Gå til innhold

Amd 64 vs p4


Anbefalte innlegg

Da er det slik at en A64 kan klokkes høyere enn P4. En A64 kan klokkes 20-25% med det nye nForce3 250.

en A64 2.0GHz klarer liksom fra 2.4 til 2.5GHz, sånn i snitt?

Han mener sikkert ytelse,

Men A64 til 2.4ghz burde da ikke være umulig med Vapochill eller slik heavy kjøling?

Tror Snekker`n klokket en A64 kraftig. Men han er ikke akkurat en nybegynner, og bruker noen par lapper på data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er det slik at en A64 kan klokkes høyere enn P4. En A64 kan klokkes 20-25% med det nye nForce3 250.

en A64 2.0GHz klarer liksom fra 2.4 til 2.5GHz, sånn i snitt?

Han mener sikkert ytelse,

Men A64 til 2.4ghz burde da ikke være umulig med Vapochill eller slik heavy kjøling?

jeg hadde min 3000+ @ 2.4, men det var ei stabilt :p

den var stabil på 2.3 med nforce3 150:D

Lenke til kommentar
Vel du merker ikke noen forskjell. Og AMD a64 er en low end 64 bits CPU. Den er ikke like god på 64bits aplikasjoner som de fleste andre 64 bits CPUer. Så det er bare tull å kjøpe den bare grunnet at den har 64bits muligheter. Du kommer ikke til å få noen stor ytelse forbedring. Den er en fantastisk hybrid CPU, men den er sterkt vektlagt å prossesere 32 bits aplikasjoner.

 

Hvis du skal klokke så får du mer igjen av en P4 CPU. ( i tester)

Hvis du ikke skal klokke så får du mest igjen av en A64 CPU. (i tester)

 

A64 kan overklokkes, men den er ikke svært villig til å klokke mye.

Vel, det var jo et spennede innlegg fra en som ubeskjedent kaller seg "MacFan". Jeg går ut i fra at du ikke har skotske aner fra klanen Mac Fan, og at du på denne måten røper en viss inhabilitet med tanke på å gi en balansert vurdering av et produkt som ikke at et eple trykt på boksen. Noe som stort sett gjelder alle dere som bruker "verdens kraftigste hjemmedatamaskin" med "verdens enkleste og mest stabile operativsystem".

 

Hvordan kan du påstå at AMD64 er en lurvete implementering av 64bit kode?

Har du egen erfaring med disse prosessorene?

Det du sier høres mer ut som er furtent grufs fra en G5-bruker som ikke har fått nok oppmerksomhet for sitt valg av 64bit prosessor. G5 støtter vel 64bit gjør den ikke? mmmh?

 

Alle tester av AMD64 jeg har sett har gitt strålende resultater i 64bit modus. I stort sett alle testene overgikk Opteron alle de "vanlige" desktop-CPUene og viste seg som en meget verdig konkurrent til tyngre server CPUer. Ser man ytelse opp mot pris er det en reell knock-out av f.eks Intel sine Itanium-prosessorer.

Tipper det sitter folk hos Intel og gremmer seg over 4 og 8-veis Opteron-servere

 

Testene jeg har sett ble gjort med Linux som OS. La nå endelig ikke Microsoft sin veike satsing på AMD64-plattformen være et endelig mål på dens 64bit ytelse.

Jeg vet Opteron og AMD64-3200 ikke er samme CPU, men 64bit implementeringen er den samme i begge - minnebus, antall hypertransportkanaler og cache-størrelse (og sikkert andre småting) er forskjellig. Naturlig nok tilpasset beregnet bruk.

 

Slutt å gi negativ kritikk av et produkt som de færreste, antakelig inklusive deg, ikke har prøvd - og langt i fra prøvd i 64bit modus.

Det blir VELDIG spennede å se hva som skjer når windows slippes i 64bit og applikasjoner/spill sakte men sikkert også dukker opp i 64bit. Først da ser vi potensialet i prosessoren. Det er i seg selv selvsagt ikke et argument for å velge AMD64 nå - for om et år vil dagens AMD64 prosessorer begynne å bli gamle.

 

-phew-

 

Fatter ikke at jeg gadd skrive så mye om dette :-D

Jaja. Kjedelig dag på jobb ;-)

 

-x-

Lenke til kommentar

@-x-

 

du fatter ikke at du skrev så mye, men det var veldig intresant, lærer mye av folka her... tror jeg skal kjøpe amd 64, blir ikke før om et par mnds. Får se hvordan markedet er da:)

 

@resten, takk for alt, jeg begynner å kjønne dette (nesten:P)

 

altså, men 64 bit os så vill en amd 64 nesten doble ytelsen i forrhold til en p4?

 

en ting til, amd 64 eller amd xp 3400 eller hva de heter? da er vell en amd 64 mye bedre?

Endret av Phonix.
Lenke til kommentar
altså, men 64 bit os så vill en amd 64 nesten doble ytelsen i forrhold til en p4?

 

Nei!

 

Tror kanskje det hadde blitt en teoretisk dobling av båndbredde om A64 og P4 hadde hatt samme busteknologi og like mange minnekanaler. Men prosessoren gjør mye annet en å skyve data, den gjør også utergninger.

Lenke til kommentar
Vel du merker ikke noen forskjell. Og AMD a64 er en low end 64 bits CPU. Den er ikke like god på 64bits aplikasjoner som de fleste andre 64 bits CPUer. Så det er bare tull å kjøpe den bare grunnet at den har 64bits muligheter. Du kommer ikke til å få noen stor ytelse forbedring. Den er en fantastisk hybrid CPU, men den er sterkt vektlagt å prossesere 32 bits aplikasjoner.

 

Hvis du skal klokke så får du mer igjen av en P4 CPU. ( i tester)

Hvis du ikke skal klokke så får du mest igjen av en A64 CPU. (i tester)

 

A64 kan overklokkes, men den er ikke svært villig til å klokke mye.

I forhold til andre low end prosessorer f.eks G5 så yter den vesentlig bedre. Og når intel sin hybrid kommer vil nok ikke den yte noe spesiellt bedre den heller da den bygger på samme arkitektur som dagens P4.

 

Ingen vanlig forbruker kommer til å kjøpe Itanium om 1 år for å kjøre Win 64 så A64 har nok en ganske god rolle som 64 bits prosessor i dagens marked. Det er ingen som har noe bedre alternativ.

 

Om man ikke får så stor ytelseforbedring gjenstår å se når programmene faktisk blir ferdige og får modnet seg. Men raskere enn 32 bit vil det uansett gå i 90% av tilfellene.

Lenke til kommentar
altså, men 64 bit os så vill en amd 64 nesten doble ytelsen i forrhold til en p4?

0-20%, avhengig av at programvaren er optimalisert for det. Kort sagt bør ikke 64-bit støtte være noe argument for noe datakjøp idag, om du bruker Windows hvertfall (OS støtte er 1/2 år unna) og programvare enda lenger unna.

Lenke til kommentar

så du mener det er 0 vitsi med 64 bit system atm?

 

altså, det jeg skal frem til er at jeg skal ha nye data, eller endel nye deler om 2 mnds, og lurer på hva jeg skal velge av alt for å få best ytelse til spill/videoer/flash og musikk?! har trodd at amd hadde et lite overtak mot p4 men ser nesten ikke sånn ut her...?

Lenke til kommentar

Når du kjøper 64bit system i dag så vil du få muligheten til 64bit i fremtiden(vet at linux støtter 64bit).

 

Det er programmene som bestemmer hva som er best av AMD og Intel! Du må nesten komme med hvilke programmer du bruker og om du vil satse mer på FPS i spill fremfor noen mindre sekunder i multimedia.

Lenke til kommentar
har trodd at amd hadde et lite overtak mot p4 men ser nesten ikke sånn ut her...?
AMD har det ja, men det er med fx-53 cpen...

 

Om du kjøper en 3,2 og klokker den til 3,6-4 så ville jeg ha kjøpt INTEL.

 

Tenker bare på hyper threading som er sinnsykt stabilt og henger aldri, uansett om man kjører 100% cpu med koding i bakgrunnen.

 

Det blir liksom 1,5 cpu.

 

,men du velger, du har pengene ;)

Endret av tbend
Lenke til kommentar

Å si at Athlon 64 klokkker dårligere enn intel er bare tull. Med et nForce 3 chipsett (150/250) som begge har agp/pci lock (ja, det funker på en del 150 hovedkort om man kan triksene) så klokker de aller fleste cpuene villig opp til 2300-2400 på stock vifte. Med en god vifte er 2,5 ghz og 2,6 ghz fult mulig. Hvis det er en 3200+ (2ghz) man har vil det si 300-600 mhz overklokk, eller 15-30%. Med en p4 3,2 ghz (med omtrent samme ytelse som 3200+ stock) kommer man til rundt 3,5-3,6 ghz med stock vifte (det er de som kommer lenger, men det er også nok av de som ikke klarer 3400 også) Med god luft er ikke 3,8 ghz umulig, men for 4 ghz må man ha vannkjøling eller bedre (selv da er det vannskelig). Da klokker man altså fra 300 mhz til 600 mhz, altså det samme som a64. Som kjent så yter AMD en god del bedre enn intel per mhz, så hvem som er den beste overklokkkern skulle det vel ikke være noen tvil om.

 

Alle disse tallene er bassert på hva jeg har sett folk har klart. Jeg har ikke tatt med alt jeg har sett av a64 på via hovedkort fordi det ofte er andre ting en cpu som blir flaskehalsen.

 

Når det gjelder 64 bit så kan jeg ikke finne noe som helst argument for at det er negativt. Når programvaren kommer vil man kunne booste systemet med 10-30 % avhengi av oppgaven uten å bytte ut noe maskinvare. Hvis vi sier at gjennomsnittet blir 15% ytelses økning vil en 2000 mhz A64 få en fartsøkning som om man skulle klokket den opp med 300 mhz, som kommer godt med.

Lenke til kommentar
så du mener det er 0 vitsi med 64 bit system atm?

A64 er en svært rask CPU - det, og ikke 64-bit støtten er grunnen til at du bør velge den. Vesentlig 64-bit programvare støtte er enda langt unna. 2005 begynner det nok men først i 2006, med Longhorn kommer den store bølgen, tipper jeg.

 

Med en p4 3,2 ghz (med omtrent samme ytelse som 3200+ stock) kommer man til rundt 3,5-3,6 ghz med stock vifte (det er de som kommer lenger, men det er også nok av de som ikke klarer 3400 også) Med god luft er ikke 3,8 ghz umulig...

 

Når det gjelder 64 bit så kan jeg ikke finne noe som helst argument for at det er negativt. Når programvaren kommer vil man kunne booste systemet med 10-30 % avhengi av oppgaven uten å bytte ut noe maskinvare

Min litt over 1 år gamle P4 2.6C klarer akkurat 3.4GHz. 3.2C har jeg dratt til 3.78 med boxed vifte ;)

 

64-bit støtte er slett ikke negativt, men det bør ikke være noe som "avgjør" et PC kjøp idag, i dagens forstand har det lite annet enn markedsføringsverdi. Et 'lite' boost en gang i fremtiden (når 64-bit støtten virkelig er der) er ikke noe å sikte etter i dag. Tenk på hva som lønner seg i dag heller.

 

Hvor mye 64/64 vil gi over 32/32 er uvist men jeg trodde AMD snakket om 0-20% i snitt, men dette er det egentlig ingen som vet... enda.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du påstå at AMD64 er en lurvete implementering av 64bit kode?

Har du egen erfaring med disse prosessorene?

Det du sier høres mer ut som er furtent grufs fra en G5-bruker som ikke har fått nok oppmerksomhet for sitt valg av 64bit prosessor. G5 støtter vel 64bit gjør den ikke? mmmh?

1) Jeg har en maskin med A64, men den er til server ( bruker den ikke, til vanlig)

2) Har kjørt noen tester selv, der bare 64 bits aplikasjoner og OS er brukt. Der A64 bare fikk en boost på ca 10% mens G5 som du refererer til i teksten fikk en booset på ca 20%. Altså dobbelt så mye. Den eneste 64 bits CPUen fra Intel er jo en ren 64 bits CPU og den er svært dyr, og knuser vel det meste som finnes an CPUer i dag ( når det gjelder prossesering av 64bits ting). Etter spc. jeg har sett på av Power 5 så tror jeg den er ca like god som Intalium, selv om de ikke har samme bruksområde.

3) Jeg tror apple fikk mer en sin del av publisitet over sin 64 bits data.

 

Og jeg tror ikke det hjelper å sette alle apple brukere i en boks, det styrker ikke intrykket av den såkalte posten din

Noe som stort sett gjelder alle dere som bruker "verdens kraftigste hjemmedatamaskin" med "verdens enkleste og mest stabile operativsystem".

 

Og hva i helvete har Opteron med A64 å gjøre. Det er to ganske forskjelige CPUer. Selv om de er fra hammer begge to. Det er ikke bare

andre småting
som er forskjellen.

 

Jeg begynner å snakke om A64 ikke Opteron. :thumbdown:

 

Tror du bør se litt på deg selv før du kaller andre folk for fanatikere.

 

Hvis du kunne klart å hold deg saklig hadde jeg kanskje giddet å ta deg alvorlig.

Lenke til kommentar

2) Har kjørt noen tester selv, der bare 64 bits aplikasjoner og OS er brukt. Der A64 bare fikk en boost på ca 10% mens G5 som du refererer til i teksten fikk en booset på ca 20%. Altså dobbelt så mye.

Pga. av det du skriver her så har AMD har en lurvete implementering av 64bit kode :nei: Dette høres ikke veldig troverdig ut og kanskje du kan komme med hva slags programmer du testet med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...