Catod Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Har nettopp bygd ny maskin. Har en AMD 1.4 GHz prosessor, men maskinen kjører bare på 1050 GHz. Hvorfor gjør den det? Har vært i bios, men funksjonen der hvor det skal gå ann å forandre på denne hastigheten, i følge bruksanvisningen for hovedkortet, finnes ikke. Hvordan skal jeg få maskinen til å kjøre på 1.4GHz? I bruksanvisningen stod det også at man kan oppdatere biosen. Det fulgte med et program på installasjons CD`n som skulle gjøre dette, men det funket ikke. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Quote: On 2001-11-01 12:00, Catod skrev:Har nettopp bygd ny maskin. Har en AMD 1.4 GHz prosessor, men maskinen kjører bare på 1050 GHz. Hvorfor gjør den det?Har vært i bios, men funksjonen der hvor det skal gå ann å forandre på denne hastigheten, i følge bruksanvisningen for hovedkortet, finnes ikke.Hvordan skal jeg få maskinen til å kjøre på 1.4GHz?I bruksanvisningen stod det også at man kan oppdatere biosen. Det fulgte med et program på installasjons CD`n som skulle gjøre dette, men det funket ikke.Noen som kan hjelpe? BIOS er som regel en .bin fil denne filen inneholder BIOS programmet. Det beste er å starte maskinen med en oppstartsdiskett til DOS. Så kjøre awdflash.exe som er ett programm som gjør programering av BIOS mulig. awdflash og ny BIOS finner du på hovedkort produsentens sider. Vær sikker på at du bruker rett BIOS. Det du trenger er en floppy med ny BIOS og awdflash.exe programmet. I DOS går du til a: og skriver awdflash.exe, da starter programmet. Etter dette følger du bare anvisningen som programmet har. Det første du8 gjør er å skrive navnet på den nye BIOSen. Så spør programmet om du ønsker å lagre gammel BIOS "Y". navn f eks. OLD. Etter dette begynner oppdateringen av BIOS. Når oppdateringen er ferdig trykker du F1 og rebooter maskinen. Lenke til kommentar
Catod Skrevet 1. november 2001 Forfatter Del Skrevet 1. november 2001 Kan jeg bruke installasjons CD`n som fulgte med hovedkortet? Den har nemlig dette programmet. Kan jeg boote med bootme og starte maskinen med cd-rom for så å starte programmet fra cd-platen? I brusanvisningen stod det at jeg skulle bruke AMI Flash og så bruke AMI818.exe. Prøvde dette med det funket ikke. Lenke til kommentar
Catod Skrevet 1. november 2001 Forfatter Del Skrevet 1. november 2001 noen som vet? Lenke til kommentar
simes Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 I sånne tilfeller er det fint å ha venner som kan komme å hjelpe deg med slikt.. Du blir vel sikkert nødt til å ringe sånn "support service" til kun 12.35kr i minuttet, og ikke få noen ting ut av det.. Lenke til kommentar
aloo Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 hei.. du må ta en BIOS update, pass på å skaffe riktig bios til hovedkortet. les framgangsmåten fra der du laster ned biosen... dra ut alle harddisker og cdrom og start opp med en oppstartdiskett. update..... omstart, gå inn i bios... Lenke til kommentar
Catod Skrevet 1. november 2001 Forfatter Del Skrevet 1. november 2001 Dette er alt som står på hjemmesiden hvor jeg laster ned bios: AMI Flash BIOS update application for AMI BIOS f321006.exe (516KB) For update BIOS, Please run amixxx.zip under real-mode DOS Kan ikke si at jeg ble noe klokere.. Lenke til kommentar
potetball Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 typisk fordi du har glemt å stille på fsb'en... den står sikkert på 100 og skal stå på 133Mhz... for enkelhets skyld..se igjennom hele biosen og forandre alle 100MHz innstillinger til 133MHz... Lenke til kommentar
Della Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Fikk nettopp det samme systemet selv, og en ting du bør passe på, som ble nevnt tidligere, er at FSB'en er satt til 133 og ikke 100. På mitt hovedkort måtte jeg fysisk endre en jumper får å få til dette, da default var 100mhz! Håper det hjelper. Lenke til kommentar
Catod Skrevet 2. november 2001 Forfatter Del Skrevet 2. november 2001 Skal prøve og forandre på det. Klarte ikke å oppgradere bios, kom bare fram noen error. Takk for alle svar. Hvis det er noen som har andre ideer så er det bare å komme med dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå