Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt digitalkamera før så alt det her med minnebrikker og kortlesere forvirrer meg. Jeg har planer om å kjøpe meg canon eos 300d, inkl. linsa. Jeg så f.eks. på mpx.no at minnebrikke ikke fulgte med. Vil det si at jeg ikke kan ta et eneste bilde uten å kjøpe minnebrikke i tillegg eller er det plass til noe på selve kameraet? Og i såfall hvilke minnebrikker anbefales? Og må jeg ha en kortleser eller kan brikken leses via kameraet inn i pcen? Kanskje masse teite spørsmål, men hvis noen har noe lurt å komme med så hadde det vært fint:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Kort" fortalt: :D

- Det følger ingen minnebrikke med 300D, så nei, du kan altså ikke knipse et eneste bilde med kameraet uten å kjøpe en minnebrikke. Kameraet har ikke noe innebygget minne til slikt bruk.

- Kameraet bruker Compact Flash, og alle brikker av denne typen (både type I og II), inkludert Microdrive, fungerer fint. Prioriter størrelse på brikken fremfor lese-/og skrivehastighet, er min mening. Om det er TwinMOS, Apacer, Crucial eller et annet merke, er egentlig ikke så viktig. Du bør i hvert fall ha en 512Mb brikke på et slikt kamera. Helst mer, eventuelt flere 512Mb brikker.

- Nei, du trenger ikke kortleser. Bildene kan selvsagt overføres rett fra kameraet med medfølgende USB-kabel. Mener det er støtte for USB 2.0 på 300D, så det bør gå rimelig raskt å gjøre det på denne måten.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har selv et 300D kamera og har flere minnebrikker, blant annet en Lexar 256MB brikke med "40x" skrivehastighet, samt et par 512MB brikker av typen SanDisk, som ikke har påskrevet noen spesiell hastighet. Jeg klarer ikke å se noen spesiell forskjell på skriving på disse, men lesing er noe kjappere på Lexar-kortet.

Dog har jeg et gammelt 256MB no-name kort fra et tidligere kamera og det er død-treigt.

Tror nok at hvis du kjøper et nytt 512MB kort så får du et passe bra kort uansett.

Lenke til kommentar
Om det er TwinMOS, Apacer, Crucial eller et annet merke, er egentlig ikke så viktig.

Ikke enig... de billigere brikkene er ikke så stabile som de dyrere. Man bør velge Sandisk eller Lexar for best stabilitet og minst sjanse for å miste bildene sine før man tar backup av de. Er mye problemer med billigbrikker... mange som mister mange fine bilder på grunn av at de har spart en hundrelapp eller to på minnebrikke.

Hastighet er også en ting, men så lenge du ikke skal ta masse seriebilder, klarer du deg fint med ett standardkort. Men velg altså enten Sandisk eller Lexar, som er kjent for å ha minst feilrate av alle kort. De er litt dyrere enn de fleste andre, men det er en veldig billig forsikring (og det er kun en engangssum).

Lenke til kommentar
Ikke enig... de billigere brikkene er ikke så stabile som de dyrere. Man bør velge Sandisk eller Lexar for best stabilitet og minst sjanse for å miste bildene sine før man tar backup av de. Er mye problemer med billigbrikker... mange som mister mange fine bilder på grunn av at de har spart en hundrelapp eller to på minnebrikke.

Tja, feil oppstår på brikker fra alle produsenter, er min erfaring. Noen raske søk på ymse fotofora avslører dessuten at mange brukere har hatt problemer med brikker fra Sandisk, for eksempel. På en annen side er det mange brukere som aldri har hatt noen problemer med disse brikkene. Å velge Sandisk eller Lexar er, etter min mening, ingen garanti for en problemfri minnebrikke.

Så lenge man ikke kjøper noe "no name"-søppel fra 3. sortering eller noe i den duren, så bør man være temmelig trygg uansett hvilket merke man velger. Derfor mener jeg absolutt at prisen bør være utslagsgivende, med mindre man har ekstreme krav til hastighet og denslags. Men for all del, dette er jo en personlig vurdering.

Lenke til kommentar

Siden noen nevnte backup kom jeg til å tenke på noe. Hva med backup av bilder på pcen? Disker går jo til helvete med jevne mellomrom de også og da er det kjipt å miste alle bildene man har tatt. Hvordan pleier folk å løse dette problemet?

Lenke til kommentar
Siden noen nevnte backup kom jeg til å tenke på noe. Hva med backup av bilder på pcen? Disker går jo til helvete med jevne mellomrom de også og da er det kjipt å miste alle bildene man har tatt. Hvordan pleier folk å løse dette problemet?

DVD-brenner for min del :w00t:

samt harddisker i en RAID-1 løsning (Speiling)

Lenke til kommentar

Et greit alternativ: Brenn bildene ut på CD eller DVD, i minst to eksemplarer, i tillegg til å ha dem på harddisken din. Lag nye kopier på CD eller DVD med jevne mellomrom (årlig, for eksempel). Da skal det godt gjøres at begge cd'ene pluss harddisken tar kvelden samtidig i hvert fall! Gjem gjerne cd-kopiene på to ulike steder også, dersom det skulle oppstå brann eller annen naturkatastrofe, eller man skulle få innbrudd på den ene lokasjonen.

Kall meg paranoid, men jeg tar ingen sjanser med bildene mine! :D

Lenke til kommentar
Tja, feil oppstår på brikker fra alle produsenter, er min erfaring. Noen raske søk på ymse fotofora avslører dessuten at mange brukere har hatt problemer med brikker fra Sandisk, for eksempel.

Ja, men feilraten på Sandisk og Lexar (kanskje spesielt Lexar) er mindre enn på merker som f.eks Twinmos, Apacer og billigere merker. Det merker jeg tydelig der jeg jobber også... kan ikke huske sist vi fikk inn en Lexar brikke med feil (selv om det er det merket vi fører), mens mange fortvilte kunder kommer inn med billigere brikker og lurer på om det lar seg gjøre å redde bildene... i mange tilfeller er det umulig.

En annen ting er vel at Sandisk er blant de produsentene som selger aller mest av minnebrikker, og da er det større sjanse for å finne de som er misfornøyde enn om de hadde solgt like lite som mange av de dårlige produsentene.

Det kan se ut som Lexar og Sandisk konkurrerer om å lage de mest stabile kortene, mens mange andre produsenter konkurrerer om å lage de billigste... det går dessverre ut over stabiliteten.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er det umulig å oppdrive scandisk compact flash 512MB for tida? Tror kanskje jeg kommer til å bruke mpx.no til å handle. Når det gjelder backup på pc var det noen som foreslo å lage et backupscript, i praksis blir vel dette ca det samme som speiling, men jeg vet ikke hvordan man setter opp raid og er ikke så veldig gira på å lære meg det nå;) Da var det bare å få kjøpt en disk til da, blir dyrt det her

Lenke til kommentar

Se om du finner Lexar i stedet. De er minst like stabile og gode som Sandisk.

Det er ihvertfall ikke umulig å oppdrive... vi har de på lager der jeg jobber. Tror Pro kortene (40x WA med kortleser og software for gjenoppretting) koster rundt 1500 kroner (eller i underkant av det).

Lenke til kommentar
Lurer på om Afseth får feite bonuser av Lexar jeg?? hehehehhehe ;)

Hehe... jeg gjør ikke det, men har sett tester der Sandisk og Lexar ligger på toppen i stabilitet. Vi fører Lexar der jeg jobber, men jeg personlig får ikke noe bonus for å selge det. Jeg anbefaler også Sandisk, selv om vi ikke selger det. Vi solgte det før, og jeg har bare gode erfaringer med dette merket også. Selv om Sandisk og Lexar er de merkene vi har solgt/selger, så kommer det flere kunder inn med andre typer minnekort med feil. Tror jeg har sett kun ett par Sandisk kort med uopprettelig feil, og ennå til gode å se ett Lexar kort. Nå har jeg ikke jobbet så mye nede i selve butikken det siste halvåret da, men før den tid sto jeg der fulltid.

Lenke til kommentar
Et greit alternativ: Brenn bildene ut på CD eller DVD, i minst to eksemplarer, i tillegg til å ha dem på harddisken din. Lag nye kopier på CD eller DVD med jevne mellomrom (årlig, for eksempel). Da skal det godt gjøres at begge cd'ene pluss harddisken tar kvelden samtidig i hvert fall! Gjem gjerne cd-kopiene på to ulike steder også, dersom det skulle oppstå brann eller annen naturkatastrofe, eller man skulle få innbrudd på den ene lokasjonen.

Kall meg paranoid, men jeg tar ingen sjanser med bildene mine! :D

Ehem....Det der er vel litt drøyt?

Det går mer en fint nok å brenne de på CDR/RW/DVD/RW, og ligge de i en cd mappe.

Lenke til kommentar

Afseth: jobber du i fotobutikk? Tenkt å bestille på nettet jeg nemlig. Var innom en fotobutikk i dag bare for å sammenligne pris... 1000kr forskjell gitt. Mulig det var annen hastighet på kortet men likevel, jeg tror jeg venter et par dager og ser an lagerstatusen på diverse nettsider først jeg. Burde ikke kjøpe kamera før jeg er ferdig med eksamen uansett;)

Lenke til kommentar

Ja, det er en viss forskjell mellom prisen på nettbutikker og vanlige butikker på grunn av betydelig lavere kostnader til leie, ansatte, materiell, interiør og så videre. Ett bittelite lokale på Karl Johan koster en butikk en 40-50.000 i måneden i leie. I tillegg kommer alle andre avgifter. Men nok om det.

I butikken der jeg jobber, har vi normalt veldig god pris på spesielt Canon. Men det er umulig for oss å matche de billigere nettbutikkene på alt. På noen varer er vi billigere, mens andre varer blir for dyre for de som helst handler over nett. EOS 300D med 18-55 selger vi for 10.450, og man finner det på nettet til i underkant av 10.000. Billigste jeg så var 9.700 på Komplett. Det blir umulig å matche for oss.

Men var det kortet som var 1000 kroner dyrere på en vanlig butikk? Da må det ha vært ett høyhastighetskort mens det på nettet var ett standard kort. Har sjekket Lexar priser på nettet, og vi ligger så vidt i overkant av bl.a. pixit.no (for en ukes tid siden ihvertfall). Faktisk så lite i overkant at det med porto blir dyrere å bestille fra nettet... hvis man kun bestiller minnekort da, så klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...