Gjest QbeC- Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 (endret) Fikk just satt sammen min nye doning. Abit AI7, P4c 2.8, Geil 512mb pc3200. Men nå har jeg oppdaget at jeg har et aldri så lite tempraturproblem. Når jeg kjøpte min p4 boxed så fulgte det med samme kjøler som sitter på en celeron 2.4 pc400. Skal dette være riktigt??? Nå for tiden kjører jeg min pc uklokket pga den store varmeutviklingen som oppstår. Men tilogmed uklokket så synts jeg at temraturene et LITT høye. Når jeg sitter i winXP å hører på musikk å sufer litt, så ligger temraturene på følgende: CPU: 46 SYS: 24 (Denne er ikke så ille) PWM: 43 Jeg vet ikke, men synts selv at disse tempraturene er i det høyeste laget. Klokker jeg så kan du selv tenke deg til hva som skjer. I mitt kabinett har jeg en titan 120mm som er satt i vindi til å blåse rett ned på hk (Treffer ca på NBen) Pluss at jeg har 2 andre vifter foran å bak til å suge varm luft ut (Som 120mm blåser inn) Alle viftene kjører på 12v. Har ikke skiftet på noe pasta på cpu kjøleren da dette ikke skal være nødvendig (Iallefall ikk når cpu er uklokket) EDIT: Å ja. Jeg har skjekket at alle kjølere sitter bra på. En ting til er at jeg har qtec 350w PSU. Kan dette være feilen??? Endret 15. mai 2004 av S:T:A:N:D Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 De temperaturene er da ikke så ille. Kanskje *litt* høy på CPU, men ikke noe å bekymre seg over. Qtec PSU er noe dritt, ja, men tempen på den ser HELT fin ut. Lenke til kommentar
Gjest QbeC- Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 De temperaturene er da ikke så ille. Kanskje *litt* høy på CPU, men ikke noe å bekymre seg over. Qtec PSU er noe dritt, ja, men tempen på den ser HELT fin ut. Men det skal vel ikke være riktigt at det skal medfølge samme kjøler som sitter på en celeron 2.4??? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Men det skal vel ikke være riktigt at det skal medfølge samme kjøler som sitter på en celeron 2.4??? Såfremt du ikke har kjøpt en prescott er boxed kjølingen noenlunde lik. Du får enten bruke den som fulgte med, eller kjøpe en annen. Vil forøvrig anbefale Zalman 7000cu (stille og kjøler bra) Strømforsyningen din har lite og ingenting med temperaurene å gjøre, men om den suger ut luft over prosessoren er ikke det noe minus Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 (endret) Tror ikke tempraturmålingene til hovedkortene er særlig til å stole på. Her er en "enkel" test. Abit IC7 viser her 45ºC mens Asus P4C800-E Deluxe viser 28ºC, når tempraturene skulle vært de samme. Har selv et Abit IC7 som viser 40-45ºC idle. Syntes det var for mye når jeg ikke klokket, og hadde flere kabinettvifter. Fjenet det "orginale" stoffet under kjøleribba og brukte en bedre kjølepasta. Men tempraturen er fortsatt omtrent det samme. Endret 16. mai 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Kan bekrefte det Sigurd2 sier. Med 100% identisk oppsett på 2 forskjellige hovedkort ble det slik : Asus idle : 26 grader Asus load : 33 grader Abit idle : 46-48 grader (alt etter dagsform) Abit load : 54 grader Hva var temperaturen idle / load med celeron prosessoren ? Lenke til kommentar
Gjest QbeC- Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 (endret) Kan bekrefte det Sigurd2 sier. Med 100% identisk oppsett på 2 forskjellige hovedkort ble det slik : Asus idle : 26 grader Asus load : 33 grader Abit idle : 46-48 grader (alt etter dagsform) Abit load : 54 grader Hva var temperaturen idle / load med celeron prosessoren ? den var 40 idle og 42 load. På samme hk. Endret 15. mai 2004 av S:T:A:N:D Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Tror ikke du trenger å få panikk av de temperaturene dine, det ser ganske ok ut, og økningen er ikke noe mer enn forventet. Om du har planer om litt klokking bør du bytte ut boxed kjølingen, får å ha systemet stabilt. Lenke til kommentar
joZa Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 De temperaturene er helt normale med den kjøleren, men du bør bytte den ut hvis du har planer om å overklokke. Lenke til kommentar
john_h Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Viftene hørtes ikke helt gjennomtenkt ut, for som kjent stiger varm luft, altså burde viftene høyest i kabinettet blåse luft ut, og de nederste suge luft inn. Men temperaturen din høres da ike høy ut (min P4 2,4 går på 2,82 og idler på rundt 40 for øyeblikket, det er riktignok uten noe vifter og med sidedøren av, men kabinettet står tett inntil mye rart, så luftsirkulasjonen er dårlig) Lenke til kommentar
Gjest QbeC- Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Viftene hørtes ikke helt gjennomtenkt ut, for som kjent stiger varm luft, altså burde viftene høyest i kabinettet blåse luft ut, og de nederste suge luft inn. det er 120mm som sørger for lift inn, og de to andre suger ut. det funker bra det. 120mm flytter dobbelt så mye luft tilsammen som disse andre to. Lenke til kommentar
john_h Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 *kremt* Det var ikke det jeg påpekte, mengden luft er sikkert bra, men temperaturen på lufta som dyttes inn og ut; nederst i kabinettet er det kaldest (varm luft er lettere enn kald luft, dette bør du ha lært på skolen) og derfor er det mer effektivt at vifter (generelt sett) høyt oppe i kabinettet trekker varm luft ut, og vifter langt nede dytter kald luft inn. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Fant denne om Abits tempraturer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå