Gå til innhold

mekke vannblokker...

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det går ikke an å lodde aluminium! Det må da være mye bedre at begge delene er kobber?

For å lodde delene sammen er det best å fortinne begge delene først og så sette de sammen mens de er varme.

Jeg vet at du har limt de sammen men jeg måtte bare komme med et innspill tilfelle andre lurte på det samme. :smile:

Lenke til kommentar

"Kjära vänner"!!!

Her var det jo nok av synspunkter, bl.a. fra en metallurg!

Men én ting synes oversett av samtlige(?): Aluminium er et materiale som er svært vanskelig å lodde, "vanlig" loddetinn kan man bare glemme! Prøv, den som tviler....

Sammelimiming av delene høres også litt spooky ut, også bruk av silikon alene. Det aller beste er som allerede foreslått; en kombinasjon av silikon OG skruer! Satte sammen min blokk på denne måten, etter først å ha planslipt tetningsflatene nøye.

Ingen lekkasje om det gjøres på denne måten, garantert!!

Lenke til kommentar

Hei!

ser at det er mang en rar løsning her. Ville bare legge til noen fakta. Noen av dere sier kobber er mykt og noen sier motsatt... Alle har rett for kobber kommer i mange legeringer. Noen ekstremt harde og noen helt myke. Ved lodding av kobber (slik vi gjør det hos oss) bruker vi sølvlodd som er det eneste som duger for å få god ledeevne enten det er snakk om strøm eller varme. Det er over hode ikke noen problemer med å lodde med sølv men man må ha autogen for å få dette til. At dere driver å trikser med pakninger er helt uforklarelig.... dette isolerer varmen og det er faktisk bortimot bortkastet å bruke aluminium eller kobber i resten da..hvorfor heller ikke plexi?

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med realace.

Om du ikke sølvlodder eller kanskje lodder ville jeg tenkt mere på utseende en ledeevne på topp platen.

Og flere legeringer av kobber ?

jeg vil gjerne høre lit mere om de forskjellige legeringene. Og hvor lededyktige de er.

Men når jeg snakket om at cobber er mykt snakket jeg sef om rent kobber som er ganske mykt etter hva jeg vet

Lenke til kommentar

Hei!

Tja.. legeringer ja. Har ikke rett boken hjemme men kan undersøke hvis ønskelig.

Kopper har hardhet etter hvilken behandling den har fått. Kobber har motsatt herding enn stål, d.v.s dette:

Varm opp til rødt og la det avkjøles hurtig i vann.

resultat? da har du MYK glødet kobber

varm opp og la det avkjøle langsomt.

resultat? da har du hard kobber...

finnes ikke ren kobber...men du kan få det med en renhet oppi 99,9 % men da er det svindyrt!

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Hmmmm... Titan har faktisk bedre thermiske egenskaper en kobber og litt midre enn alu. Hvorfor har ingen tenkt på å bruke Titan? Ahhh sveisemetoden er ikke enkel! Men jeg tror faktisk jeg skal lage meg ett kabinett i Titan.. Tror ikke det er mange av de?

Mvh Realace

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...