Jo Magnus Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 jeg skal lage vannkjøling... kan noen fortelle meg de forskjellige måtene å lage det på? jeg er litt forvirra her Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Vel du trenger: vannblokk som du har på CPUen. Akkurat det samme som ribba, bare at du skal bruke vann og ikke luft til å kjøle den ned. Denne kan lages på mange måter eventuelt kjøpes om du vil det. Den bør helt klart være i kobber. radiator som skal kjøle ned vannet. Denne kan du få billig på høggern(og de er faktisk gode) i form av et varmeregister. Denne må igjen kjøles og de fleste bruker da 120mm vifter (normalt fra 1-4 stk) ettersom de pusher mye luft og bråker relativt lite. vanntank på noen desiliter (eller større om du vil). Kjekt å ha fordi du slipper problemet med luft i systemet ettersom all luft vil samle seg i tanken. slanger, slangenipler, slangeklemmer osv. Skaffes billig på biltema. til sist trenger du ei pumpe for å få sirkulasjon i systemet. sånn det er det :smile: Disse sakene kobles sammen og vips så er kjølinga di ferdig Lenke til kommentar
Jo Magnus Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 Tusen takk! Et Spørrs til, hvor stor blir en radiator?? Har tenkt å bygge maskinen minn in i en komode eller en annen møbel slik at jeg får større plass. Skulle likt å vist hvor stor plass den tar.. Lenke til kommentar
haakon_d Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 En radiator kan ta fra like stor plass som en 120mm vifte (litt større, blackice radiatorer) til gigantstore bilradiatorer, det har også noe å si hvilken radiator teknologi radiatoren benytter, hvis du ikke vet hva jeg snakker om skal jeg forklare her : Den første teknologien : Mye brukt innen vannkjøling, vannet blir ledet i tjukke vannrør i en slynge på kryss og tværs i en blokk. På rørene er det festet finner som du blåser luft på. Dette er den billigste varianter, men også den minst effektive. Den andre teknologien : Er blitt mere brukt senere, og blir brukt ved f.eks blackice radiatorer eller bil. Vannet blir gjerne ledet inn øverst på den ene siden, så blir det splittet opp i mange små tynne kanaler i hele radiatorens bredde samtidig, går sammen igjen, og ut på andre siden, langs hele veien er det finner som du blåser luft på. På denne måten blir radiatoren tynnere, og vannet får en større overflate mot luft, og altså mer effektiv, men også dyrere.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå