GoodGoing Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Jeg har lest masse om det på forskjellige forum, men blir liksom ikke noe klokere. Hva er dette CL greiene? Hva er bra i hvilke system? Jeg har kjøpt Geil CL2 (tenkte/håpte d va bra greier). På brikkene står det følgende : CL 2-6-3-3 Hva betyr dette? Det er ikke noen lang og veldig teknisk forklaring jeg trenger (de har jeg nok av ), men en enkel og forståelig helst. Er det noen noe som tilsier at denne rammen ikke passer sammen med visse hovedkort osv? Jeg har et ASUS P4C800 hovedkort, er disse to en bra kombinasjon? Setter umåtelig pris på all tilbakemelding på dette emnet, da kunnskapen er noe skral Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 For å si det veldig enkelt er disse verdiene en betegnelse på "forsinkelse" eller tid fra en operasjon blir forespurt til den den settes i gang/utføres. Med minnebrikker snakker vi i de fleste tilfeller om lokalisjon av data i minnebrikkene og reaksjonstid etter forspørsel om data fra prosessoren. Lavest mulig "timings" som vi ofte kaller det er en fordel nesten uansett hvilket system man kjører. Det finnes unntak, men hovedregelen er å holde dem så lave som mulig. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 (endret) Er vel viktigere med lav CL (Cas Latency) på AMD mens hastigheten er viktigere på P4 (mener å ha lest det mange plasser i forumet). EDIT: Du kan tweake timings mer ved lavere hastigheter (eks. kjøre 400MHz brikker på 333, dermed redusere CL 2.5 til CL 2) Endret 15. mai 2004 av JEG76 Lenke til kommentar
lizon Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 EDIT: Du kan tweake timings mer ved lavere hastigheter (eks. kjøre 400MHz brikker på 333, dermed redusere CL 2.5 til CL 2) ossen gjør man det da?? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Kjør for eks. minnet synkront med FSB på 166MHz. Da kjører ddr minnet på 333MHz ... dersom det er "beregnet" for 400MHz og CL2.5 kan du (høyst ssv.) nå sette CL til 2 .... dette bør kun gjøres dersom du har et AMD system (intel er mer avh. av høy MHz på minnet) Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 GoodGoing: Hvilken bushastighet kjører du prosessoren din på? Hvis det er en Pentium 4 "C" prosessor med støtte for HT er det 200 (effektivt 800). Da ville jeg satt minnet til 200 MHz (effektivt 400) og med lavest mulig "timings". Dette setter du opp i BIOS, se instruksjonsboken for hjelp. Test stabilitet etter justeringene er foretatt med Prime95 og kanskje 3DMark eller lignende i tillegg. Hvis du merker ustabilitet justerer du tilbake. lizon: Det er riktig det JEG76 sier, men har du en Pentium 4 "C" eller "E" prosessor, Athlon XP3200+ eller en Athlon 64 prosessor vil det ikke lønne seg å ofre hastighet for bedre "timings". Da er PC3200 minne eller DDR400 minne et minimumskrav. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 lizon: Det er riktig det JEG76 sier, men har du en Pentium 4 "C" eller "E" prosessor, Athlon XP3200+ eller en Athlon 64 prosessor vil det ikke lønne seg å ofre hastighet for bedre "timings". Da er PC3200 minne eller DDR400 minne et minimumskrav. Burde kanskje presisert det bedre .... men dersom man da har 433MHz minne (PC3500) eller høyere kan disse settes ned og timingsa tweakes Lenke til kommentar
GoodGoing Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 Takker for innspill. Det er oppgitt flere tall: 2-6-3-3 Hva sier så de neste tre tallene i forhold til det første? Kjører forøvrig på 533 MHz fsb. Dvs den er noe overklokket, 576 Mhz for å være nøyaktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå