Gå til innhold

Hva trenger man for å ta gode portrettbilder?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest et sted at man trenger en linse som dekker området 90-135 mm (ca. 2.5x til 3.75x zoom) for å ta gode portrettbilder.

 

- Betyr dette 3x zoom ikke er nok?

- Hva slags andre spesifikasjoner er viktige for å kunne ta gode portrettbilder?

 

(Jeg har ikke ute etter konkrete kameraanbefalinger)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på digital speilrefleks må du i tillegg huske "cropfaktoren" (som f.eks. er 1,5 for D70).

Et makroobjektiv på 50 eller 100mm (som gir hhv 75mm og 150mm på D70) skal egne seg bra har jeg hørt. Det kan være viktig å ha et objektiv med stor blenderåpning, slik at du kan minke dybdeskarpheten og få uklar bakgrunn..

Lenke til kommentar

Det var egentlig ikke digital speilrefleks jeg hadde i tankene; når man kan bytte objektiv er det jo ingen sak.

 

Dette med blenderåpning hadde jeg ikke tenkt på. Hvilke verdier bør man ha?

 

Og hva er «crop factor» ? (sikkert et dumt spm)

Endret av DigiCamFan
Lenke til kommentar
Det var egentlig ikke digital speilrefleks jeg hadde i tankene; når man kan bytte objektiv er det jo ingen sak.

 

Dette med blenderåpning hadde jeg ikke tenkt på. Hvilke verdier bør man ha?

 

Og hva er «crop factor» ? (sikkert et dumt spm)

Cropfaktor i ordboka her: http://akamera.no/ordbok/index.php?s=c

På objektivenes spesifikasjoner står det alltid hva som er objektivets største blenderåpning (altså laveste f-verdi) på hhv minste og største brennvidde. Dette forteller noe om hvor lyssterkt objektivet er.

Det er ikke noen "blenderåpning man bør ha", men det er slik at en liten blenderåpning gir stor dybdeskarphet og mindre lys (krever gjerne lengre lukkertid), mens en stor blenderåpning gir mindre dybdeskarphet og mer lys. Å ha mulighet for stor blenderåpning (lav f-verdi) er derfor viktig hvis du skal ta bilder i dårlig lys eller ta bilder der du ønsker liten dybdeskarphet (f.eks. portretter der du vil ha uskarp bakgrunn). I makrofotografering ønsker du gjerne stor et større felt med skarphet, for å få hele objektet skarpt samtidig med at bakgrunnen er uskarp, og da må du kanskje bruke en middels blenderåpning. På landskapsbilder vil du ha stor dybdeskarphet og bruker liten blenderåpning.

Hjalp dette? :)

Prøv et fotokurs, så lærer du mer..

Lenke til kommentar

Objektivene oppgis i «35mm equivalent» i alle testene jeg har lest, så jeg ser ikke helt poenget med å trekke inn crop factor.

 

Utifra dette med blenderåpning ser det ut til at jo større objektivene er, jo bedre er de til å ta portrettbilder, og det til tross for at man da bare vil bruke en liten del av zoomen (opp mot 4x). Kan dette stemme?

Endret av DigiCamFan
Lenke til kommentar

Du kan synes det er så arrogant du vil for meg, men hvis du ikke har satt deg inn i sammenhengen mellom lukkertid/blenderåpning og hvordan man former bilder med forskjellig brennvidde, har du mye spennede stoff foran deg hvis du vil løre å ta bedre bilder. Et fotokurs av en eller annen sort er et greit sted å gjøre dette. Videre er ikke dette nødvendigvis et enkelt tema. Der tar du grundig feil, faktisk. Mange flinke fotografer som har brukt mye tid på å jobbe med dette, man behersker ikke dette ved å lese et par svar i et forum.

 

Lykke til med eksperimenteringen!

 

Et tips til protrettfotografering- bruk slaveblitzer og helt hvite paraplyer. Paraplyene får man kjøpt billig på parfymeri..

 

Edit- dette innlegget er delvis meningsløst, fordi DigiCamFan har endret sitt innlegg, der han blant annet synes det er arrogant at han blir anbefalt å ta et fotokurs. For å kunne bruke egnet utstyr på en OK måte, må man vite hvordan det virker..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Du kan synes det er så arrogant du vil for meg, men hvis du ikke har satt deg inn i sammenhengen mellom lukkertid/blenderåpning og hvordan man former bilder med forskjellig brennvidde, har du mye spennede stoff foran deg hvis du vil løre å ta bedre bilder. Et fotokurs av en eller annen sort er et greit sted å gjøre dette. Videre er ikke dette nødvendigvis et enkelt tema. Der tar du grundig feil, faktisk. Mange flinke fotografer som har brukt mye tid på å jobbe med dette, man behersker ikke dette ved å lese et par svar i et forum.

 

Lykke til med eksperimenteringen!

 

Et tips til protrettfotografering- bruk slaveblitzer og helt hvite paraplyer. Paraplyene får man kjøpt billig på parfymeri..

I åpningsinnlegget stiller jeg et enkle spørsmål knyttet til hva slags utstyr man trenger for å ta gode portrettbilder. Dette er absolutt noe man burde kunne få svar på i et forum der det diskuteres digitalkameraer.

 

Så forresten ikke at du hadde postet et svar før jeg endret innlegget du svarte på...

Lenke til kommentar
Objektivene oppgis i «35mm equivalent» i alle testene jeg har lest, så jeg ser ikke helt poenget med å trekke inn crop factor.

Nettopp fordi objektivene oppgis med 35mm-ekvivalent, må du gange med cropfaktoren for å finne ut hvilken brennvidde de vil gi på et dSLR. Men hvis du kjøper analogt kan du naturligvis bruke verdiene som er oppgitt. I det første innlegget sto det ikke om du tenkte på analogt eller digitalt speilreflekskamera.

 

Hvis du vil ha et objektiv som f.eks. skal gi deg 150mm brennvidde for portrettfoto, må du altså ha et 150mm-objektiv på analogt kamera, eller f.eks. 100mm på et digitalt kamera med cropfaktor 1,5. I tillegg ville jeg hatt det mest mulig lyssterkt, men det er jo avhengig av hvor god råd du har.. (105mm f/2.8 koster kanskje 4000, mens du får f/1.4 til 2-3 ganger så høy pris)

 

Jeg tror ikke det er slik du sier at du bør ha et stort zoomobjektiv, jeg ville heller kjøpt et makroobjektiv med fast brennvidde (mellom 70 og 120mm) og stor lysstyrke. Da kan du både få brukt det til portretter og makrofotografering..

Lenke til kommentar

anderfo: Ser ut til at denne personen ikke er ute etter DSLR-kamera i det hele tatt, sett utifra denne interessante uttalelsen:

 

Det var egentlig ikke digital speilrefleks jeg hadde i tankene; når man kan bytte objektiv er det jo ingen sak.

 

Dine tips om objektiver, crop-factor o.l. blir som perler for svin her er jeg redd :D

Lenke til kommentar

Hehe...

Han kan jo bare dele uttalelsene mine på 1,5 for å regne seg tilbake til analogt;). Det betyr:

 

"Kjøp et makroobjektiv med fast brennvidde mellom 50 og 100mm, med stor lysstyrke (f.eks. F/2.8) så kan du bruke det til både portretter og makrofoto med ditt analoge speilreflekskamera."

Lenke til kommentar

Speilrefleks var ikke det jeg hadde i tanken, og jeg trodde ærlig talt at analoge kameraer var noe man hadde sluttet med for flere år siden. Det jeg derimot er interessert i er hvilke spesifikasjoner man skal se på for å finne ut om et kamera tar bra portrettbilder. Hittil har det kommet frem at zoom og blenderåpning er viktig. Er det andre spesifikasjoner som kan være viktig å se på?

Lenke til kommentar

Jøss, jeg var bombesikker på at du tenkte på speilrefleks i det første innlegget..

 

OK, da skjønner jeg hva du mener med at brennvidden er i 35mm-ekvivalent ;) hehe

 

Det du har bruk for er gjerne et kamera med 3x optisk zoom eller mer, og lyssterk linse (fortsatt). Hvis kameraet har mulighet for "A-priority" (blenderprioritering), slik at du kan stille inn den blenderåpningen du ønsker og kameraet fikser resten, vil det kanskje gi deg den kontrollen over dybdeskarpheten som du trenger.

 

I tillegg er blitzen viktig - så at kameraet har mulighet for ekstern blitz (og da gjerne et visst utvalg, ikke bare 1 svindyrt alternativ) bør du også legge vekt på.

 

Forsto jeg deg bedre nå?

Lenke til kommentar

Ja, nå forstod du meg bedre:)

 

Skal begynne å se på om kameraer har manuell blenderprioritering og stor blenderåpning når jeg leser tester.

 

Når det gjelder blitz så må vel den blitzen i tilfelle være ufattelig sterk, for avstanden mellom fotograf og den personen man skal prøve å ta bilde av blir jo veldig stor hvis man zoomer tilsvarende 135-150mm i 35mm-ekvivalent (ca. 4x). Da tror jeg at jeg heller ville prøvd meg med noen lamper av noe slag, eller eventuelt ta bilder ute i solen.

Lenke til kommentar
Ja, nå forstod du meg bedre:)

 

Skal begynne å se på om kameraer har manuell blenderprioritering og stor blenderåpning når jeg leser tester.

 

Når det gjelder blitz så må vel den blitzen i tilfelle være ufattelig sterk, for avstanden mellom fotograf og den personen man skal prøve å ta bilde av blir jo veldig stor hvis man zoomer tilsvarende 135-150mm i 35mm-ekvivalent (ca. 4x). Da tror jeg at jeg heller ville prøvd meg med noen lamper av noe slag, eller eventuelt ta bilder ute i solen.

Tror nok du med fordel kan zoome litt ut og gå nærmere motivet når du skal ta bilde med blitzen. Husk å bruke blitzen hvis du tar portrettbilder i motlys :)

Lenke til kommentar
Nettopp fordi objektivene oppgis med 35mm-ekvivalent, må du gange med cropfaktoren for å finne ut hvilken brennvidde de vil gi på et dSLR.

Nå er dette på full ferd over i off-topic. Nuvel.

 

Dette er en vanlig misforståelse. Du ganger med 1,5 eller 1,6 for å finne ut hvilken forstørrelse objektivet vil gi, sammenlignet med et vanlig analogt kamera.

 

Men spesielt ved portrettfotografering er det hvilken fortegning et objektiv vil gi som er interessant. Og fortegningen er uendret. (vel, nesten, man mister ekstrem-tønnehjørnene ved vidvinkel, da de områdene er utenfor brikken)

 

Men fortegningen på en 100mm er uforandret; nesa gjøres litt mindre, dybdeskarpheten er sånn passe etc.

Lenke til kommentar

Noen tips til deg om hva du bør ha av utstyr. Portrettbilder bør tas med en brennvidde på 80-100 mm, som en hovedregel. Tar du et portrettbilde med vidvinkel (la oss si uten zoom) så får du et dreid ansikt, hvor for eksempel nesen blir stor og ørene ikke synes.

 

Du bør ha en blitz med dreibart hode, eller som alternativ en eller to slaveblitz med paraply. Men la oss si at du har en blitz med dreibart hode, f.eks. canon 420-serien. Da kan du vri blitzhodet mot en vegg slik at du får bouncet blitzlyset mot vegget før det treffer ansiktet. Poenget er at du da får noe skyggelegging på ansiktet som du ellers ikke ville ha fått dersom du blitzer rett på ansiktet. Da vil ansiktet se flatt ut, lite konturer og skyggepartier.

 

Prøv med en forholdsvis stor blenderåpning, da får du uskarp bakgrunn. Men husk at store blenderåpninger stiller større krav til objektivet, og at mange "billige" objektiver med stor blenderåpninger egentlig ikke avtegner skarpt (eks. canon 50 mm 1.8).

Lenke til kommentar

Jeg har en enel løsning på dette:

Kjøp deg et Olympus C-750 Ultrazoom. Da har du for det første 10x optisk zoom, med brennvide tilsvarende 38 - 380mm på analogt. Det burde dekke de fleste behov for portretter. Blender fra 2.8 - 8. Belysning får også greit. Denne modellen har nemlig også blitz-sko, og i stedet for å kjøpe originalblitz til 3-4 lapper, finnes det rimelige all-roundblitzer som kan brukes. I min lokale fotosjappe hadde de blitz (tror det var Vivitar) til 7-800 kroner, med vippbar topp, slik at du kan hygge deg med indirekte lys via paraplyer eller hva du måtte ønske.

Og når du går lei av portrettfoto går du en tur i skauen og tar flotte naturbilder av landskap, fugler og dyr med den imponerende 10x-zoomen.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...