Gå til innhold

PC reboot, korrupte filer og feilmeldinger

Zimon

Anbefalte innlegg

Heisann folkens, håper at noen kan komme med noen innspill, men tror jeg har dekket det meste utenom å bytte komponenter. Skal bytte hovedkort i morgen for å se om det løser problemet.

Aller først min maskinspec: Maskinen er ikke klokket, ikke vært klokket heller.

Chieftec Dragon 360W kabinett

ASUS P4B533-E hovedkort

P4 2,0Ghz

Crucial PC2100 DRR 512B cl2,5 x2 = total 1024MB

Hercules Radeon 9800PRO 128MB (Hercules sin Catalyst 4.10)

1x Western Digital 160GB 8MB cache (WDC WD1600PB)

2x Western Digital 120GB 8MB cache (WDC WD1200JB)

Adaptec SCSI kort AHA-2930

Sony CD-R/RW SCSI (CRX145S)

Pioner DVD-ROM SCSI (DVD305)

Aopen CD-R/RW IDE (CRW5224)

WinXP pro engelsk med SP1

Grunnen til at det er 3 CD units i burken er at DVD-ROM tar ikke CD plater lengre, kun DVD. Sony brenneren er treg og ripper nå kun i 1x hastighet. Skal kaste ut begge etter hvert når jeg får kjøpt DVD brenner.

Til problemet

I allefall, i det siste 1/2-1 år ca så har jeg opplevd ofte at jeg ikke får kjørt spill, får opp en typisk RAM feil melding som sier : "The application failed to initialze properly (0xc0000005) - Click on OK to terminate the program." Dette her også skjedd på programmer og flere spill. Siste spillet jeg har dette problemet med er Farcry. Der opplever jeg også at dette kommer når den loader neste brett. Av og til får jeg melding om missing DLL file (husker ikke hvilken), men fila er der. Jeg kommer også innimellom inn i Farcry, men da er grafikken ødelagt, all teksture borte, ser ikke vegger eller fiender eller noe, det meste er svart. Men venter en time eller en dag så funker det. Så problemet her er helt periodisk, kommer og går problem.

Annet problem er at jeg har opplevd på alle diskene mine at det har blitt korrupte filer, heldigvis så har WinXP unngått fatale ødeleggelser, men har mistet en masse feriebilder tatt med digital kamera og mye musikk. Dette kommer og går litt dette problemet også.

Siste problem er at PC'en rebooter innimellom. Den står på 24/7 som regel og den kan stå over en uke, men når jeg kommer hjem fra jobb f.eks så står i DOS vindu med press any key to reboot. Har sett feilmeldingen før dette 1 gang, bluescreen som refererer til OS feil. Når den står i "press any key to reboot" og man trykker en tast så vil den ikke laste OS, går bare tilbake til press any key... Må da kaldbootes.

Pc'en er formatert flere ganger. Også alle diskene også. Flere versjoner av chipset drivere og slikt er prøvd. Også catalyst drivere. Problemet var også tilstede ved 1 disk mindre, samt da også med ett ASUS V6800 skjermkort, gammelt Geforece 256 kort som funker helt konge den dag i dag.

Jeg har kjørt Memtest86 i flere dager i strekk, ingen feil funnet. Jeg har også kjørt Western digitals sin hard diske test utility 20-30 ganger og ingen feil funnet der heller.

Poweret skal klare å levere nok strøm. Det er heller ikke noe temperatur problem da CPU holder 36 grader og MB holder 33. Når Farcry funker så kan jeg spille leeeeenge uten problem, så lenge jeg er på samme brett. Så GPU temp kan også utelukkes. Poweret er ikke problem (såfremt ikke ustabilitet i volt etc, men ASUS probe viser stabile spenninger som fy!) :) Samt så har jeg kjørt med kun Aopen CD-R/RW uniten i en periode sammen med ASUS V6800 kortet som bruker lite strøm.

Dette innlegget ble nok en liten avhandling, men føler at det er viktig å fortelle godt om problemet og hva som er utprøvd.

Som nevnt tidlig i innlegget så skal jeg bytte hovedkort i morra (har lånt ett MSI 845PE Max2 kort av en fra jobben) og skal da formatere og legge inn fra scratch. Satse på at det går stabilt for å bekrefte at det er HK som er prob. I allefall det mine mistanker er.

Men håper at noen har hatt lignende erfaringer eller har noen tips å komme med.

Takker for hjelp folkens. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...