Gå til innhold

Vannkjøling, men ikke kvitt alle vifter

Anbefalte innlegg

Jeg nå satt inn vannkjølig og cpu, nb og gpu holder fine og flotte tempraturer. Men akk :( ...jeg sliter med tempraturen på det som kalles PSW eller hva det var. Når jeg kjører pc'n på max, så fyker den tempraturen fort over 60 grader og nærmer seg fort 70. Det er da jeg bare må vedgå nederlaget og starte min siste gjenværende vifte, en 120mm. Må kjøre den på fullt for å holde tempen ned mot 60 grader. Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre for å bli kvitt den siste vifta? Og hva/hvor ER denne PSW? Har lagt ved et bilde hvor jeg har ringet rundt det jeg trór det er.

psw.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg måler ikke tempraturen annet enn hva jeg ser på monitorprogrammer. Slik som HWDoctor som følger med Abit-kort. Der er det tre tempraturer som leses av: CPU, NB og PSW. Har alltid lurt på hva PSW er og hvor det er. Derfor jeg spør nå. Jeg vet ikke om det er disse som jeg har ringet rundt som faktisk blir så varme eller er dette PSW. Jeg bare gjetter. Håpet at noen her kunne gi meg et definitivt svar.

Lenke til kommentar
Hei!
Disse transistorne er overflate montert og kobber folien på hk`et er deres "kjøle ribbe". Den brede stripen på toppen på trans. er den delen som har kontakt med transistoren og dermed varmen. Det vil ikke hjelpe det gran å klistre noen ribber på det svarte.
Hvis de skal kjøles må du lodde av den brede stripen, bøye opp transisoren og lodde den fast på en kobber ribbe, må være av kobber for det er litt vanskelig å lodde alu :p .

Mvh
Magnus Kofoed
Lenke til kommentar

Se litt på denne testen. MSI K7N2 Den viser at

MosFet-transistorene som driver med strømstyring (noe sånt)

blir veldig varme. Dette blir enda mer aktuelt når man har

vannkjøling og liten eller ingen luftgjennomstrømming. Har selv

dette HK og har laget meg en felles vannblokk for NB og disse

transistorene. Slik.

De originale ribbene fra K7N2 har fått samme funksjon

på to andre PCer som er vannkjølt. De hadde ingen kjøling

på disse transistorene. Lagde en klemme som er festet i en

festeskrue til HK for å holde dem på plass.

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

Meget pen løsning, kan ikke si at jeg har problemer med dette på mitt abit kort (NF7-s v2.0) vet ikke hvilket kort du har, men uansett kan det lønne seg og ha noe luft gjennom strøming. Jeg har vannkjøling men har 3 stk vifter i PC'n (uten om PSU og radiator) dette er blant annet for og kjøle PSW (om det er riktig navn).

Du vil ikke få noe mere lyd om du har stillegående vifter. Viftene mine overdøves av HDD'ene som jobber.

Lenke til kommentar
Se litt på denne testen. MSI K7N2 Den viser at

MosFet-transistorene som driver med strømstyring (noe sånt)

blir veldig varme. Dette blir enda mer aktuelt når man har

vannkjøling og liten eller ingen luftgjennomstrømming. Har selv

dette HK og har laget meg en felles vannblokk for NB og disse

transistorene. Slik.

De originale ribbene fra K7N2 har fått samme funksjon

på to andre PCer som er vannkjølt. De hadde ingen kjøling

på disse transistorene. Lagde en klemme som er festet i en

festeskrue til HK for å holde dem på plass.

Pen løsning det der. Men kan det stemme det som Makofoed sier at det ikke er noe poeng å sette kjøleribber på dem slik som de er nå? Det ser jo vitterlig ut som om det er det MSI selv har gjort, og jeg regner med at de vet hva de driver med.

OogaBooga: Jeg regner med at du merka forskjell på før og etter vannkjøling av transistorer siden du bruker det? Har noen gamle kjøleribber jeg kan kutte opp og feste på et vis om det vil ha noen virkning.

Lenke til kommentar

Har ikke merket forskjell da dette

prosjektet ikke er ferdigbygget enda. :(

Nøler litt med PSUen, den er ikke så

enkel å bygge om til vannkjølt som de

jeg har fra før. ;)

Og så skal det hostes opp gryn til en

XP 3200 og et godt skjermkort...

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...