Gå til innhold

Nybegynner spørs. Ang Macromedia studio mx


Anbefalte innlegg

Jeg har drevet på litt med frontpage på skolen, og synes det å lage hjemmesider er ganske skøy. Jeg kan en del med frontpage, men har hørt så mye skryt om macromedia studio så jeg anskaffet meg det.

 

Jeg stiller her med rimelig blanke ark og har noen nybegynner spørsmål

 

1. Jeg ser at det er mange forskjellige programmer. Hva er alle til? Det følgte med:

-Dreamweaver

-Fireworks

-Flash

-Free hand

 

Hva i gudenes navn er alle disse til? jeg vet at dreamweaver brukes til å lage web sider. Hva er de andre til? Stemmer det at dette er flash programmet man kan lage filmer ol i? Kan jeg legge ut filmene mine på web siden?

 

2. Når jeg skal lage en meny i programmet Dreamweaver velger jeg sett inn knapp. Dette gir meg da en vanlig knapp som ser ganske kjip ut. Hvordan kan jeg forandre utseendet på den? Hvordan kan jeg velge hvilken side den skal linke til? Det kommer fram automatisk i frontpage

 

3. Hva er forskjellen på css og html?

 

4. Hva er cold fusion?

 

5. Hva er det der ASP tingene jeg kan velge når jeg skal lage en ny side?

 

6. Hva er forskjellen på en basic og en dynamisk side? Hva er å foretrekke?

 

7. Og til sist: Hva skal jeg lagre malene mine som? Filformat?

 

Dette ble en god del spørsmål, og valgte å bare kasste alle inn i en og samme tråd. Håper noen kan hjelpe meg. Vil så gjerne lære, men liker å finne ut selv. Jeg gidder ikke gå på nett og lese noen laaaaaange guider. Der det står allt mellom himmel og jord. Jeg vil bare ha svar på dissse 7.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

-Dreamweaver (koding, sette sammen websider)

-Fireworks (lage grafikk)

-Flash (lage animasjoner)

-Free hand (tegne på en eller annen måte)

 

2. du kan enten sette inn en standard flash knapp som følger med programmet, eller velge å tegne en selv i Fireworks.

 

3. html er et kodesprår som brukes til å sette sammen websider. Om du i tillegg velger å bruke CSS (Cascading Style Sheets) kan dette hjelpe deg å definere forskjellige egenskaper for html tagger..

 

f.eks. om du i css koden sier at:

p {

font-family:arial;

font-size: 12px;

}

 

vil all tekst mellom en <p> og en </p> i html koden din ha de definisjonene. dette forutsetter at du linker til css filen i head på html dokumentet.

 

4. ikke heeelt sikker.

 

5. du kan velge om du skal lage en fil som har endingen .asp dette vil si at filen kan inneholde asp koder.

 

6. dynamisk side er absolutt å foretrekke, det enkelt sagt si at ting skjer uten at du nødvendigvis må oppdatere.

 

eks. om du har et bildegalleri, kan du med en dymanisk side la besøkende laste opp bilder og galleriet oppdateres, men med en basic/statisk side må du laste opp nye bilder selv. Det holder ikke bare å velge dynamisk/statisk side i Dreamweaver, du må også ha koder og script som gjør det mulig for det å utnytte dynamikken.

 

7. du må nesten bestemme filending etter hvilken type side du vil ha.. personlig bruker jeg alltid php, fordi jeg kan ha html i det, og jeg bruker en del php når jeg koder ellers. php er også en filending for en dymanisk side..

 

:)

Lenke til kommentar

1. Her finner du litt mer informasjon om programvaren og hva den brukes til. Lett forståelig er det også. Litt må man kunne gjøre selv. ;)

 

3. HTML er for struktur/innhold, CSS for formatering/utseende. Det vil si at CSS (Cascading Style Sheets) "bestemmer" hvordan siden/innholdet skal se ut. (sikkert elendig forklart). :blush:Ny link.

 

4. Link. cfenzo er forumets ekspert på det området.

 

5. ASP står for "Active server pages" og er serverside. Sikkert noen her med en god forklaring til deg.

Active Server Pages is an open, compile-free application environment in which you can combine HTML, scripts, and reusable ActiveX server components to create dynamic and powerful Web-based business solutions. Active Server Pages enables server-side scripting for IIS with native support for both VBScript and Jscript."

 

7. Om du tenker på DW-templates, er det vel .dwt som er filformatet om jeg ikke husker helt feil.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

4. Cold fusion er et server-side script-språk, ala PHP og dette ASP.

 

Server-side betyr rett og slett at all koden blir kjørt på servern, og vises ikke på samme måte for brukeren som for den som har kompliert koden.

 

Er nok en stund til du bør begynne å blande inn det :)

Lenke til kommentar

Nei, i Dreamweaver er det en egen site-funksjon hvor du kan laste opp dokumentene dine direkte mens du tester. Ved å gå inn i menyen "Site" og deretter "Manage sites", vil du kunne definere et område på harddisken din der siden din ligger, samt mange andre alternativer (testserver, FTP, cloaking av filer m.m.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...