Gå til innhold

Viftestopp(v/mostand), skadende?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle teste ut om PSU klarer seg uten viften om er i.

Jeg har ikke lyst å kutte av vifta med det første, i tilfelle jeg må ha den.

derfor lurer jeg på om det er skadelig for viften at jeg stopper den med motsand imens det sendes strøm til den (eks. med tape). Dette over lang tid.

trodde det bare var magnetisme som skiftet pol e.l.

da gjør det vel ingenting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ble bare så keen når jeg så denne_

http://www.silentpcreview.com/article14-page2.html

3_sh_pics.jpg

edit_

ny adresse oh bilde

edit2_

tenkte å måle temp nå, når maskinen har stått på lenge.

+når jeg har brukt den under mye/maks load.

så stopper jeg om jeg ser det blir altfor mye.

(ser på PSU hva som er "maks")

luften som kommer ut bak nå, er langt fra varm.

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Ok, men PSU har jo fortsatt kjøling, om enn med en "ekstern" vifte. Og så lenge den tar seg av kjølinga, så kan du ganske sikkert kutte ut den interne vifta.

Har vel gjort noe av det samme sjøl faktisk, ved at jeg har plassert en 90mm saktegående blåsende vifte under PSU, og tettet alle åpninger. Bortsett ifra den hvor orginalvifta satt. Ett sted må jo lufta evakueres.... :green:

Lenke til kommentar
Kokoo! (Beklager, måtte bare!)

Ingen PSU´er klarer seg uten vifter / kjøling, over tid! Så ja; Det er skadelig!

Resten av det du skrev kan jeg rett og slett ikke svare på.....

Å jo da. I dag kjørte jeg min kjære q-tek 450W uten viftene ca 3 timer, var ikke klar over at viftene ikke gikk så jeg satte meg ned og spilte far cry og da begynte asus probe å hyle... Ingen feil og ingen ødelegelser. Jeg satte på viftene igjenn siden jeg ikke ville tøye srtikke lengere :)

Lenke til kommentar

Du kan bare sette på en motstand der ja, men det er en grunn til at det er kjøling på PSU :thumbup:

Det er noen transistore inne i den som har en stygg tendens til å bli litt varme!

Men jeg skjønner ikke hvorfor du vil sette på en motstand... Er det ikke bare å nappe ut lednigen(e) til viften da?

Lenke til kommentar

Åneida, knutern!

En svært sannsynlig årsak til at det gikk bra i ditt tilfelle, er nok at du fortsatt hadde en viss "trekk" gjennom PSU fra kabinettvifter etc.

Men om du tør, så kan du jo plukke av sidedør etc, og prøve igjen. Jeg skal ikke dermed påstå at noe "raser" for det, men at det blir varmt? Definitivt!

Lenke til kommentar
Åneida, knutern!

En svært sannsynlig årsak til at det gikk bra i ditt tilfelle, er nok at du fortsatt hadde en viss "trekk" gjennom PSU fra kabinettvifter etc.

Men om du tør, så kan du jo plukke av sidedør etc, og prøve igjen. Jeg skal ikke dermed påstå at noe "raser" for det, men at det blir varmt? Definitivt!

He he he. Tror neppe dette kan gjøres en gang til. hadde en 80mm vifte på ca 3000 o bak i kabinettet. Alle dører var på slik at din teori stemmer villt. Det var sabla varmt der inne :D . Så det hele var en tilfeldighet sånn sett.

Så konklusjonen er: Du har rett ingen psu vil tåle dette serlig lenge.

ps var litt ironi i denne "Å jo da" :D

Lenke til kommentar
da blir det nok å modde på en 120mm

får seg hva dagen bringer.

når jeg skrev mostand, mente jeg som å tape viften fast slik at den ikke klarte å starte/gå rundt.

tar den skade av d?

Taper du fast vifte bladene så kan det hende at motoren ryker (meget sansynlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...