Gå til innhold

Hva faen er glat med norges rettsystem?


Anbefalte innlegg

For litt over et år siden (vinterferien -03) ble 3 venner av meg ranet med pistol på majorstua av 2 16-åringer (of course av etnisk opprinnelse) og en 18-åring. Disse ranet også flere folk den dagen. Og hva fikk de i straff? 1 år betinget og 1 år ubetinget... hva faen er dette a? Sånn kan vi ikke leve, folk går byen rundt og bare raner folk? Disse mener jeg ikke har noen som helst nytte for samfunnet, ser mer på dem som en bylle i samfunnet. Hadde det vært opp til meg, høyst objektivt selvsagt ville jeg aldri latt dem se sollys igjen. De var ikke beruset eller noe sånt, bare lagde faenskap for mange. Det skjedde riktig nok ikke mye fysisk med mine venner unntatt en blåveis på 2 av dem, men jeg kan love deg at det tok lang tid før de torde å dra ned til byen alene for å møte noen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ER noe som er fullstendig galt med rettsystemet som folk sier her.

Hva med han russen som dyttet hun gjenta utafor broen i Frogner parken, husker jeg ikke feil, kan han få inntil 3 års fengsel.

Som dere sa med de som kjører ned og dreper noen får to år...

Du får mer straff om du kopierer norske penger, enn om du voldtar noen.

 

HVa med han Christoffersen i Finance Credit saken, han kan visstnok få 9 år for dette...Han finnes jo ikke farlig engang!!! Han kunne fått noen år i fengsel + samfunnstjenste eller lignende.

 

Og en ting til..Folk snakker om dødsstraff for å f.eks drepe noen (som det er i USA, om jeg ikke tar feil, kommer vel an på drapet, men...). Dødsstraff er jo "benådning" omtrent jo. Da slipper en jo å pines i fengselet til en dør. Da slipper en med en gang. Hadde vært mye bedre om disse folkene fikk trippel livstid (som de får enkelte steder), så kan de pines istede. Er jo mye verre straff det!...Etter min mening...

 

Glemte en ting til..Han Greven, tror jeg han het, han som stakk av ifjor fra soningen. Så vidt jeg husker, så sonet han en åpen soning?? Hva i h*elvet gjør en drapsdømt fyr på åpen soning? han burde vært sperra inne resten av livet!

 

Men lovene i norge er helt syke!..... :mad::hmm:

Endret av CarinaE
Lenke til kommentar

Russehistorien fra Frognerparken var bare tull, det kom frem etter ca. en dag.

 

Økonomisk kriminalitet kan gi alvorlige konsekvenser for samfunnet, og det er viktig at dette slås ned på. En enkelt persons lidelse bør ikke være eneste prioritet i et strafferettssystem.

 

Vi har to straffeformer i Norge: Bøter og frihetsberøvelse (fengsel). Jeg ser ingen grunn til å legge til noe her.

Lenke til kommentar
Ingenting er galt med at de "pines" har man gjort noe som bryter de norske lovene skal man bli straffet for det. Å sitte inne skal være ikke være en luksustilværelse det er meningen at man skal "pines" når man begår lovbrudd... Har du ikke skjønt det??

Ingen skal pines i fengsel. De har mistet friheten til å gjøre som de vil, men bortsett fra det skal livet være mer eller mindre normalt. Det er aldri noen luksus å ikke kunne bestemme over sitt eget liv. Rettsystemet er sånn i Norge og det tror jeg vi skal være glad for.

Lenke til kommentar
Ingenting er galt med at de "pines" har man gjort noe som bryter de norske lovene skal man bli straffet for det. Å sitte inne skal være ikke være en luksustilværelse det er meningen at man skal "pines" når man begår lovbrudd... Har du ikke skjønt det??

Ingen skal pines i fengsel. De har mistet friheten til å gjøre som de vil, men bortsett fra det skal livet være mer eller mindre normalt. Det er aldri noen luksus å ikke kunne bestemme over sitt eget liv. Rettsystemet er sånn i Norge og det tror jeg vi skal være glad for.

Ja, de har mistet friheten til å gjøre hva de vil. Det har de gjort helt selv, ingen andre som har tatt den fra dem, det har de fint klart selv. Og hvorfor i all verden skal de ha det luksus/normalt liv i fengselet??

Lenke til kommentar
Ja, innfør dødstraff. Er så lei av folk som roper korsfest, korsfest! :nei:

 

Klart det er tragisk med slike tilfeller. At økonomisk kriminalitet for eksempel kan føre til høyere straffer enn voldtekt er selvfølgelig synd, men man løser ingenting ved å tredoble straffene. Tror dere en fyllekjører har tenkt på straffen før han setter seg bak rattet? Han er full.

Så hvis jeg drikker meg stupfull og kjører en uskyldig person i hjel, så er det ikke retferdig hvis jeg får straff fordi jeg var FULL. Bare ved å sette seg bak rattet i bilen i besruset tilstand er et brudd på norsk lov, men kanskje vi vurde oppheve den loven siden man tross alt ikke vet hva man gjør når man er full?? Det er jo ingen vits med straff for fyllekjøring når den dakkars personen ikke vet hva han gør.Synes du det er retferdig at mange drapsmenn så godt som slipper straff fordi de var "sinnsyk i gjernings øyeblikket"?? BLir en person "mindre" drept av det? Teller ikke livene til ofrene like mye hvis drapsmannen var full eller "sinnsyk i gjernings øyeblikket?

Lenke til kommentar

Når jeg snakker om lovbrudd, og når jeg mener "pines" i fengselet, så mener jeg da de som har begått drap, voldtekter,grove ran osv.

 

Og ja, hvis jeg gjør noe av disse lovbruddene, så "angår" det meg da, ja. Det er helt riktig.

 

Det det er snakk om er å gjøre slik at straffene/lovene "står i stil" med hverandre (finner ikke ordet jeg leter etter....) f.eks det med at en får 2 år for drap, men får strengere fengselsstraff for å kopiere norske penger....

Lenke til kommentar
Ja, innfør dødstraff. Er så lei av folk som roper korsfest, korsfest!  :nei:

 

Klart det er tragisk med slike tilfeller. At økonomisk kriminalitet for eksempel kan føre til høyere straffer enn voldtekt er selvfølgelig synd, men man løser ingenting ved å tredoble straffene. Tror dere en fyllekjører har tenkt på straffen før han setter seg bak rattet? Han er full.

Så hvis jeg drikker meg stupfull og kjører en uskyldig person i hjel, så er det ikke retferdig hvis jeg får straff fordi jeg var FULL. Bare ved å sette seg bak rattet i bilen i besruset tilstand er et brudd på norsk lov, men kanskje vi vurde oppheve den loven siden man tross alt ikke vet hva man gjør når man er full?? Det er jo ingen vits med straff for fyllekjøring når den dakkars personen ikke vet hva han gør.Synes du det er retferdig at mange drapsmenn så godt som slipper straff fordi de var "sinnsyk i gjernings øyeblikket"?? BLir en person "mindre" drept av det? Teller ikke livene til ofrene like mye hvis drapsmannen var full eller "sinnsyk i gjernings øyeblikket?

Du skjønner åpenbart ikke hva jeg mener. Jeg mener at man ikke vil forhindre flere dødsfall som følge av fyllekjøring ved å heve straffene. Jeg sier ikke at man skal oppheve lovene.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar

Kanskje det , men utifra innlegget jeg quotet så det ut som om du mener at det er "greit" så lenge vedkomne ikke tenker på konsekvensene eller ikke er "helt med".

jeg tror at det kunne være mer effektiv hvis straffene i norge virket mer avskrekkende. Fler ville nok tenkt seg litt bedre om når det gjelder f.eks idiot kjøring hvis straffene var høyere. Er ikke så mange som ville risket noen år bak murene bare for å "ha det litt gøy" Når det gjelder voldtekts forbrytere osv så er de norske "straffene" alt for milde til at de har noen avskrekkende effekt over hodet. Hvis man kunne risikere de neste tiårene bak lås og slå for å voldta noen ville nok den slags kriminalitet også gått ned. Og straffen for drap i allefall overlagt drap burde være livstid, og da mener jeg ikke 21 år, uansett umstendigheter.

Lenke til kommentar
Og bot for å kaste søppel er jeg også for...kanskje ikke til de grader stor bot, 500-1000 kanskje, men bot for søppelkasting er jeg for! Det funker i enkelte land i Østen, der er det pokkermeg rent og pent der de har innført slike lover. Å kaste søppel rett på gata er en uting uansett... Tviler på at du hadde askeptert at noen kasta søppel i hagen din....hvorfor skal vi akseptere det på "felles" jord ??

Støtter den. Synes det er latterlig av folk å kaste boss på bakken når de står to meter unna en bosskorg. Koster heller ikke en kalori å putte sjokoladepapiret i jakkelommen og kaste det når man kommer hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...