Gå til innhold

Anbefaling av digitalkamera til ~kr 4000.-

Anbefalte innlegg

Hei.

Først vil jeg bare si at; ja jeg har søkt på forumet, og ja jeg har besøkt akam.no og lest masse der.

Jeg er ute etter et kamera som kan ta bilder som dette og dette, altså fine "closeups", om det er å få i denne prisklassen.

Andre "krav" er at kameraet har et utseende som de to under (rett og slett fordi jeg ikke liker "lommeformatsutseende" og at bildekvaliteten ellers er god.

Pris er ikke låst til 4000.-, kan godt gå litt over eller under om det er nødvendig.

Har sett på Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom og HP Photosmart 850, og for meg som er rimelig grønn på området, ser begge helt greie ut for meg.

Om noen har noe å si om disse to, eller anbefalinger til meg, så hadde det vært kjempefint. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også legge til at jeg fra før av har et HP PhotoSmart 318, så forskjellen blir nok enorm, uansett hva jeg måtte velge.

Tenkte å kjøpe kameraet i dag, så kjappe svar hadde vært finfint.

MP: 3-4 :shrug: Vet ikke hva som er vanlig jeg. :blush:

Lenke til kommentar

hp r707 er et helt nyy hp-kamera som har fått veldig bra kritikk!! det har over 5 mp og 3x optisk zoom + digitalt osv.. hp har også en kanpanje nå, så hvis du leverer inn et gammelt kamera får du 450 kr avslag hvis du velger r707.. da kommer kameraet på ca. 3000! hvis du trenger mere info av det har Lyd & Bilde testet det i sitt nye nummer. Jeg siterer: dette kameraet hadde vært å anbefale uansett pris, men når prisen t.o.m. er så lav som 3499 kr. er dette veldig bra valg (karakter: 5).

EDIT: kameraet utjevner også forskjeller på mørke ansikter osv... og fjerner røde øyne!

Endret av b1n2
Lenke til kommentar

Jeg har et Konica KD-500z. Kjempefornøyd!

Dette kameraet er raskt, og gir veldig gode bilder. 5mp.

Det har kommet en ny versjon av denne, KD-510z hvis jeg ikke husker feil.

Konica Minolta Dimage G-500.

Noe tilsvarende til ovennevnte. Tesvinner Digital Foto.

Canon Digital IXUS 500.

Et mainstream kamera uten tvil, men kan jo hende det er grunn til det. Kjenner 4-5 stk som har 400-versjonen. De sier de er veldig fornøyde. Har også vurdert dette selv.

Casio har også gode kameraer. Er ikke sikker på modellnavnet, men så et kamera på CeBit-messa som var virkelig imponerende. Det hadde 6mp.

Ellers er det jo greit å kikke rundt på tester. Men ikke vær redd for å kikke på andre tester enn de norske, hvis du virkelig vil få med alle alternativer.

De norske har en tendens til å teste ut ifra pris som hovedpunkt. Bruk heller 500 kroner mer, så slipper du å angre en måned etter. Jeg ga 4700,- for mitt kamera med 256mb brikke for et år siden. Er kjempefornøyd fortsatt.

Lenke til kommentar

ville gått for ett Canon PowerShot A80

Fantastisk bra optikk på PS kameraene til Canon; veldig lite kromatisk aberrasjon --- samt at du kan stille inn kompresjonen på jpg'ene selv = utrolig fin bildekvalitet (!)

Man kan også montere på ekstra optikk; både tele- og vidvinkelkonvertere, samt macro-linse

Soligor leverer billig og forholdsvis bra optikk til PowerShot kameraene hvis du ikke ønsker å bruke så fryktelig mye penger på dette (Vidvinkel + Macro linse = ca 1500,-) .. har selv Vidvinkel/Macro-setttet, og må si at macro linsa er sinnsykt morsom å bruke :D ... ta en titt HER hvis du vil se noen macro bilder tatt med denne linsa (bildene som begynner med IMG_xxxx er tatt med mitt PowerShot kamera)

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Jeg gikk for et IXUS500. Hadde egentlig mest lyst på det SUiCiDE_COMMANdO nevnte, men de var de selvfølgelig utsolgt for i hele Rogaland. Velvel. Får håpe jeg ikke har gjort det helt store bomkjøpet iallefall.

Takker alle sammen for anbefalingene! :thumbup:

Lenke til kommentar
IXUS er knall kamera det også. ett meget bra valg.

men, desverre så er det en del ting du ikke kan stille inn manuellt der.

vil nok tro at du kommer til å lengte etter ett mere avansert kamera om en stund ;)

Vel, det er godt mulig, men nå er jeg ingen fotograf heller. Har vært våken i hele natt og testet ut forskjellige metoder, og nærbildene (makrobilder (?)) ble jeg veldig, veldig godt fornøyd med, og det var i hovedsak det jeg var på jakt etter.

Men det er ikke værre enn å kjøpe seg et nytt når dette ikke strekker til lengre. :)

Sålangt er jeg iallefall veldig godt fornøyd.

Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO, gidder du finne fram en macro linse og en tele/vidvinkel linse som passer til det kameraet? Vurderer om jeg ikke skal kjøpe det.

Takk :)

hvilket kamera ?

IXUS-serien tar ikke extra optikk; har ikke feste til det.

PS-serien: http://web.canon.jp/Imaging/psa80/psa80_3000-e.html#02 ... eller sjekk ut www.soligor.com ... direkte linker til sidene fungerer desverre ikke der så du må navigere deg frem selv til du finner kategorien som heter "Auxiliary Lenses 52mm for DIGICAMS"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...