IV Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 (endret) Jeg har hørt at en må sette den "største" (hva nå enn det måtte bety, MB, raskest, størst CL??? e.l.?) ram-brikken i ram-slot 1, hvis ikke kan ting bli ødelagt..... Jeg har to ulike brikker: - Apacer 512MB UNB PC3200 CL3 - Crucial 512MB 333MHz CL2,5 Noen som har forslag til hvilken jeg skal sette først, (i slot 1)? Og bare for nyskjerrighets skyld.... betyr 333MHz og PC3200 egentlig det samme? Og at da f.eks PC2100 tilsvarer 266MHz? Og hva står egentlilg CL for og hva gjør den? Litt forvirret akkurat på det området..... På forhånd Takk!! Endret 15. mai 2004 av IV Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Les guiden i hw.no. Forteller det meste du trenger om ram. 333 Mhz brikker er det samme som PC2700, mens PC3200 tilsvarer 400 Mhz. CL er det samme som CAS Latency - se henvisningen til guiden ovenfor. Vet ikke om rekkefølgen har noen betydning, men vet at når du bruker to minnebrikker av ulike spesifikasjoner vil begge brikkene kjøre etter dårligste spefikasjoner, dvs at begge brikkene her vil kjøre etter 333 Mhz med CL 3. Har jeg feil håper jeg noen rettet meg. Tror det er vanskelig å ødelegge brikkene pga av rekkefølgen, men du kan kanskje få feil i oppstarten. På gamle SDRAM hadde jeg ihverfall 100 Mhz (2 stk) i slot 1 og 2 og 133 Mhz i slot 3 uten problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå