erikstein Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Jeg har et Adaptech u2w scsi kort (dual). og en Quantum Atlas 10k 9,1gb u2w disk. Har også en hd som er wd Ultra2 disk 7200rpm. Samtidig har jeg en plextor 32x scsi cdrom. Vil den tregeste disken ødelegge hastigheten på Quantum disken? eller er ikke det så nøye? gidder ikke ha en Ultra2 disk, hvis den ødelegger for en raskere u2w disk. Lenke til kommentar
ØSTEN Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Er det et Adaptec 2940 SCSI-kort du har kan du kjøre en hd pr. kanal. Vet ikke med sikkerhet to på samme kanal gjøre slik at begge kjøres på tregeste grensesnitt. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 8. april 2002 Forfatter Del Skrevet 8. april 2002 jeg har ikke peiling jeg. er en slik adapter ja. u2w adapter. innebygd på et server hovedkort fra Asus. Noen jeg har pratet med, mener at ultra2 er 50 pins? stemmer det? Lenke til kommentar
ØSTEN Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Ultra 2 LVD har i alle fall 68 pin. Og i flg. WD en "burst" lesehastighet på 80 mb/sec (samme "bursthastighet" som Ultra2 Wide). Noen som vet hva Ultra2-SE står for, er det bare et annet uttrykk for Wide eller LVD? Lenke til kommentar
Daius Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 SE (Single Ended) har en leder til jord. LVD (Low Voltage Differential) har to ledere til jord. Man kan ikke kombinere SE og LVD på samme kanal uten å bruke en SCSI konverter. I og med at du skriver at disken er en U2 så skal det være en LVD disk da SE egentlig ikke hører med i U2 standarden. Du kan kombinere hvilken som helst LVD enhet på samme kanal uten at det går ut over hastigheten, men husk at du uansett ikke kan overstige den totale båndbredden til kontrolleren. Det var ganske mange rare SCSI kombinasjoner før, så for å være på den sikre siden så bør du sjekke spesifikasjonen på den U2 disken din, alternativt så kan du oppgi nummeret til disken din her så sjekker jeg for deg. Daius Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Alt som inneholder Wide i seg er 68-pins (ev. 80-pins SCA). Wide er 16 bit -> 2 byte. SCSI(1) har kjører på 5mHz, dvs 5mHz x 1 byte (vanlig SCSI er narrow) = 5mb/s. Wide SCSI har 5mHz x 2 byte = 10 mb/s. Og slik fortsetter det med Fast (10mb/s) og Fast Wide (20mb/s), Ultra (20mb/s) og Ultra Wide (40mb/s), Ultra2 (40mb/s) og Ultra2Wide (80mb/s). Etter dette er det kun Wide det er snakk om, Ultra160 osv. SE står for Single Ended, og er en signalleringsteknikk som gir deg lavere fart (kortversjonen :smile: ). En Ultra2Wide disk vil legge seg på Ultra-nivå i overføring. Bruk for all del LVD (Low Voltage Differential) om dette støttes. Dette er veldig kort om dette, store avhandlinger kan skrives om SCSI og de forskjellige grensesnittene og standardene Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 29. april 2002 Forfatter Del Skrevet 29. april 2002 Noen her som vet om f.eks en hd som er LVD ikke vil virke som den skal, om den kobles til en vanlig UW 68pins kabel? Får nemlig ikke min Wd ultra2lvd disk til å virke gjennom en uw 68pins kabel. Mens min quantum altas 10k lvd disk virker som bare det (ser det ut som). Wd disken blir ikke detected skikkelig i scsi bios'en... Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Du må bruke en LVD kabel til en LVD disk. Og kabelen må være terminert på enden. Man bør heller ikke bruke enheter med forskjellig hastighet på samme kanal. Det drar ned ytelsen. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 29. april 2002 Forfatter Del Skrevet 29. april 2002 Joda...jeg hadde bare et lite håp om at det ville virke med en uw68pin kabel...hehe, som jeg hadde liggende.. Det er som sagt en u2w disk og en ultra2lvd disk. begge 68pin, og etter hva jeg har skjønt, så er alle 68pin disker Wide. Så de trekker ikke ned hastigheten etter hva jeg kan se...problemet ligger mer i om jeg skal investere i en 500kr's kabel eller om det ikke er nødvendig? Har hørt at lvd disker vil bli en smule tregere med "non" lvd kabler.. Noen som vet om en webshop som selger 68pins LVD kabler med eksternt uttak? Trenger ikke terminator, har en ekstern som er på rack'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå