Gå til innhold

Amd 64 vs p4


Anbefalte innlegg

Noen som har viten om dette?

jeg skal kjøpe enten amd 64 eller p4, p4'en blir vell på 3,2 ghz eller llignende.

amd 64 blir vell amd 64 3200+ 1 mb catch

 

eller noen andre forslag?

 

dataen skal brukes til litt programering, spill, flash, videror og musikk.

 

+/- til disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plusser og minuser med de 2 cpu-ene kan kort angis som følger.

 

A64 3200+

  • Yter ca 10 % bedre en i spill (snitt). Bare noen få % i Halo, Gun Metal og Warcraft III. Stor forskjell i UT og Splinter Cell.
  • Yter betydelig bedre i kompilering av programkode, eks Visual Basic
  • Yter bedre i en lang rekke kontorapplikasjoner. Men her spriker resultatene avhengig av hvilke tester som brukes.
  • Fordel av 64 bits kode. Men Windows XP kommer ikke som 64 bit før i desember (finnes som beta i dag), trolig er det først i 2005 vi vil få en god del 64 bits program.
  • Enkelte HK er sensistive overfor minne. Gjelder ikke kort bygd på nForce 3 150 og 250 brikkesett
  • Ny "standard" og bør således være på markedet noe år.

P4 3,2C 800FSB

  • Yter bedre i de fleste programmer som gjelder video og audio encoding og decoding. Gjelder særlig mp3 og DivX kodeks. Ogg Vorbis og XviD kodekser yter bedre på A64. Forskjellen er fra 5 - 20 % til fordel for P4
  • Yter bedre i flere rimelig applikasjoner for videoproduksjon, eks Pinnacle - særlig encoding delen.
  • Yter bedre i f.eks Photoshop - når testet med PsBench.
  • Yter bedre i de fleste 3D applikasjoner - slik som Cinema 4D og 3D StudioMax
  • Svært overklokkingsvennlig cpu
  • Svært stabile HK (særlig i865 og i875 brikkesett)
  • Socket 478 og brikkesettene blir erstattet med Socket 775 (LGA 775) og nye brikkesett i løpet av sommeren. Er således en standard på vei ut etterhvert.

Pris for de to er omtrent hipp som happ. Og pga at mye skjer når det gjelder standarder for tida, er det vanskelig å si noe om oppdraderingsmuligheter på sikt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Per i dag er P4'en et naturlig valg dersom du skal overklokke, de "går lenger" og ikke minst pga mangfoldet av gode P4-hovedkortene som er velegnet for dette.

 

Bortsett fra det er det er ganske hipp som hatt hva du velger ytelsemessig, du vil neppe merke forskjellen på de to i praktisk bruk.

 

Bare husk å skaff deg et skikkelig hovedkort/chipsett og skikkelig RAM med AMD løsningen (ellers vil du angre).

Lenke til kommentar
men overklokkingsmuligheter for amd 64 bit noen?

takk for alt, dette hjalp mye

 

 

linux er det 64 bit system nå?

Jepp... AMD 64 har overklokknings muligheter, i likhet med de fleste, om ikke alle prosessorene på markede i dag.

 

Linux fås som både 32 bit, og 64 bit.

Lenke til kommentar
Per i dag er P4'en et naturlig valg dersom du skal overklokke, de "går lenger" og ikke minst pga mangfoldet av gode P4-hovedkortene som er velegnet for dette.

 

nForce3 250 er da ikke så dårlig til å klokke en AMD64!

Sikkert ikke, men utvalget blandt disse kortene er heller ikke stort.

Lenke til kommentar

Vel du merker ikke noen forskjell. Og AMD a64 er en low end 64 bits CPU. Den er ikke like god på 64bits aplikasjoner som de fleste andre 64 bits CPUer. Så det er bare tull å kjøpe den bare grunnet at den har 64bits muligheter. Du kommer ikke til å få noen stor ytelse forbedring. Den er en fantastisk hybrid CPU, men den er sterkt vektlagt å prossesere 32 bits aplikasjoner.

 

Hvis du skal klokke så får du mer igjen av en P4 CPU. ( i tester)

Hvis du ikke skal klokke så får du mest igjen av en A64 CPU. (i tester)

 

A64 kan overklokkes, men den er ikke svært villig til å klokke mye.

Lenke til kommentar
@bolson, du sier nesten at p4 er bedre da?

men overklokkingsmuligheter for amd 64 bit noen?

takk for alt, dette hjalp mye

linux er det 64 bit system nå?

Noen av brikkesettene til A64 er lite egnet til å klokke fordi de ikke har AGP/PCI lås, noe som medfører at busshastigheten her øker. Særlig harddisker liker ikke dette. NForce 3 250 har lås, men spesifikasjonene på noen av kortene her angir klare begrensinger. P4 på f.eks ASUS HK (P4P800) er meget enkle å overklokke med 10 - 20 %, dvs en 3,2 klokkes fint til 3,6. Ellle som Dollar skriver, mengder av gode og overklokkingsvennlig HK.

 

Jeg mener ikke at P4 er bedre enn A64. Men pga forskjellene i arkitektur yter de forskjellig i ulike programmer/programtyper. Så hva som er best må vurderes ut fra bruksmønster. Bruker du f.eks mest tid til å spille, eller programmering eller tyngre matematiske applikasjoner og "kontor"program - ville jeg valgt A64. Er det audio eller video eller 3D eller fotobehandling som er det en bruker mest tid til så er P4 et bedre valg for de fleste.

 

Men som Dollar skriver. Ytelsen er så bra for begge alternativene at du uansett blir fornøyd. Største ulempen med socket 478 (P4) er at den forsvinner etterhvert.

Lenke til kommentar
Største ulempen med socket 478 (P4) er at den forsvinner etterhvert.

Største ulempen med *alt* som finnes idag er at hovedkortene ikke har PCI Express, så kortet er avleggs lenge før CPU støtte/oppgradering overhode er noen problemstilling.

 

Skal du handle noe idag, så vit at alt sammen er deadend med tanke på oppgradering et år fra i dag (skjermkort, RAM, hovedkort, CPU). Kanskje også kabinettet :p

Lenke til kommentar
NForce 3 250 har lås, men spesifikasjonene på noen av kortene her angir klare begrensinger. P4 på f.eks ASUS HK (P4P800) er meget enkle å overklokke med 10 - 20 %, dvs en 3,2 klokkes fint til 3,6. Ellle som Dollar skriver, mengder av gode og overklokkingsvennlig HK.

 

Husk at når man klokker en AMD64 med 400MHz, så må man klokke en P4 med 600MHz for å få den samme ytelsen. Det er for mye fokusert på hvor mange MHz en prosessor kan klokkes og MHz er jo ikke alt. Blir så dumt å lese at A64 ikke kan klokkes like mye som P4, når jeg vet at A64 ikke trenger å klokkes så høyt for å få den samme ytelsen.

Lenke til kommentar
@bolson, du sier nesten at p4 er bedre da?

men overklokkingsmuligheter for amd 64 bit noen?

takk for alt, dette hjalp mye

linux er det 64 bit system nå?

Det kommer jo an på hva du skal bruke den til.

 

De eneste gangene jeg merker jeg har for lite CPU-kraft er når jeg spiller 3D-spill, så for meg er A64 best. Om du driver med relativt heavy videoredigering er nok P4 best, men det er noe jeg aldri gjør.

Lenke til kommentar
Da er det slik at en A64 kan klokkes høyere enn P4. En A64 kan klokkes 20-25% med det nye nForce3 250.

en A64 2.0GHz klarer liksom fra 2.4 til 2.5GHz, sånn i snitt?

Han mener sikkert ytelse,

Men A64 til 2.4ghz burde da ikke være umulig med Vapochill eller slik heavy kjøling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...