Gå til innhold

X800 XT prismessig i Norge i forhold til X800 PRO?

Anbefalte innlegg

Frank, det er absolutt ingen som har noen illusjon om at kortet vil koste 3500kr i Norge. Poenget er at hvorfor skulle prisforskjellen på Pro versjonene være så mye større enn prisforskjellene på XT versjonene? (700kr på Pro og 2000kr på XT)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Robin, det stemmer jo ikke med Pro-versjonene da. Du må huske på at når 9800-serien kom, var dollaren i 8kr, nå er den i 6,8kr.

Pro versjoner koster nå omtrent 3500kr på de rimeligste webshoppene (Sjekk hw.no's prisguide)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Frank, det er absolutt ingen som har noen illusjon om at kortet vil koste 3500kr i Norge. Poenget er at hvorfor skulle prisforskjellen på Pro versjonene være så mye større enn prisforskjellene på XT versjonene? (700kr på Pro og 2000kr på XT)

Hype = etterspørsel = høyere pris. Det er jo kjent at firmaer skor seg på folk som sier: "må ha det, må bare ha det". Så det forklarer jo en del av den pris forskjellen mellom modellene. ;)

Lenke til kommentar
Robin, det stemmer jo ikke med Pro-versjonene da. Du må huske på at når 9800-serien kom, var dollaren i 8kr, nå er den i 6,8kr.

Pro versjoner koster nå omtrent 3500kr på de rimeligste webshoppene (Sjekk hw.no's prisguide)

Joda det stemmer bra det, da Pro ble lansert så hadde det prislapp på $399.99 men har falt i pris etter at det kom i butikkene. Nå får folk kjøpt kortet i utlandet til $340.95 som skulle passe bra med de Norske prisene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Ut i fra min vurdering så hører jeg mere om xt kortet enn i fra pro modellen. Så har det vel litt med produksjons kostnadene å gjøre, fordi det er jo forskjellig spesifikkasjoner på disse kortene. Eller ?? ;)

Edit: 12 pipelines Pro modell, 16 pipelines xt modell

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Heh, omvendt faktisk. Ati har samme kjerne men forskjellige klokkehastigheter (akkurat som med 9800 vs 9800XT) og på Pro'en har de disabled 4 pipelines. Men de har gjort det de kan for å hindre at overklokkere skal kunne modde om pro'er til xt'er da :cry:

Lenke til kommentar

til nå ;)

kan jo være en eller annen luring som klarer noe :shrug:

Ontopic:

X800 pro ble lansert med en pris på 399$

I følge prisguiden koster kortet 3600NOK

3600/400=9 Det vil si at på X800 Pro betaler 9 kr per dollar når vi sammenligner den amerikanske og den norske prisen.

Da tar man 499$ som skal være prisen på X800 XT og ganger med 9, man får da 4500 kr. Man må sikkert legge på et par hundre så jeg tror prisen på X800 XT lander på mellom 4500-4700NOK.

Lenke til kommentar

ATi har sagt at det ikke blir mulig å modde X800Pro på noen måte, da de effektivt ødelegger de resterende pipelines. Men man vet jo aldri om de faktisk gjør det de sier, selv om det blir urealistisk å spekulere i dette nå.

X800Pro er det nest beste kortet, ikke toppmodellen. Samtidig er det konkurranse på markedet fra NVidia (det var det ikke da R9700Pro kom). Da klarer ikke jeg forsvare en pris på over 2500-3000 for X800Pro. Og heller ikke over 4000 på X800XT. Så jeg kommer til å vente på at vi nærmer oss 2500kr før jeg kjøper X800Pro, og jeg tror faktisk ikke det vil ta altfor lang tid.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta mye penger for produktene sine når det er bare ati som shipper de nye skjermkortene sine enda :green: I følge ryktene sliter nvidia med dårlige yields mens ati ha gode yields . Dette er nesten bekreftet av ibm som leverer teknologi til Nvidia . (bare se på den lave core clocken på 6800) . Ati derimot har gode yields og har derimot ikke brukt 2.7milliarder dollar på å lage sitt nye flaggskip slik Nvidia har . Derfor ser jeg at Ati kan presse ned prisene mer enn Nvidia uten at svir på fortjenesten når Nvidia kommer på banen og shipper sitt nye flaggskip :w00t: Det er buisness de driver med :cool:

Lenke til kommentar
Liker ikke tendensen. "Paperlaunches" hele tiden.

X800XT har ingenting med papirlansering å gjøre... Det ble annonsert samtidig som X800Pro, men det ble sagt at det skulle komme i handel 2-3 uker etter... Så her har ikke ATi gjort noe "galt".

De første pro kortene er jo ikke ventet før i slutten av mai her til lands, så hvis x800Xt kommer i midten av juni har de jo holdt det de lovet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...