Gå til innhold

Døende cpu eller hk?

Raven

Anbefalte innlegg

Sliter med at maskinen min slår seg av. I følge bios er cpuen min meget varm. 74 C idle temp, noe som er ekstremt mye for en xp 2800 med en relativt god kjøler. Strømforsyning er det ikke, heller ikke skjermkortet. Har hatt denne maskine en stund, med den begynte å tulle seg for ca en mnd siden da jeg installerte en nec dvd brenner av slaget 2500a. Noen som har hatt lignende symptomer, og funnet svar? Har ikke formatert maskinne på evigheter, kan det ligge noe der?

Systemet består av:

ASUS A7V600 hk

xp 2800

1x512 Twinmos pc 3200 ram

Seagate 80GB serial ata disk

Radeon 9700 gfx

Endret av Raven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifta sitter, og q-fan er aktivert. Da problemene begynte stilte jeg inn fsb, clock ratio og cpu volten manuelt, da sank tempen til 48 C idle som den pleide å ligge på før alt rotet startet. Men nå er problemet tilbake....

Lenke til kommentar

Når pleier den å slå seg av egentlig? Når som helst? Litt etter boot? Bare etter at den har vært på en stund?

Hvordan blir CPU-krafta fordelt under "prosesser" i oppgavebehandlig? Når du ikke bruker maskina burde det være rundt 99% på "ledig systemprosess".

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Kjøleren er meget varm, den er alt for varm.

Da må du se til å få kjølt ned kjøleren.... ;)

Og hvis den ikke tempen går ned med mer og kaldere luftstrøm, må du få fatt i en bedre kjøler.

B.w Ikke over 1,7 V core... (Helst lavere..)

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Det er ikke masse støv og gruff inni kjøleren da?? (siden du har hatt den en stund)

Hvilken PSU har du?? En CD/DVD-RW tar litt strøm, så det kan være at det blir ujevn spenning av et eller annet slag (plutselig går spenningen opp) pga overbelastning, høyere spenning = høyere varme.

Lenke til kommentar

Har testet med en stk 340W og en 360W psu fra chieftec, ingen forskjell. Har støvfilter, så det er ikke noe støv inni maskinen i det hele tatt. Det er også god gjennomstrøming i boksen. Aida32 og siSoft Sandra forteller meg at cpuen har vanlige 48 C, mens bios og når jeg føler på kjøleren er den alt for varm. Maskine blir varm med en gang den slås på. Skjer uansett, f.eks slår av maskinen om kvelden, booter rett inn i bios og lar den stå der flyr den opp i langt over 70 C på 2 mins. Når det ble nevt, så går viften på 1000 rpm lavere en det vises i aida og sisoft. Den viser 3600 i windows og 2600 i bios, kan dette være synderen? Har sjekka pasta og at den sitter riktig. :hmm:

Lenke til kommentar

Prøv dette: Sett ned volten med 0.25 og klokk ned maskinen ca 100mhz (via fsb eller mp). Merk deg da om maskinen stabiliserer seg eller noe. Kan godt være at det er et problem med hovedkortet ditt og at det gir for mye strøm sammtidlig som sensoren som leser av denne ikke fungerer som den skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...