CSSSK Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 Tenkte jeg skulle prøve fikse noen vannblokker selv til chipset og gpu. Planen min var å ta en bit aluminium, frese ut kanaler på den, og feste ei kobberplate over kanalene (den skal vende ned mot gpu/chipset seff). Hva kan jeg bruke for å feste kobberplata til aluminiumet? Funker det med epoxy eller noe silikon-basert lim?? Lenke til kommentar
Angelou Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 jeg ville ikke bare brukt silikon eller lignende. du kan enten lodde den fast (helst sølv lodde) eller så kan du jo altids skru de sammen og tette med silikon. Lenke til kommentar
Bugaloo Skrevet 1. november 2001 Del Skrevet 1. november 2001 bare se på http://www.dwpg.com/ han har løsning til en komplett vannkjølt maskin Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 2. november 2001 Forfatter Del Skrevet 2. november 2001 Dette her er kanskje et veldig dumt spørsmål, men er det mulig å lodde de sammen med vanlig loddetinn?? Lenke til kommentar
Angelou Skrevet 2. november 2001 Del Skrevet 2. november 2001 ja det er mulig lodde dem sammen med vanlig tinn Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 3. november 2001 Del Skrevet 3. november 2001 Med mindre du er veldig flink til å lodde slik at kobberet får _skikkelig_ god kontakt mot kobberet, tror jeg du likesågodt kan _snu_ ribba, og ha aluminiumsida mot cpu-en. Aluminium har såpass god ledeevne at en halvgod lodding vil overføre langt mindre aluminium enn reint kobber. Flaskehalsen i et vannkjølingssystem vil være overflata i vannblokka og radiatoren, ikke så mye om blokka er i aluminium eller kobber - så lenge den er _solid_. Lykke til, ihvertfall. mvh Are-Harald Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 Quote: On 2001-11-03 20:28, arehb skrev:Med mindre du er veldig flink til å lodde slik at kobberet får _skikkelig_ god kontakt mot kobberet, tror jeg du likesågodt kan _snu_ ribba, og ha aluminiumsida mot cpu-en. Aluminium har såpass god ledeevne at en halvgod lodding vil overføre langt mindre aluminium enn reint kobber. Flaskehalsen i et vannkjølingssystem vil være overflata i vannblokka og radiatoren, ikke så mye om blokka er i aluminium eller kobber - så lenge den er _solid_. Men hva om han lager den slik at kobberplata har full kontakt med vannet da? Onkel Thomas tegner og forklarer: Fres ut aluminimsblokka slik at det KUN er kobberplata som er bunnen mot prosessorene! [ Denne Melding var redigert av: Corleone på 2001-11-04 06:19 ] Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 4. november 2001 Del Skrevet 4. november 2001 :smile: [ Denne Melding var redigert av: Corleone på 2001-11-04 06:20 ] Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 5. november 2001 Forfatter Del Skrevet 5. november 2001 Quote: On 2001-11-04 06:16, Corleone skrev:Men hva om han lager den slik at kobberplata har full kontakt med vannet da? Onkel Thomas tegner og forklarer: Fres ut aluminimsblokka slik at det KUN er kobberplata som er bunnen mot prosessorene! Har nå begynt å leite etter en kobberplate (noe som ikke er så lett å få tak i. Gutta på blikkensageren var mer opptatt av mat enn å betjene kunder :smile:), sånn at jeg kan gjøre det du beskriver. Så det på http://www.dwpg.com også. Da tenkte jeg også å bruke skruer til å feste plata med og silikon som en slags pakning. På den måten er det også mulig å åpne blokka senere hvis det bli nødvendig, og det blir (forhåpentligvis) ånkli tett :smile: Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 8. november 2001 Del Skrevet 8. november 2001 Gode greier! Tror det er best å bruke silikon som er beregna på bruk i motorer. Det tåler MYE varme! :smile: Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 8. november 2001 Forfatter Del Skrevet 8. november 2001 Tja, hvis prosjektet mitt går som planlagt så blir det vel minusgrader i vannet som sirkulerer, og da trenger jeg ikke silikon som tåler varme :wink: Fattern har noe som heter Tec-7 (tror jeg) som er en slags blanding av silikon og lim. Den er til å lime fast bareromsfliser, lister, o.l. og fester også på metall. Prøver med det tenker jeg... Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 9. november 2001 Del Skrevet 9. november 2001 Husk at selv om vannet har minusgrader på enkelte punkter, så er det nok en god del varmere nær cpu'en. I tillegg så skal jo kobberplata og vannblokka lede bort høye temperaturer! Lenke til kommentar
Angelou Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Den beste tror jeg er og frese ut spor i kobber og ikke aleminium. dette fordi kobber er mykt og let og jobbe med, og fordi du får støre kontaktflate til vannet av kobber.. for og lodde det sammen ville jeg prøvd og få tak i en ovn som klarer og smelte tinnet. så banker du bare lit tin så flatt som du klarer og legger det mellom de 2 platene. dette presser du sammen men en tvinne eller no. så varmer du det opp samtidig som du strammer så hardt du klarer. (eneste problemer er at tinn ikke leder så bra varme så den øverste platen har liten efekt for kjølingen) derfor kan det være lurt og bruke sølv. men da må du opp i 800 grader tror jeg =/ Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Har hørt om sølvlodding. Det må jo innebære at en lodder med en sølvlegerig eller.no, og sølv leder jo best! Lenke til kommentar
petersv Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Quote: On 2001-11-10 14:10, Angelou skrev:Den beste tror jeg er og frese ut spor i kobber og ikke aleminium. dette fordi kobber er mykt og let og jobbe med, og fordi du får støre kontaktflate til vannet av kobber..for og lodde det sammen ville jeg prøvd og få tak i en ovn som klarer og smelte tinnet.så banker du bare lit tin så flatt som du klarer og legger det mellom de 2 platene.dette presser du sammen men en tvinne eller no.så varmer du det opp samtidig som du strammer så hardt du klarer.(eneste problemer er at tinn ikke leder så bra varme så den øverste platen har liten efekt for kjølingen)derfor kan det være lurt og bruke sølv.men da må du opp i 800 grader tror jeg =/ Har selv loddet en dreid messingbit på kobber(kjøleblokk). Trykket har ikke så mye å si, pga at man må varme bitene såpass mye opp uansett at tinnet blir meget tyntflytende. Begynn med å varme opp kobberplata og blokka med en gassbrenner, deretter påfører man tinnet på blokka der den kommer i kontakt med plata. Sett de i sammen og vent til tinner og delene er avkjølt. Tyngdekraften er nokk til å få det tett. Lenke til kommentar
Angelou Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 skal jo ikke bare få det tett da.. hadde ikke skadet om lit av kobberet hade greid of få kontakt. dette gjør at varmen blir bedr ledet fra topp platen. dette er seff bare detaljer.. men når du først lager blokk så hvorfor ikke ?? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Hrrm... Måtte bare kommentere at kobber er MYE hardere enn aluminium. Dette vet jeg fordi jeg er metallurg. Tips til alle som streber mot max kjøleeffekt; les grunnleggende varmeoverføringslære. Hva med å bruke pakninger av typen du finner mellom sylinder og topp i en motor. Disse materialene må tåle store temperatursvingninger og trykkendringer uten å gi etter... Lykke til med mekkinga! Lenke til kommentar
Angelou Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Ja ren aleminium er mykt som bare det, og kan nesten ikke brukes til noe så vidt jeg vet. Bruker man ikke stort sett legeringer av forskjellige typer? Hva som er best til og lede varme vet jeg ikke, men jeg kan sikkert finne det ut. Eller metallurgen som sikkert har mye bedre peil en meg kan svare Men at kobber er så fryktelig hardt kan du ikke mene ? jeg har selv jobbet med det og det er ikke noe problem og frese eller lignende. dette kommer jo selvfølgelig ann på hva du sammenligner med.. Lenke til kommentar
Angelou Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Sølvlodding: er bedre på nesten alle måter. det leder bedre varme, det er sterkere og det tåler mer varme. men du må opp i veldi høye tempraturer lit over 800 grader så vidt jeg husker. Kobber smelter ved noe over 1000 grader. Problemet er at det kan være lite heldig og blande 2 stoffer når begge er så nære smelte punkte. Hvorfor er jeg ikke sikker, men det kan være at electroner letter hopper over eller.no hvis noen kan svare på hvorfor det ikke er bra det, og eventuelt om dette gjelder om man skall lodde sammen kobber med sølv vil jeg gjerne høre det. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 11. november 2001 Forfatter Del Skrevet 11. november 2001 Mye gode forslag her som sikkert er bedre enn det jeg har gjort... hehe... Det ble no skikkelig bonde-mekk. Tok og fresa ut spor i aluminium først. Så fikk jeg tak i ei ca 1mm kobberplate og limte den fast i aluminiumet med Super Epoxy :smile: Ikke optimalt i det hele tatt, men det sitter skikkelig fast og er 100% tett. Det er jo dårlig med varmeoverføring mellom aluminiumet og kobberet, men vannet har direkte kontakt med kobberet, så jeg regner med at det holder. Det er jo tross alt ikke så mye som skal til for å kjøle ned chipset, gpu og ram... Håper bare ikke Epoxy'en bestemmer seg for å løse seg opp ellerno... Får se hvor lenge det funker før jeg blir våt på beina Takk for alle tips uansett! Får se om det ikke blir no oppgradering av kjølinga etterhvert med litt mer proffe metoder. Inntil videre er jeg lykkelig med en lydløs (og foreløpig tørr) data. [ Denne Melding var redigert av: CSSSK på 2001-11-11 20:37 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå