Gå til innhold

Modifisere 2 farget led

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle flytte dioden på cdrw spillern bak en egenbygd knapp, dette er jo en grei sak....

men jeg tenkte også at jeg skulle føye til en blå 5v led i stedet for den grønne fargen(spillern skifter mellom grønn og rødt når den brenner)

Så er dette mulig? i såfall hvordan?

jeg vet det er mange elektro nerder der ute,mens jeg er bare en kokk :p vet derfor lite om dette,men prøver og lære.....

Edit: ser ut noe som dette:HD3_22_175-00._N.jpg

Endret av Howard_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver igjen, med en ilustrasjon for og vise hva jeg mener.

Vil jeg med dette få 2 dioder som skifter mellom rød og blå, i stedet for en som skifter mellom rød og grønn?

LED.JPG

Har googlet masse men finner ikke det jeg lurer på.

Skal måle med multimeter en dag så jeg får rett V på led!

Lenke til kommentar

Et problem er at blå LED har mye høyere spenning enn grønne. Mens vanlige LED har ca 2V så har blå typisk ca 4V. Siden du ikke bytter motstanden så får du ikke kontroll over strømmen og dermed hvor kraftig det lyser. Du risikerer at den blå vil lyse veldig svakt.

Men dette er mer generelle betraktninger, har ikke prøvd slik kobling selv.

Lenke til kommentar

Det går bra, gjorde nesten det samme selv på en plextor for noen år siden.

Jeg byttet ut hele fronten av spilleren og satte inn to enkle lysdioder (hvit og blå) istedet for en dobbel. Jeg skiftet ut motstanden som begrenset spenningen til diodene også da ;)

Koblingen du har skissert er riktig, men som sagt vil den blå lysdioden lyse svakere enn den røde, hvor mye svakere må du nesten prøve for å finne ut.

Grunnen til at forskjellige farger lysdioder har forskjellig spenning er fordi det benyttes forskjellige legeringer for å oppnå de forskjellige bølgelengdene.

Alikevel "tenner" de fleste lysdioder mellom 0,6 og 1V.

Lenke til kommentar

Dette går helt greit, men jeg tror du må innvendig for og fikkse det..

du må bare sørge for og finne noe led's med samme V som de som er der. Du kan kanskje ha et led med 1v av vik, fra hvor mye som blir brukt

eks: det som er der fra før er 2v, da kan du sette inn 3v. etter hva jeg har hørt da, byttet powerledet på min cheiftec. Det er 3v, det jeg satte inn var 2,1v lyser helt greit og har ikke noe problem med det..

Lenke til kommentar

Du kan bruke et rele som slår av og på 5v når den får 2,1V men det er en dårlig løsning fordi relene er treige og tåler bare X antall til/fraslag før de ødelegges.

Den beste løsningen vil nok være å gjøre som jeg gjorde, se på kretskortet som de origianle diodene er festet til, og fjerne/erstatte motstanden som sitter før lysdioden. Du må ha et multimeter til dette fordi du må vite hvor stor spenning brenneren gir til lysdioden før motstanden for å beregne den nye motstanden du setter inn.

Og en 4-5V lysdiode vil lyse på 2,1V ja

Endret av -stream-
Lenke til kommentar

Hmm dette må jeg prøve. har dioden en motstand eller flere(for grønn og rød?)?

Har ikke brennern her....

hvis det ikke funker eller jeg ødelegger den har jeg endelig en unskydnig for og kjøpe meg en dvd-rw :thumbup:

Lenke til kommentar

Den kan enten ha en mostand (sannsynligvis) isåfall er denen koblet til den midterste pinnen på den tofargede dioden (jord)

Isåfall setter du denne over til + på den røde delen av dioden, og setter den nye motstanden på + til den nye dioden.

Hvis den har to motstander er det bare å bytte ut den du ikke kommer til å bruke..

Lenke til kommentar

Fikk lånt meg et multimeter i dag.

Åpnet brennern og fant fort ut at det gikk ca 4,7v ut til dioden før motstandene, dette åpner for mye morro :thumbup:

Bestilte meg 10 dioder og masse motstander her

Pris? 8$(54.- nok) inkl. frakt ,vil si at det er litt billigere enn å bestille fra microplex :yes:

Endret av Howard_
Lenke til kommentar

Poenget er at diodene i brennern får ca 2,3 v og det er for lite til dioden som bruker 3,5-4,5 v, men jeg fant ut hvor jeg kunne trekke 5 v fra.

Har lest mye om dette nå i det siste så lurer på om ikke jeg skal lage en lite guide når jeg får diodene...... :hmm:

Endret av Howard_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...