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Skal du hente verdier fra kontroller tilhørende en annen form må du skrive navnet på denne formen i syntaksen. Slik f.eks som dette: MsgBox Form2.optSporsmalSvar.Value Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2004 Skal du hente verdier fra kontroller tilhørende en annen form må du skrive navnet på denne formen i syntaksen. Slik f.eks som dette: MsgBox Form2.optSporsmalSvar.Value Funker som hånd i hanske *bøyer meg i støvet og takker og bukker for din enorme viten* Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Har et problem til Når jeg lager en frame og legger de to option-boksene inni den får jeg opp: "Compile Error - Method or data member not found" Private Sub cmdPluss_Click() Dim Ledd As Double, Ledd2 As Double, Sum As Double Ledd = txtPrim.Text Ledd2 = txtSek.Text Sum = Ledd + Ledd2 If frmOptions.fraSumFelt.optSporsmalSvar.Value = True Then txtSum.Text = Ledd & " + " & Ledd2 & " = " & Sum ElseIf fraSumFelt.frmOptions.optBareSvar.Value = True Then txtSum.Text = Sum End If End Sub ("fraSumFelt" er frame'n) Hva er galt?? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 Når du skal hente informasjon fra kontroller i en frame er det ikke nødvendig å skrive navnet på framet. Dette trengs kun når du henter informasjon fra en annen form. Koden blir derfor slik: Private Sub cmdPluss_Click() Dim Ledd As Double, Ledd2 As Double, Sum As Double Ledd = txtPrim.Text Ledd2 = txtSek.Text Sum = Ledd + Ledd2 If frmOptions.optSporsmalSvar.Value = True Then txtSum.Text = Ledd & " + " & Ledd2 & " = " & Sum ElseIf frmOptions.optBareSvar.Value = True Then txtSum.Text = Sum End If End Sub Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Takker og bukker (igjen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå