havfal Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 (endret) jeg har for en drøy månede siden kjøpe en ny PC. til denne kjøpte jeg en AMD athlon 2500XP cpu, som en jeg kjenner klokket opp til en 3200... etter det begynnte systemet mitt og bli ustabilt . det kommer opp ''blåskjermer'' som det står blandt annet dumper fysisk minne til disk eller noe sånnt... også når jeg spiller spill stopper spillet og det blir bare en blå eller svart skjem. Jeg har fått tips om at det er volten som må stilles opp, men jeg vet ikke hvordan det gjøres, bare att det gjøres på BIOSen, og man kødder ikke med den. så kansje noen av dere har lyst til å ''lære'' meg hvordan det skal gjøres.. Edit:trenger noen mer info om problem er det bare å spørre.. Endret 14. mai 2004 av Imposter Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Det er forskjell hvordan bios'en ser ut på de forskjellige hovedkortene, så jeg kan ikke gi deg nøyaktig forklaring... men f.eks hos meg så er det noe som heter "frequency/voltage control", på en annen pc; kansje "cpu control ..osv". det er uans. ikke farlig å lete litt rundt der inne..: Exit without saving changes Lenke til kommentar
havfal Skrevet 14. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2004 (endret) har vært å sett litt... tror det står noe sånnt som ''clock and cpu voltage''.. husker ikke helt husker detimot at det står at en eller annen volt står på 1,5... alternativer er 1,6 og 1,7... og normal eller noe... kan det være rett volt å stille inn.. opp da sikkert, og hvor mye? Edit: det står jo faktisk ''frequency/voltage control'' Endret 16. mai 2004 av Imposter Lenke til kommentar
pcgutten Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Still opp til 1,6vcore da... Høyere er ikke anbefalt av meg;) Lenke til kommentar
havfal Skrevet 14. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2004 kan jo prøve det. det er også en som heter DRAM volt et eller annent... den står på 2,7 andre alternativer er 2,5 2,6 og auto... kan den ha noe med det å gjøre også?? Lenke til kommentar
pcgutten Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Tror ikke det, prøv det jeg sa først da... Lenke til kommentar
havfal Skrevet 14. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2004 kan vel det... har du noen indikasjon på hva som kan skje hvis det ikke virker... prossessor smalter eller noe sånn..?! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 (endret) Hvordan ram og hvordan hk har du? Hva ligger temp på og hva slags kjøler har du? Endret 14. mai 2004 av NorthWave Lenke til kommentar
diss Skrevet 14. mai 2004 Del Skrevet 14. mai 2004 Still opp til 1,6vcore da... Høyere er ikke anbefalt av meg;) Sett gjerne vcore til 1,9v, men vær _sikker_ på at du har god nok kjøling! Du oppgir ikke hvilket hovedkort du har, men rent generelt kan man si at dersom du opplever blåskjerm, så kan det være en rekke ting: 1) Prosessoren din er klokket for høyt- den fixer rett og slett ikke hastigheten du vil at den skal kjøre på 2) Ram'en din klarer ikke henge med i svingene, eller får ikke nok strøm til å kjøre stabilt. 3) Prosessoren din får ikke nok strøm til å kjøre stabilt i den overklokkede hastigheten. 4) Ram eller prosessor blir for varm. Dette kan ordnes ved noen enkle grep. Gi ram og cpu mer strøm, hver for seg, slik at du klarer å skille ut hvilken komponent det er som streiker. Men det aller viktigste før du begynner å tilføre mer strøm, er at du er sikker på at du har nok kjøling til å holde komponentene innenfor de anbefalte intervallene, selv ved heftig overklokking. Vcore er forøvrig strømmen over cpu, dram volt er strøm over ram. Dette er en _røff_ guide- dersom du vil grave dypere i overklokkingens verden, anbefaler jeg deg å lete og lese på overklokking.no, der er det mye info, og særlig mye om akkurat xp2500+ cpu'en. Lykke til Lenke til kommentar
havfal Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2004 (endret) Hvordan ram og hvordan hk har du?Hva ligger temp på og hva slags kjøler har du? har msi K7N2 Delte-L hovedkort socket a ddr nforce2 ultra400 mcp2 atx ata133 RaM er Crosair Value S PC3200 DDR-DIMM 512 kit w/two matched value select 256 Kjøler er MIST ''Frostbite'' og bruker artic silver kjølepasta... temp i cpu holder seg på 35-50 grader avhengi av hva jeg gjør.. og system ca 30 Endret 15. mai 2004 av Imposter Lenke til kommentar
havfal Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2004 Still opp til 1,6vcore da... Høyere er ikke anbefalt av meg;) Sett gjerne vcore til 1,9v, men vær _sikker_ på at du har god nok kjøling! Du oppgir ikke hvilket hovedkort du har, men rent generelt kan man si at dersom du opplever blåskjerm, så kan det være en rekke ting: 1) Prosessoren din er klokket for høyt- den fixer rett og slett ikke hastigheten du vil at den skal kjøre på 2) Ram'en din klarer ikke henge med i svingene, eller får ikke nok strøm til å kjøre stabilt. 3) Prosessoren din får ikke nok strøm til å kjøre stabilt i den overklokkede hastigheten. 4) Ram eller prosessor blir for varm. Dette kan ordnes ved noen enkle grep. Gi ram og cpu mer strøm, hver for seg, slik at du klarer å skille ut hvilken komponent det er som streiker. Men det aller viktigste før du begynner å tilføre mer strøm, er at du er sikker på at du har nok kjøling til å holde komponentene innenfor de anbefalte intervallene, selv ved heftig overklokking. Vcore er forøvrig strømmen over cpu, dram volt er strøm over ram. Dette er en _røff_ guide- dersom du vil grave dypere i overklokkingens verden, anbefaler jeg deg å lete og lese på overklokking.no, der er det mye info, og særlig mye om akkurat xp2500+ cpu'en. Lykke til takker for de tipsene.. skal se litt på det.. han som klokka sa i hvertfall at prosessoren skulle tåle klokking til 3200+. kjøleren skal være bra nok den, dyr var den å det jeg stusset mest på var at ram volten ikke gikk høyere enn 2.7 når jeg har hørt om folk som har den på 3.2 o.l Forøvrig har jeg også artic silver pasta.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Still opp til 1,6vcore da... Høyere er ikke anbefalt av meg;) 1,65 er std. Vcore , 1,7-1,8 går nok greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå